Chaetostoma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Chaetostoma

    Var i "min" butik idag, och funderade på nå'n mal som äter alger, och inte blir så stor. Han hade Chaetostoma inne, tror det han hade skrivit skulle föreställa sovichthys. Dessa hade svarta strimmor på kroppen, och svarta prickar på huvudet. I samma kar gick även "bulldogar" som istället för svart mönster hade vita strimmor på kroppen, och vita prickar på huvudet. Jag misstänker att det är en annan art, men han sa att han hade fått in dem som samma. Hur ligger det till, är det samma art, eller två olika?

    Är dessa malar nå't att rekommendera för att hålla efter alger i ett 240-liters? Övriga arter är just nu 8 siamensis, ca 15 kilfläcksrasboror, 13 Brochis splendens, 8 små red backscalarer, och tre Apistogramma panduro.

    Läste att de vill ha stark cirkulation, och cirkulationen i det karet är väl att betrakta som rätt normal.
    Senast redigerad av Shepard; 17 October 2015, 15:47.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ingen som vet?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Man har inte malar för att hålla efter alger utan för att man gillar malar. För att inte få för mycket alger har man pigga och glada växter. Men det där tror jag att du redan vet :-)

      Jag känner inte till arterna närmare, men den med svarta strimmor och prickar verkar mycket väl kunna vara Chaetostoma sovichthys. Det låter inte som det andra är samma art. Och att arter är blandade i sådana sändningar är väl mera regel än undantag. Verkar för övrigt inte vara någon särskilt vanlig art. Den kommer från området kring Maracaibo.

      Edit: Kan den andra vara L455? Å andra sidan verkar de fiskar som kallas L455 på PlanetCatfish vara minst 3 olika arter.
      Senast redigerad av Erik Åhlander; 06 November 2015, 17:13.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jo, självklart gillar man malar, och att en del är bra på att äta alger är en bonus

        Växterna har, efter att liksom bara ha varit ett tag, äntligen börjat växa igen. Efter att jag bytte in min joselimaianus (grym algätare) då den började bli lite väl bufflig vid matningarna, så har framrutan börjat bli lite väl grön.

        Som sagt, gillar malar, och vill därför ha tips på en mal som förutom att den är bra algätare även inte blir så vansinnigt stor och bufflig, så jag kan behålla den mer långsiktigt, samtidigt som gärna får vara fin att se på.

        Hmm, L455 var lite lik de vitmönstrade han hade, men tycker inte att de hade fullt lika kraftigt mönster. Men det kan ju vara nå't som ändras när de växer till sig lite.
        Senast redigerad av Shepard; 06 November 2015, 17:14.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Vad man får om man köper blandat smågodis hos Sydamerika-importören är nog mest överraskningar - även vad gäller storlek, men det är väl spännande! Provat rakblad?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Vad man får om man köper blandat smågodis hos Sydamerika-importören är nog mest överraskningar - även vad gäller storlek, men det är väl spännande! Provat rakblad?
            Jovisst, har algskrapor, men de är liksom inte lika roliga som malar
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Idag blev det hur som helst fyra stycken av den vitprickiga/randiga varianten.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Bra val! Mycket mer spännande när man inte har en aning om vad det är.

                (OBS Inte ironi! - Jag utgår ifrån att Mikael vet vad han gör. Med mindre erfarenhet skall man helst välja fiskar där det finns ett facit)

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Bra val! Mycket mer spännande när man inte har en aning om vad det är.

                  (OBS Inte ironi! - Jag utgår ifrån att Mikael vet vad han gör. Med mindre erfarenhet skall man helst välja fiskar där det finns ett facit)
                  Tja, jodå, lite erfarenhet har jag nog, har haft akvarier utan avbrott i 33 år Och tillhör dem som inte tycker att fiskarna blir ointressanta(re) bara för att det är sommar.

                  Tror inte, rent skötselmässigt, att det hade varit nå'n större skillnad om jag hade valt sovichthys, eller vad som kan vara L455. En anledning till att jag valde dem, var att de tydligen hade kommit med som bifångst, och såldes under samma namn som sovichthys. Tog dem bl.a för att förhindra att andra, som kanske inte har ögonen med sig, kommer hem med nå't annat än de tror, eller kanske en blandning, så det blir korsningsrisk, ifall de nu skulle få lek, vilket vad jag förstår inte är omöjligt på Chaetostoma.

                  Tänkte att vartefter kan man ju alltid försöka få till några bilder, och lägga upp här, och kanske få hjälp med exakt identifiering.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...