Otocinclus och andra fiskars yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T_B
    • September 2013
    • 96

    Otocinclus och andra fiskars yngel

    Hej, jag håller på att starta upp ett kar som ska ha ett par av någon Apistogramma som huvudattraktion. Övriga innevånare kommer att vara Amano- och körsbärsräkor som rengörare. Jag funderar också på en liten grupp Otocinclus som algbekämpare. Jag har svårt att tro att de är rom- eller yngelrövare i någon större utsträckning men har ingen större erfarenhet av dem. Ancistrus t ex funkar inte alls, de går bara rakt in i krukan och käkar upp rommen - helt oberörda av att föräldrarna försöker vakta den.

    Ph kommer att ligga mellan 6-7. Karet är 125 cm långt, 200 liter och mycket tätbevuxet.

    Tacksam för råd.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Det går utmärkt med Otocinclus även om de inte egentligen är algbekämpande alls utan lever på alger. Med det menar jag att de i sina bästa stunder snaggar plantan. Men de rakar den inte. Sedan är de viktigt att de får alger eller gott om vegetabilier när de är nya. Vanligaste dödsorsaken är att de svälter ihjäl när de kommer till ett nystartat akvarium utan alger. Yngel, rom och annat är de ofarliga för.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • T_B
      • September 2013
      • 96

      #3
      Tack, då vet jag det och det får bli ett litet stim av dessa trevliga firrar. Akvariet är väl inkört, det ska bara få ny besättning så maten bör inte bli några problem.

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        #4
        Ottosar är underbara fredliga små fiskar! Ju fler desto bättre! Som sagt äter de uteslutande vegetabilisk kost. Mjuka gröna alger är bäst såklart men de uppskattar ofta broccoli, brysselkål spenatblad mm mm. Sägs att "A fat oto is a happy oto". Se till att de du köper har en go liten kalaskula

        Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

        Kommentar

        Arbetssätt...