Knorrmal (och L-mal)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Knorrmal (och L-mal)

    Vi ska byta ut ett gammalt 120-liters sällskapsakvarium mot ett 180-l Malawi-kar och har omlokaliserat det mesta av fisken. Emellertid har vi ett problem kvar. I akvariet bor en s.k. "knorrmal", alltså en prickig chokladmal, som är gammal och butter.

    Vi har nu 2 alternativ:
    Antingen får den flytta in med våra malawiciklider, med högre PH och allt vad det innebär, vilket känns som ett vågspel (bortsett från det faktum att den inte har i biotopen att göra), inte minst för att den är känd för att "klippa" småfisk, inte minst yngel.
    Eller så får den flytta in i fisksoppan vi har i ett annat 180-l akvarium. Där bor dock en mycket fin Pseudacanthicus cf leopardus och jag är inte så säker på att akvariet är stort nog åt de båda.
    Jag är hyfsat säker på att båda är honor.
    Vad skulle ni råda oss att göra?

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tror bägge alternativen funkar.
    Lite högre pH klarar den utan problem men visst kan den ta lite yngel - men är det så farligt? Vuxna malawi äter ju också malawiyngel.
    Borde heller inte vara några större problem att hålla den ihop med leopardus
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Det blev en hopaflytt (nytt ord, notera var ni såg det först!) med leopardusen och övriga i sällskapsakvariet. Allt lugnt, första dygnen låg de båda stora malarna tätt intill varandra, men nu har de varsitt hörn.

      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      Arbetssätt...