Corydoras duplicareus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    Corydoras duplicareus

    I mitt 200 liter (bottenytan 100x40) har vi funderingar på att ha Corydoras. Först vill jag dock försäkra mig om att mitt kar är lämpat för det. Om någon känner för att svara på någon av nedanstående frågor vore jag därför superlycklig:

    1. Är bottenytan (dvs 100x40) tillräckligt stor för typ 10 st Corrys i femcentimetersklassen, även med inredning (växter/rötter etc)?

    2. Kommer det att bli konkurrens mellan dem, Ancistrus och Malaysierna? Påverkar de sistnämnda Corrys grävande?

    3. Jag har en liten mängd smått grus inblandat i sanden; behöver jag sila bort den för att de inte ska skada skäggtömmarna? ...Och måste jag isf få bort vartenda litet gruskorn?

    4. Det står att de vill ha försiktig filtrering; jag har ju satt blåset att ge bra fart på ytvattnet, men då karet är 50 cm högt tänker jag att det torde vara lite lugnare på botten. Räcker det eller behöver jag dra ned filterfarten?

    5. Bör jag rensa bort inredning för att ge maximal bottenyta eller gräver dom runt även om det finns en del rötter, växter och stenar? Dvs vill dom helst ha mestadels helt fri yta?

    6. De behöver rent och syrerikt vatten; hur vet man om ens vatten är just rent och syrerikt? Är det helt enkelt att se till att ens värden är bra, att ha god filtrering och att upprätthålla veckoatliga vattenbyten?

    7. Är Corydoras duplicareus en tålig firre?

    Supertacksam för all hjälp jag kan få!
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Jag kan försöka svara på lite
    3. Om gruset är runt så är det lungt, inga vassa kanter bara.
    4. Om du har lite skydd på bottnen så kommer nog vattnet vara tillräckligt lungt, mina Corydoras panda tycker dock om att simma mot utblåset.
    6. Syrerikt vatten? Corydoras är gjorda för syrefattiga vatten och tar upp en del syre genom tarmandning (de går upp till ytan och hämtar luft).

    Lycka till

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      De flesta Corydoras går i större eller mindre grupper över sandbotten eller liknande plan botten i små till mellanstora måttligt strömmande vatten. De rotar runt efter ätbara saker, i första hand små djur. De är, i motsats till flertalet malar, dagaktiva. Det finns långt över 100 arter så givetvis finns det en del undantag från alla dessa regler. Genom att de är vassa, måttligt giftiga, och svåra att få in i munnen är det relativt väl skyddade mot rovfiskar.

      1. Ytan bör räcka, men ju större dess bättre, och ju fler desto roligare.

      2. Corydoras gräver inte, de petar runt på ytan. Ancistrus och Corydoras bryr sig knappast om varann, men Ancistrus kan äta Corydoras-rom. Om malaysierna är sandsnäckor, så påverkar inte heller de varandra.

      3. Jag tror inte att Corydoras skadar skäggtömmar på vasst grus (då skulle de vara dåligt rustade för att klara sig i naturen). Däremot, om de visar skador på skäggtömmarna bör man köra tätare vattenbyten! Åtminstone har jag uppfattat det så.

      4. Jämfört med vattenflödet (och -cirkulation och syresättning) i naturen finns det ingen risk att flödet blir för starkt med normala akvariepumpar. Det är nog först när cirkulationen är så kraftig så att vattnet skvimpar över kanten på akvariet och ut på golvet som det är för starkt.

      5. Ha en del öppen yta och en del hörn att gömma sig i med rötter och växter (typ Valisneria). I naturen håller de även till i vegetationen i strandbrinken. Jag gissar att de framför allt går dit nattetid.

      6. Låter väl bra. Skadar inte att överdriva lite. Tänk på hur mycket vatten som passerar i en flod... Men om skäggtömmarna ser bra ut, dom är aktiva och ser friska ut så gör du rätt. (Sedan finns det arter som lever i avloppsdiken och minst en som lever i stillastående dyhål med svartvatten - men om färgmönstret är prickigt som sand så lever de sannolikt i rinnande vatten över sandbotten).

      7. Har ingen erfarenhet.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Ett fantastiskt inlägg. Informativt och med goda faktakunskaper. Som en kortkurs [emoji4]
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Ursprungligen postat av Tyko
          6. Syrerikt vatten? Corydoras är gjorda för syrefattiga vatten och tar upp en del syre genom tarmandning (de går upp till ytan och hämtar luft).
          Om jag får spekulera: Pansarmalarnas förmåga att ta upp atmosfäriskt syre har nog Corydoras-arterna mest nytta av under torrtiden. DÅ kan det bli tufft! Däremot är det säkert sant för släkten som Callichthys, Hoplosternum och liknande. Men dom hittar man normalt sett inte på platt sandbotten i strömmande vatten. Men visst, råkar det bli rejäl syrebrist i ett akvarium så hör ju Corydoras till dem som brukar överleva - men jag tror inte dom gillar det...

          Kommentar

          • tazzrat

            • July 2012
            • 211

            #6
            Underbart! Tack för era svar!

            Angående syrerikt/fattigt vatten har jag förvirrats lite av det jag läst; det nämns "strömmande floder" men även att de bebor syrefattiga svart-vatten!? Jag vet inte om jag ska tolka det som att de går i floder men i de lugnare partierna av dem!? Det skiljer sig säkerligen mellan arterna, men t ex just duplicareus läser jag t ex på Seriously Fish: "fast-flowing water and a sandy substrate at time of collection, and this species presumably inhabits pristine blackwater tributaries and areas of flooded forest" vilket jag tycker antyder att det kan vara lite bådadera?

            Vi får kanske testa med en grupp och vara snabb att reagera om dom inte mår bra.

            Återigen; Tack för svaren!

            Kommentar

            • Tyko
              • April 2015
              • 279

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Om jag får spekulera: Pansarmalarnas förmåga att ta upp atmosfäriskt syre har nog Corydoras-arterna mest nytta av under torrtiden. DÅ kan det bli tufft! Däremot är det säkert sant för släkten som Callichthys, Hoplosternum och liknande. Men dom hittar man normalt sett inte på platt sandbotten i strömmande vatten. Men visst, råkar det bli rejäl syrebrist i ett akvarium så hör ju Corydoras till dem som brukar överleva - men jag tror inte dom gillar det...
              Oj, nej jag menade inte det så, självklart är det bra med en hög syrehalt.
              Jag menade att de inte är jättekänsliga för låga syrehalter som vissa andra fiskar är, det är alltså inget man behöver vara så orolig över.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Jag vet alltså inte så mycket om just duplicareus, men källvatten i övre rio Negro är extremt mineralfritt och bakteriefritt. Det kommer en del akvariefiskar från just sådana områden därför att fiskarna kan slösa med färger när vattnet är så klart. Men en del arter härifrån är riktiga problemfiskar - andra mindre knepiga. Det spelar roll vad du har för vatten i kranen. Knivsta ligger mellan Stockholms ganska mjuka vatten och Uppsalas hårda, så jag vet inte riktigt... Har du hårt vatten skulle jag nog välja en annan art. Annars är det vattenbyten, kanske med lite koksalt och en knivsudd askorbinsyra om det är kloramin tillsatt. Om fiskarna ser besvärade ut direkt vid vattenbytet. Torv, rötter och eklöv är bra för att sänka pH

                Kommentar

                • tazzrat

                  • July 2012
                  • 211

                  #9
                  "... Men en del arter härifrån är riktiga problemfiskar - andra mindre knepiga." låter ju lite oroväckande, men det är svårt att veta innan jag testat antar jag. :\ Corry ska väl allmänt vara lite känsliga, så det är ju lite av en chansning med det fiskvalet.

                  "... Det spelar roll vad du har för vatten i kranen. Knivsta ligger mellan Stockholms ganska mjuka vatten och Uppsalas hårda, så jag vet inte riktigt..." Jag har visst missat att uppdatera min info; jag bor i Sollentuna nuförtiden (vad gör man inte för kärleken) och vi har - precis som Knivsta faktiskt - mjukt vatten, dock med kloramin. :\ Jag tillsätter dock vattenberedningsmedel då jag tyckte att askorbinsyra var svårt att dosera.

                  Sänka pH lär definitivt inte behövas; jag tillsätter äggskal för att stabilisera ett väldigt lågt kH som det är idag. Det har fungerat superbra! Kolglödstetrorna tycks fungera väl i vattnet så då torde det kanske fungera även för Corry? (Guppy har dock inte fungerat alls för mig till skillnad från när jag i min ungdom bodde i kalkrika Enköping där guppysarna var oförskämt friska...)

                  Vad gäller mineral- resp bakteriefritt är jag osäker på hur jag mäter det och hur jag påverkar det. Antar att antydan om s k Black water inte påverkar deras bakterietålighet då sannolikt de smådjur som lever i sådana miljöer håller det rätt friskt!? Känns som att det här skulle kunna vara lite vatten över huvudet, men återigen antar jag att jag bara kan veta genom att testa...

                  Tack igen för hjälpen; det är skitläskigt för akvariehypokondriker att ge sig in på ny mark! x)

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Det verkar som om du har full koll! Titta på fiskarna. Mår dom bra så gör du rätt!

                    När det gäller guppy så är det svårt att få tag på bra djur idag, men visst mår de flesta ungfödare bättre i hårt vatten. (.Fast guppy borde vara ett undantag...)

                    Askobinsyra/C-vitamin är inte farligt i överdos (så länge vi talar om den lilla påsen från Icas kryddhylla som räcker i åratal). Vattenberedningsmedel har jag aldrig testat, men borde vill innehålla askorbinsyra + någon kolloid som är snäll mot fiskarnas slemhinnor.

                    Kommentar

                    • tazzrat

                      • July 2012
                      • 211

                      #11
                      Jag läste det då också, att Askorbinsyra ska vara ofarligt och inte gå att överdosera - ALLT går väl om man anstränger sig - men jag fegade ur och kände att raka direktiv med vattenberedningsmedel var så mycket lättare mot sinnet. ;D

                      "Det verkar som om du har full koll! Titta på fiskarna. Mår dom bra så gör du rätt!" <-Det är här vi akvariehypokondriker alltid lyckas oroa oss över NÅGOT! x) Men ja, det får nog bli så. Testa, titta och använda lite sans och vett. Blir kanske skitbra i slutändan det där! ;D

                      Corydoras Duplicareus, here we come!

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Går inte vattenberedningsmedlet att överdosera
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • tazzrat

                          • July 2012
                          • 211

                          #13
                          Njae, det går det antagligen- men där står det "till såhär mycket vatten ska du ha exakt såhär mycket medel!" :P "En knivsudd ungefär" är lite mer diffust. xD

                          Kommentar

                          Arbetssätt...