Corydoras septentrionalis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Corydoras septentrionalis?

    La just märke till Corydoras septentrionalis i artbeskrivningen... Jag har haft en art som jag har för mig såldes under det namnet, men den såg inte ut så, färgerna stämmer inte alls Här är några bilder på den jag hade, och bilden på zoopets artbeskrivning https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1815&SOK=1 vilken är rätt?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Shepard; 26 May 2015, 08:38.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du har nog rätt. C. septentrionalis är i alla fall inte den art som finns på fotot i artbeskrivningen. Får kolla detta när jag kommer hem från Aquarama i Singapore (åker om några timmar). Tack för påpekandet.
    Har du själv något foto i större storlek på denna art. Dina foton ovan är som sådana helt OK (speciellt det till vänster) men pyttesmå.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hmm, nja, tror inte jag har större, de är väl ungefär lika stora allihop (brukar förminska dem till 30% av mobilbildens ursprungsstorlek, som är gigantisk). Kan ju förstora dem, men då blir ju upplösningen sämre, har tyvärr inte kvar ursprungsbilderna, tror jag.

      Trevlig resa
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hur gick det Kjell, fick du tag i bilder på rätt art?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Shepard
          Hur gick det Kjell, fick du tag i bilder på rätt art?
          Hittade i alla fall inget på dom yttre Hebriderna där jag varit "förvisad" i några veckor - men är nu hemma igen och skall kolla lite.
          Annars får jag ta bort artbeskrivningen
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ok, det funkar inte med mina för små bilder, i nödfall?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Nu har nya foton lats in. Det visade sig dock (kollade t.ex. på planetcatfish och i Fullers corydoras-böcker) att teckningen inom arten varierar väldigt mycket
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ok, men kan de variera så mycket som på den första bilden i artbeskrivningen? Den såg ju mer ut som en metae eller davidsandsi i färg och teckning. De jag hade, hade som synes på bilderna ovan, inget beige alls, och inga svarta band över ögat och längs ryggen.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Shepard
                  Ok, men kan de variera så mycket som på den första bilden i artbeskrivningen? Den såg ju mer ut som en metae eller davidsandsi i färg och teckning. De jag hade, hade som synes på bilderna ovan, inget beige alls, och inga svarta band över ögat och längs ryggen.
                  Uppenbarligen. Den skall tydligen ha en svart band genom ögat, en svart fläck på kroppens främre del och dess främre del går upp emot ryggfenan, samt bandade (i punkter) streck på stjärtfenan. I Fullers artbok visas flera foton och de som visas skiljer sig ganska mycket åt, samma för planetcatfish.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Hur vet man då att de fiskar som ser så olika ut i färg och teckning, är samma art?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ja säg det
                      Det viktigaste kriteriet i artbestämningen vekar ha med fenstrålarna i ryggfenan att göra
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Hmm, men kan inte flera arter ha samma fenstrålar? Det finns ju en hel del arter i Corydorassläktet. När det gäller släktet Brochis så har det väl de arterna ett eget släkte just för att de har fler fenstrålar än Corydoras? När två fiskar har så olika färg och teckning som i fallet septentrionalis, så tycker jag väl att man får gå på mer än bara fenstrålarna, de stora skillnaderna i färg och mönster tyder ju på att det är olika arter. Den beiga påminner ju som sagt mer om metae eller davidsandsi. Mina såg inte alls ut så, och hade heller inget mönster i stjärtfenan.

                        Men vad vet jag, jag är ingen expert
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...