Pansarmal och ansictrus i samma kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • louiseh
    • March 2015
    • 37

    Pansarmal och ansictrus i samma kar?

    Har ett nystartat akvarium på 120 liter (juwel lido) som för tillfället har 7 vuxna guppys, ca 10 guppyyngel och 2 st pansarmalar. Köpte 4 malar men tyvärr gick 2 bort, förmodligen pga nybörjarmisstag gällande matning (guppy hinner ju äta upp allt), saltning (enough said..) samt att pumpen ej var igång under nästan 1 vecka. Väldigt tråkigt men man lär sig av sina misstag.

    Jag vet att det rekommenderas att ha minst 6 pansarmaler då det är en stimfisk men akvariebotten är endast 41x61cm så inte så himla mycket plats.

    Min undran är om pansarmalar räcker eller om man även bör ha annan mal ex. ancistrus? Har inga problem med alger just nu, men det kanske ändå är bra? Tänkte då att jag köper 2 st nya pansarmalar samt 2 st ancistrus. Eller räcker det att ha pansarmal?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Egentligen kan man aldrig påstå att man kan ha malar så att det räcker för att städa i akvariet. vad de på sin höjd kan göra är att lite hjälpa till med städningen men till 95% så hänger det på en själv om städningen "sköts" i akvariet.

    Ancistrus och pansarmalar är ju dessutom helt olika där Ancistrusen äter lite alger men "inget skräp" på botten, medan pansarmalar äter en del av skärpet på botten men inga alger.
    Jag tycker alltid att man skall ha en grupp av pansarmalar annars är det bättre att avstå och ditt akvarium funkar för detta om du inte väljer en av de större pansarmalsarterna
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • louiseh
      • March 2015
      • 37

      #3
      Tack Kjell!

      Kommentar

      Arbetssätt...