Nya lysrör, L200, och svärdsplantor med hål i...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Nya lysrör, L200, och svärdsplantor med hål i...

    Den här frågan är lite svårplacerad, men handlar väl mest om mina L200, så den får hamna här...

    Bytte häromsistens nya lysrör (ett Sylvania Aquastar och ett Fluval Power) i mitt Juwel Rio 240, där jag har bl.a två L200 hi-fin. Innan dess såg mina svärdsplantor ok ut, faktiskt var de de enda växterna i karet som tog sig, de andra hade liksom gått i nå'n sorts dvala, där de vare sig dog eller växte. Mina L200 visade sig inte nå't särskilt. Nu, efter lysrörsbytet, har svärdsplantorna börjat se ut som Schweizerostar, och även en Anubias börjar se lite tråkig ut (däremot har min Lotus börjat ta fart igen). Ungefär samtidigt som jag bytte lysrör började mina två L200 bli mycket mer aktiva.

    Frågan har väl egentligen flera delar, och är som sagt lite svår att placera i rätt kategori, men... Varför skulle svärdsplantorna börja se sämre ut efter lysrörsbytet, borde de inte gilla bättre ljus? Och har lysrörsbytet fått malarna att bli mer aktiva, och i så fall varför? Om svaret på sista frågan är ja, är det malarna som har börjat gnaga på växterna? För de två sakerna, mer aktiva L200, och svärdsplantor med hål i, känns som de sammanföll tidsmässigt med lysrörsbytet.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Känner inte till L200 men Ancistrusmalar käkar gärna på svärdsplantor. Brukar visa sig som hål i bladen. Byte av lysrör kan man ju utesluta som upphov till hål i bladen iaf.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ja, känner ju också att bladen ju knappast bör ha blivit sämre av lysrörsbytet (det ena är som sagt ett Fluval Power på 18000 Kelvin), men då kvarstår ju frågan, hur kommer det sig att mina L200 efter bytet blev betydligt aktivare, och har börjat gnaga på växterna? Har även en än så länge rätt liten Glyptoperichthys joselimaianus (L001) också, kan väl nämnas.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Juwel350

        #4
        Är Fluval Power på 18000 Kelvin bra för växter ?

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Vad jag förstår så ska det vara det.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            18000K kanske funkar för en del saltvattenskar, men är på tok för mycket blått för ett växtkar. 10000K är nog max som acceptabelt utan att allt ser konstigt ut etc. 5500-10000K är normalt för ett växt/sötvattensakvarie och funkar bäst för växter samt ger en mera korrekt färgåtergivning.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              18000K kanske funkar för en del saltvattenskar, men är på tok för mycket blått för ett växtkar. 10000K är nog max som acceptabelt utan att allt ser konstigt ut etc. 5500-10000K är normalt för ett växt/sötvattensakvarie och funkar bäst för växter samt ger en mera korrekt färgåtergivning.
              Men det är väl inte skadligt för växterna? Egentligen skulle jag köpt ett annat rör, som han inte hade fått in, så han föreslog detta istället. Färg/ljusmässigt tycker jag faktiskt inte att det ser särskilt konstigt ut, det är som sagt kombinerat med ett Sylvania Aquastar, som sitter framför.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...