Corudoras panda förlorar spröten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timpin

    • July 2013
    • 94

    Corudoras panda förlorar spröten

    Jag har 10 Corydoras panda i mitt Rio 450. De verkar trivas bra men alla har förlorat "spröten" vid munnen. Jag är väl medveten om att man inte ska ha vasst grus till corys, jag har julas blästersand vilket jag vet många som använder utan problem. Tycker inte det borde vara vasst på något sätt?

    Kan det finnas andra anledningar till att de tappar spröten? De är inte röda runt munnen, visar inte heller tecken på inflammation eller skada.

    Tim
  • Apistojohan
    • January 2014
    • 262

    #2
    Bakterier på botten? Dålig bottencirkulation?
    Haninge akvarieförening

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      Ursprungligen postat av timpin
      Jag har 10 Corydoras panda i mitt Rio 450. De verkar trivas bra men alla har förlorat "spröten" vid munnen. Jag är väl medveten om att man inte ska ha vasst grus till corys, jag har julas blästersand vilket jag vet många som använder utan problem. Tycker inte det borde vara vasst på något sätt?

      Kan det finnas andra anledningar till att de tappar spröten? De är inte röda runt munnen, visar inte heller tecken på inflammation eller skada.

      Tim
      Det borde inte vara sanden i alla fall, har haft Julas blästersand i tre olika akvarier med pansarmalar och aldrig sett någon förlora sina spröt.
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • timpin

        • July 2013
        • 94

        #4
        Ursprungligen postat av Apistojohan
        Bakterier på botten? Dålig bottencirkulation?
        Dålig bottencirkulation skulle det väl kunna vara men kan de tappa spröten av det? Har ju inga högar med skit på botten och jag har inte märkt att några fiskar, varken bottenlevande eller frisimmande, mår dåligt. Utveckla gärna

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Ursprungligen postat av timpin
          Dålig bottencirkulation skulle det väl kunna vara men kan de tappa spröten av det? Har ju inga högar med skit på botten...
          Det spelar ingen roll, pandor är småkinkiga och behöver bra snurr på vattnet vid botten. Skäggtömmarna växte ut igen på mina när jag satte i en kraftigare pump.
          Problemet för dig är nog att karet är högt, och risken är att du blir tvungen att ha en kraftigare pump än vad skalarerna skulle gilla...

          Kommentar

          • Apistojohan
            • January 2014
            • 262

            #6
            Jag har själv inte upplevt pandorna som kinkiga, däremot habrosusen. Där kunde jag ha problem med skäggtömmarna. En bekant till mig hade ett avdelat akvarium med gemensam filtrering. I de två halvorna hade han olika pansarmalarter och den ena arten hade problem med skäggtömmarna. Att man har sand är bra, men det kan nog ändå uppstå en dålig bakterieflora på bottnen - och då kan pansarmalarna reagera på det.
            Haninge akvarieförening

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Det går att köra med en mindre streamer, lågt placerad. Så fixas problemet.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • timpin

                • July 2013
                • 94

                #8
                Jag har faktiskt några liggandes så det ska jag absolut prova! Tack för hjälpen hörni, jag återkommer med resultat.

                Kommentar

                • Apistojohan
                  • January 2014
                  • 262

                  #9
                  Lycka till. Jag är nyfiken på resultatet, så du får gärna avlägga rapport senare.
                  Haninge akvarieförening

                  Kommentar

                  • HeidiH
                    • October 2014
                    • 629

                    #10
                    Såg idag att en panda här hemma har fått rejält mkt mindre spröt Men bara en..

                    Kommentar

                    • Apistojohan
                      • January 2014
                      • 262

                      #11
                      Jag antar att det är skäggtömmarna vi pratar om i båda fallen?
                      Haninge akvarieförening

                      Kommentar

                      • timpin

                        • July 2013
                        • 94

                        #12
                        Ursprungligen postat av Apistojohan
                        Jag antar att det är skäggtömmarna vi pratar om i båda fallen?
                        Svar ja!

                        Kommentar

                        • HeidiH
                          • October 2014
                          • 629

                          #13
                          Hur lång tid kan de ta innan de växer ut igen?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...