Odla Ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emli_k
    • January 2013
    • 13

    Odla Ancistrus

    Hej!

    Ska prova på att odla Ancistrus super red. Är helt nybörjare i ämnet. Har ett 70 l som jag tänkt ha som yngelkar. Det står just nu tomt. För att få igång karet, borde jag ha i tex någon tetra till att börja med för att sedan låta de flytta ut?


    Till det tilltänkta yngelkaret har jag eheim aquaball för upp till 130l som pumpar max 550l/h.
    Är det tillräckligt?
    Måste man ha syresten till ynglena?

    Djuraffären tar 180 kr för en Ancistrus super red. Vet ej om de är stora nog att könsbestämma.. Men borde väl vara det med tanke på priset(?)
    Om jag skaffar en hane och en hona, kan jag vara säker på att de vill bilda par?
    Känns som en dyr historia att behöva köpa en grupp...

    Undrar även om det bästa alternativet är att låta malarna bo permanent i 70l eller om de ska bo i mitt 180l och flyttas över till 70 när det är dags för lek?
    (eller när jag tycker att det borde vara det.. Har förstått att det inte är bara att flytta dom när rommen har lagts)

    Brukar man låta en kull åt gången få växa upp och flytta innan man låter malarna leka igen?

    Tacksam för svar :-)
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    Du kan ta vatten från ditt befintliga akvarie och sedan krama ut filtret från det akvarie också i vattnet. Då får du en snabbare och bättre start på bakterier floran. Sen ett par fiskar i direkt också så kommer det bli en bra start.

    Övriga frågor får de som kan det svara på.

    Skickat från min SGP311 via Tapatalk
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • emli_k
      • January 2013
      • 13

      #3
      Okej, tack :-)
      Kan jag skippa bakteriekultur på flaska då?

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1026

        #4
        Ursprungligen postat av emli_k
        Okej, tack :-)
        Kan jag skippa bakteriekultur på flaska då?
        Ja.

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Det skadar inte att använda det då det gör att det går snabba att få till rätt bakteriekultur.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • emli_k
            • January 2013
            • 13

            #6
            Ok, det är väl dumt att snåla isf :-)

            Kommentar

            • emli_k
              • January 2013
              • 13

              #7
              Någon som har svar på de andra frågorna..? :-)

              Kommentar

              • HeidiH
                • October 2014
                • 629

                #8
                Är nog inte helt säkert du kan köpa två och de bildar par. Har själv aldrig haft ancistrus Tror många låter dem leka rätt tätt. Håll koll på hanen då han inte äter så mkt då han fläktar rommen har jag förstått.. Tror inte det är så bra att flytta malarna då de visar intresse för lek..

                Kommentar

                • emli_k
                  • January 2013
                  • 13

                  #9
                  Har nyligen köpt 2 st, bara att hoppas att det blir en av var sort och att de fattar tycke för varann :-) Ok, det lutar nog åt att de får gå permanent i 70 l när det växt till sig lite..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...