Vad kan jag mata pansarmalar med om de inte gillar tabletter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miloo
    • December 2014
    • 36

    Vad kan jag mata pansarmalar med om de inte gillar tabletter?

    Hej allesammans. Jag har ett gäng vildfångade (sa djuraffären, så jag vet inte hur mycket sanning det är) pansarmalar tillsammans med mina diskusar. Jag slänger i några mat tabletter till dom ibland, men de värkar inte va så förtjusta i det... Så min fråga är om någon har något tips på vad man kan ge dessa något kräsna pansarmalar för mat så att de får i sig den näring de behöver?

    Jag har försökt att mata diskusarna rätt mycket så att det kanske kunde bli lite rester kvar till pansarmalarna, men diskusarna rotar runt tills de ätit minsta lilla smula...
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Vad är det för tabletter? Är det algtabletter som man ger till sugmalar, så är de nog inte särskilt intresserade, eftersom de är köttätare. Men andra tabletter, som är mer för köttätare och allätare borde funka. Men de kanske är mer kräsna för att de är vildfångade. Vad ger du till diskusarna? Frysfoder som sjunker rätt snabbt är ju bra, så kanske en del hinner hamna på botten innan diskusarna får tag i det. Men om du märker att diskusarna hinner äta upp det innan malarna får i sig nå't, så kan det kanske vara en idé att öka matmängden lite, så pass att diskusarna inte hinner äta upp allt innan malarna får tag i det.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • miloo
      • December 2014
      • 36

      #3
      Jag ger dom tabletter som är till allätare (som jag alltid gett till pansarmalar förr)
      Diskusarna får pellets eller frystorkad mat. Kruxet är att pansarmalarna inte alltid vågar sig fram när jag matar diskusarna.

      Men jag kanske ska testa att mata med frysfoder men jag tycker det känns som det skräpar ner så onödigt mycket

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Beror nog på vad du matar med för frysfoder. Fryst artemia tycker jag inte skräpar ner nå't särskilt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • miloo
          • December 2014
          • 36

          #5
          Jag kör ju med frystorkad artemia och fryst artemia matar jag i saltvattnet så det finns alltid hemma med. Men tinar ni frysfodret till vuxna diskusar eller kan man lägga i det fryst?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag har inga discusar (har haft), men jag lägger i bitarna frysta, och fiskarna sliter i dem, och äter glatt. Jag tror det tinar rätt snabbt, har aldrig märkt några negativa effekter av att inte tina artemian först. Det är väl möjligen en idé att tina det om man vill ha lite större spridning på det, så inte nå'n glupsk j-kel tar hela biten, och simmar iväg till nå't undanskymt ställe.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              röda mygglarver älskar mina pansarmalar , tina dem lite först så dem sjunker , lycka till!

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #8
                Samma här, tinar en kub röda mygg i ljummet vatten. Sen ner i akvariet. Apistogramma & pansarmalar frossar på maten. Även nls 1mm som jag kör via en pepparkvarn rakt ner i vattnet. Det verkar också uppskattas av mina Pansarmalar.

                Kommentar

                • miloo
                  • December 2014
                  • 36

                  #9
                  Okej tack så mycket. Jag har delat lite olika sorters frysfoder i mindre delar och lägger i några stycken. Det verkar populärt bland både diskusar och pansarmalar

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Mina tog


                    och


                    Läs på mer om röda mygg innan du använder det, allergent och lågt näringsvärde.
                    Senast redigerad av flygrc; 31 January 2015, 15:14.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      Ursprungligen postat av flygrc
                      Mina tog


                      och


                      Läs på mer om röda mygg innan du använder det, allergent och lågt näringsvärde.
                      röda mygg funkar perfekt som start foder till flesta fiskarna , sen kan man börja lära dem ta annat som pellets , sticks , granulat , tabletter etc , hens pansarmalar tog inget så det är bra att mata med röda mygg tills han hittar annat som funkar

                      Kommentar

                      • Juwel350

                        #12
                        Jag använder till mina Pansarmalar JBL Novo Tab fungerar väldigt bra och malarna växer.

                        Dessa tabletter är bra för dom smular inte sönder så fort.

                        Kommentar

                        • Tobbe R
                          • May 2009
                          • 654

                          #13
                          Ursprungligen postat av flygrc
                          Mina tog


                          och


                          Läs på mer om röda mygg innan du använder det, allergent och lågt näringsvärde.
                          Allergent ja, lågt näringsvärde nej. Ytterligare en Zoopet-myt.

                          Tobbe

                          Kommentar

                          • miloo
                            • December 2014
                            • 36

                            #14
                            Tack alla för hjälpen. Jag gav dom lite räkmix och det verkar populärt. Tabletterna ger jag upp med för stunden och hoppas på att de är snabbare än diskusar på att ta maten på marken.

                            Kommentar

                            • MrZander
                              • February 2015
                              • 13

                              #15
                              Jag använder "Hikari Tropical, sinking wafers" särskilt för typ pansarmalar. Funkar hur bra som helst och verkar väldigt uppskattade. Kan dock tänka mig att tabletterna är så pass små så att dina discusar sväljer dessa hela...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...