Vad matar ni era malar med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Vad matar ni era malar med?

    Har testat ett antal olika saker att mata min L177 med.

    Zucchini = En favorit
    Broccoli = Ointressant
    Ärtor = Ointressant
    Gurka = Nja äter väl lite men inte överförtjust.
    Övrig ej vegetarisk mat som övriga fiskar äter = Äter även av detta när tillfälle ges.

    När det gäller både Zuchini och gurka så verkar det gröna skalet var mer intressant än innehållet.

    Med ovan resultet så blir det mycket Zucchini men vill gärna variera kosten mer än som så. Några tips på vad hen kanske kan gilla?
    Proud member of Aquascapers of Sweden
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Här smäller brysselkål lika högt som Zuccini. De betraktas av flera som gröna smaskiga praliner.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Här smäller brysselkål lika högt som Zuccini. De betraktas av flera som gröna smaskiga praliner.
      Serverar du de råa eller förvällda?
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Köper frysta och kör några i mikron ca 20-30 sekunder precis så att de mjuknar så jag får in matkroken i dem sedan plums ner i karet.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Dashivas
          • December 2014
          • 124

          #5
          Matar alla mina fiskar med samma och dom älskar det.
          Jag gör en räkmix med ca 40-50% räkor 4-50% ärtor sen lite blomkål och broccoli.
          Även citron saft och spirolina även nån annan grönalg på pulver.
          Samt vitlök i
          http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Vad matar ni era malar med?

            Jag säger bara:
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1420286804.809417.jpg
Visningar: 1
Storlek: 244,4 KB
ID: 2165466

            Brysselkål!

            Ge det en prövotid bara. Det tog ett tag innan mina förstod att det gick att äta.

            Zucchini är roligt då delar av gänget äter skalet och andra mitten. I mitt största kar verkar de fasiken äta upp den helt då den försvinner. De tar av zucchinibiten från kroken, flyttar den 2-3dm, äter. Sen fasiken borta. Ska nog prova att lägga i en halv zucchini ikväll. Bara för att se vad som sker med den. :P

            I övrigt har jag inte testat så mycket grönsaker faktiskt. Broccoli äter bara mina pansarmalar men jag tycker den skräpar ner för mycket. Ärtor har jag inte provat än. Morot ska jag ge mig på.
            Annars får de ju diverse torrfodertabletter/granulat. Det finns ett frysfoder i gröntväg som mina älskar. Minns ej vad den heter. Ska kolla när jag kommer hem senare idag. Påminn mig annars. Den är toppen.
            Senast redigerad av Likan; 03 January 2015, 13:12.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1420304035.813828.jpg
Visningar: 1
Storlek: 330,2 KB
ID: 2165473
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Jag undrar varför denna och flera andra malar står som strikta vegeterianer i beskrivningen. De flesta andra seriösa källor som Seriouslyfish, PlanetCatfish m.fl anser att de ska ha i huvudsak vegetabilier men en liten del animaliskt protein är nödvändigt. Om de går i samma kar som andra fiskar får de kanske vad de behöver i alla fall men enbart vegetariskt lär inte vara bra.

                Detta gäller nog många om inte alla av de fiskar som betraktas som herbivora, de äter huvudsakligen aufwuchs, dvs i princip algmatta med innehåll av olika småkryp och larver m.m.

                Ur det perspektivet bör väl snarare räkmix med extra mycket vegetabilier vara det idealiska fodret?

                Tobbe

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tobbe R
                  Jag undrar varför denna och flera andra malar står som strikta vegeterianer i beskrivningen. De flesta andra seriösa källor som Seriouslyfish, PlanetCatfish m.fl anser att de ska ha i huvudsak vegetabilier men en liten del animaliskt protein är nödvändigt. Om de går i samma kar som andra fiskar får de kanske vad de behöver i alla fall men enbart vegetariskt lär inte vara bra.

                  Detta gäller nog många om inte alla av de fiskar som betraktas som herbivora, de äter huvudsakligen aufwuchs, dvs i princip algmatta med innehåll av olika småkryp och larver m.m.

                  Ur det perspektivet bör väl snarare räkmix med extra mycket vegetabilier vara det idealiska fodret?

                  Tobbe
                  Har läst och funderat i samma banor som du. Försöker ge den vegetarisk föda i form av tex Zuchini men i och med att den går med diskus så lär den stoppa i sig en massa annat godis som finns i karet, typ artemia. Hoppas bara att det blir huvudsakligen vegetarisk i dens "mix".
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    #10
                    Ursprungligen postat av Likan
                    [ATTACH]73521[/ATTACH]
                    100% vegetariskt?
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      100% vegetariskt?
                      Förstorade bilden så innehållsförteckningen gick att läsa . Denna måste provas, skall se om den finns hos några av mina handlare.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        Förstorade bilden så innehållsförteckningen gick att läsa . Denna måste provas, skall se om den finns hos några av mina handlare.
                        Nje, inte 100 men mestadels veganskt om jag förstått det rätt. Jag brukar ge dessa när de fortfarande är frysta, alternativt tinat en liten stund. En fördel med dessa är att de sedan håller formen ett bra tag, vilket gör det lätt för malarna att komma fram och gnaga/mumsa. Istället för att det blir småpartiklar i hela vattnet. Jag ser ju aldrig mina 5 L397or men en av dem kommer alltid fram när dessa ges. Dock när det blivit mörkt men ändå. Så något speciellt verkar det vara iaf.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          #13
                          Tack för tipsen

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1870.jpg
Visningar: 2
Storlek: 306,9 KB
ID: 2165529
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #14
                            Haha brysselkål is da shit!
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • blaze1337
                              • July 2014
                              • 646

                              #15
                              kokt morot funkar väldigt bra för mina malar dem tycker om det väldigt mycket , sötpotatis funkar med ^^

                              Kommentar

                              Arbetssätt...