mal korsning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kallepe
    • August 2011
    • 15

    mal korsning?

    Hej.

    Har haft en hypostomus plecostomus i mitt befintliga kar i ca två år. Skaffade en ancistrus med skägg för 4-5 månader sen och nu har jag ett kar med yngel???
    Kan dom korsa sig?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Dom kan korsa sig men det är knappast troligt eftersom Liposarcus pardalis (den som oftast som H.plecostomus som inte alls förekommer i handeln) inte har odlats i akvarier.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • kallepe
      • August 2011
      • 15

      #3
      "Vanlig" pleco enligt djurmagasinet. Ser ut som en liposarcis pardalis. Vet inte hur det annars har gått till. Bara dom två malarna i akvariet och inte haft några andra malar.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Då tror jag du fått fel benämning på fisken, om det har blivit yngel i karet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Japp, troligtvis var den första du köpte en Ancistrushona. Du har ingen bild du kan länka till?

          Har sett malar (har en själv) som jag misstänker kan vara en korsning mellan Glyptoperichthys joselimaianus och G. gibbiceps, när man tittar på teckningen. Båda dessa är ju "segelfenor" och är i övrigt lika, förutom mönstret. Den jag har, som väl är 7-8 cm, har ett mönster som ser ut som ett mellanting mellan de två arterna. De, liksom den som brukar säljas som "vanlig Pleco" odlas vad jag förstår i stora dammar, så skulle inte förvåna mig om de har korsat joselimaianus och gibbiceps.

          Ancistrus och Pleco är däremot rätt osannolikt att de skulle korsa sig, dels för att en Pleco i Ancistrusstorlek förmodligen inte är könsmogen, eftersom den blir rätt mycket större, och de tillhör inte samma släkte.
          Senast redigerad av Shepard; 02 January 2015, 13:09.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...