Corydoras Sterbai simmar fram och tillbaka vid rutan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    Corydoras Sterbai simmar fram och tillbaka vid rutan

    Hej,

    Har sedan en vecka ny besättning i ett 310-liters: 6 scalarer, 20 rödmunstetror och 6 Corydoras Sterbari. Scalarerna och tetorna sköter sig fint, stimmar bra och är rätt så lugna. Men - malarna simmar tidvis upp och ner och fram och tillbaka vid framrutan (pacing). Vilket ju förstör stämningen i akvariet totalt.....

    Har läst på nätet att det kan vara så i bland med corys, men att det minskar efter hand(?) Vad är din erfarenhet? Hjälper det att byta cory-sort?

    Har bra vattenvärden och runda gruskorn på botten.

    /Roffe



    (Verkar struligt att få till ett inbäddat youtubeklipp)
    Senast redigerad av roffen2; 15 December 2014, 19:20.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Deras beteende är fullkomligt normalt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Thaifighter
      • August 2006
      • 420

      #3
      Ser på din film ut som att alla fiskarna simmar framme vid rutan!
      Kanske att dom är hungriga och tigger mat?
      Alla mina fisk-video på Youtube!
      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Deras beteende är fullkomligt normalt
        Nja Kjell, ordet normalt kan vara lurigt men det där var nog inte så väl övertänkt. Om det är frågan om vildfångade djur så är det rätt naturligt att de är stressade och inte förstår det där med glas och simmar fram och tillbaka tills de vant sig. Samma sak kan i viss mån gälla nyintroducerade djur, de kan ha konstiga beteenden innan de känner sig trygga i den nya omgivningen. Något av fram och tillbaka simmande må också ses som något som inte är så konstigt, även i det vilda kan djur ibland göra så nån gång.

        En annan sak är om fiskarna stadigt simmar fram och tillbaka vid rutan och de är väl invanda i akvariet. Det är då fråga om en stereotypi som djuret fastnat i på grund av något slags stress. Djurparkerna i gamla tider var utmärkta ställen för att studera sådana beteenden, elefanter som vaggade, tigrar som gick fram och tillbaka vid gallret osv. Djurparkerna kunde helt enkelt inte försvara att visa djur med sådana beteenden utan har fått tänka om och till ibland stora kostnader bygga större ytor och intressantare miljöer som ger djuren stimulans.

        Fastnar fiskar stadigt i ett stereotypt beteende i ett akvarium är det ett tecken på att nåt inte stämmer. Ytan är för liten, inredningen ger inte nog skydd, någon sorts stimulans saknas. Det är nåt att ta på allvar och läge att fundera på åtgärder. Säger vi att ett stereotypt beteende är normalt hos akvariefiskar, då kommer vi precis som djurparkerna att få höra att man inte ska ha såna djur. Funderar vi inte över vad som kan göras blir vi helt enkelt lovligt byte för djurrättsrörelsen.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Bygert
          Nja Kjell, ordet normalt kan vara lurigt men det där var nog inte så väl övertänkt. Om det är frågan om vildfångade djur så är det rätt naturligt att de är stressade och inte förstår det där med glas och simmar fram och tillbaka tills de vant sig. Samma sak kan i viss mån gälla nyintroducerade djur, de kan ha konstiga beteenden innan de känner sig trygga i den nya omgivningen. Något av fram och tillbaka simmande må också ses som något som inte är så konstigt, även i det vilda kan djur ibland göra så nån gång.
          Så brukar i alla fall de Corydoras jag har haft göra den första tiden och det var ju vad det handlade om i detta fall. Men självklart, upphör inte beteendet så är något fel som du skriver
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Jo Kjell, det är inget anmärkningsvärt i att fiskar eller för all del också en del andra djur beter sig udda första tiden i ny miljö innan de är trygga. Men det framgick inte av ditt svar om det där med att beteendet är fullkomligt normalt gällde nu när det är nytt eller om det var nåt som skulle ses som normalt för framtiden. Det var det som var problemet med svaret. Det finns gott hopp att det lugnar sig över tid och då är det inget att fundera mer över. Fortsätter det däremot så är det läge att fundera.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              Mina corys har fortfarande samma beteende? samma sak med långsträckta pansarmalar , efter några månader simmar dem fortfarande upp och ner så fort jag kommer och äter från handen när jag kastar in mat det känns ganska normalt som kjell skriver , kanske 1-2 av honorna har blivit lite lugnare fast annars är resten fortfarande lika "hypade" över att få mat eller när man kommer fram o tittar lite eller planterar om växterna etc ~~

              tror inte du behöver vara rädd över det Roffen2 , så länge dem äter , bra värden på vattnet så är det inget fel , tips testa o mata dem från handen några gånger (mygglarver etc inte tabletter) dem vänjer sig kommer göra det oftare vilket är sjukt kul

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Att fiskarna simmar fram och tillbaka om de tror att det är mat på gång eller om de blir störda, det är ju inget konstigt. Det som är ett problem är om de fastnar i det beteendet stadigt och håller på mer eller mindre hela tiden. Det är då man kan tala om ett stereotypt beteende som är något som inte får ses som normalt utan något som är en signal om att nåt är fel.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Att fiskarna simmar fram och tillbaka om de tror att det är mat på gång eller om de blir störda, det är ju inget konstigt. Det som är ett problem är om de fastnar i det beteendet stadigt och håller på mer eller mindre hela tiden. Det är då man kan tala om ett stereotypt beteende som är något som inte får ses som normalt utan något som är en signal om att nåt är fel.
                  jo fast om dem leker , ynglar , o leker runt som galningar så fort man är hemma och inte simmar undan för att försvinna bland växterna utan kommer till handen för antingen leka simma förbi det som dem gör med filter strömmen eller äta så är det ingen dålig signal? Känns bara som att deras beteende smittat av sig på långsträckta pansarmalar som är runt 14~~ cm så det är lite jobbigare med deras plaskande men inget man vill sätta stop för känner jag så länge ingen annan fisk eller dem själva tar skada av det?

                  och jag blir mer orolig ifall det är åt andra hållet någon som gömmer sig utan o komma fram eller röra på sig om dagarna , känns mer som varningssignal då.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Sedan kan jag helt ovetenskapligt tänka mig att inredning, sandval, temp, vattenkvalité, vattenflöde etc. beroende på art skapar lättare förutsättningar för stereotypa beteenden. När jag haft mycket "bar" bottenyta i en smal korridor har jag t.ex. gällande Corydoras oftare sett stereotypa beteenden. Detta kanske beroende på att de jagar mat med hjälp av doft och om doften ligger i en och samma ström kan de bli simmande i den strömmen i ett evigt matletande. Om man däremot splittrar flödet med rötter växtlighet etc så att vattenrörelsen är mera odefinierad så försvinner beteendet. Är det ett stort kar med myket djup så finns ju sällan beteendet även om det är bart eftersom doftpartiklarna inte levereras i denna korridor. Så testa att ändra födesriktning, bryt av med växter rötter, skapa mer djup etc. så försvinner oftast beteendet. Det är i varje fall min erfarenhet.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Nu hann Johnny före med sitt goda inlägg och skriver i stort sett det jag också tänkte göra, men jag hade redan skrivit klart mitt inlägg så fyller på lite ändå;



                      Det finns säker många anledningar till varför en del fiskar - och vi ser det ofta hos corys - upträder kompulsivt, till exempel simmar upp och ner vid rutorna.
                      Det Bygert är inne på, instämmer jag med.
                      Men först måste vi skilja på vad som är ett kompulsivt beteende och vad som är det beteende vi ser hos de flesta fiskar när det är matdags eller när de är nyfikna, som till exempel discusar kan vara.
                      Efter en tid som akvarist får man öga för hur fiskarna uppträder i karet, man lär sig olika arters beteende och ser direkt när något inte stämmer. Ett exempel på detta är det som på engelska kallas "pacing" - och som trådskaparen beskriver.


                      Till att börja med kan man leta upp artiklar och diskussioner på nätet, och det tar inte lång stund att läsa sig till det man oftast själv misstänker är orsaken till pacing-beteendet.
                      Det finns några enkla regler att hålla sig till för att få bukt med detta.
                      Som så ofta förr, får vi gå tillbaka och lära oss lite om de fiskar vi ämnar sätta i karet, ta reda på hur de lever - fiskar som går själva eller i grupp, är det kanske en stimfisk?
                      För en svepande generalisering, och för enkelhets skull, säger vi "corys". Dessa har ett utpräglat gruppbeteende, nästan så utpräglat att man kan kalla det stimbeteende, men inte riktigt.


                      Storlek har betydelse.
                      Vad vi ofta glömmer är att fiskar rör sig på större ytor än de vi tillhandahåller i våra kar. Det är till exempel rörelse och förflyttning, från ett ställe till ett annat, som får stimmande tetror att "stimma". Stimmandet kan bero på fara, eller att fiskarna rör sig från ett ställe till ett annat, för att kanske finna mat.
                      Har vi ett större kar och många individer kan man oftare se ett stimbeteende (som inte är triggat av utomstående fara, en aggresiv och hungrig fisk till exempel) när de förflyttar sig kortare sträckor.
                      Ett kar, även om det är stort, är dock snart inpräntat som en välkänd omgivning - och stimmandet avtar.


                      Nu över till corysar; (och vi generaliserar med namnet, som sagt). Vi ser dessa i naturlig miljö simmandes i stora grupper över sandplättar, täta växtsnår, rötter, grenar, blad o.s.v.
                      De är, mer eller mindre, ständigt på jakt efter mat, och är opportunister - de slår sig ner där det för tillfället finns något att äta - sedan vidare, the moore, the merrier.
                      De stimmar inte i ordets rätta bemärkelse, men finner en trygghet i antal och rör sig i stora grupper.
                      Vi vill inte se våra corysar "go pacing" utan vi vill se dom "go gracing" - för att använda engelskans ofta överlägsna uttryck.
                      Så, större ytor (storlek på karet) och en adekvat inredning och antal corysar är A och O.
                      Man ser pacing oftast i kar där antalet corysar inte är tillräckligt högt och/eller där inredningen gör att de vill förflytta sig till ett ställe som verkar bättre för dom. I naturen finns inga glasrutor, och därför inget pacing-beteende som sådant. Men man kan kanske kan tänka sig hur fiskar som blir instängda på mindre utrymmen beter sig - de vill därifrån!


                      Givetvis kan en grupp corysar, alldeles nyligen isläppta i karet, under en kort period uppträda lite stressigt förvirrat. Men, har karet rätt förutsättningar ser man att gruppen snabbt finner sig tillrätta och endast tillfälligtvis får en eller några tuppjuck och drar utefter rutorna - detta går dock över snabbt när de ansluter sig till den större gruppen.
                      Storleken på karet och därmed miljön spelar alltså en roll här, och hur inredningen är beskaffad. Finns det olika "ställen" för en grupp corysar att undersöka ges också fler tillfällen att röra sig i området.
                      Är inredningen lite åt det spartanska hållet, kanske enbart en sandbotten, någon sten och ett par växter - och dessutom åt det mindre hållet, och naturligt nog då, mindre antal fiskar i gruppen - ser vi snart att fiskarna blir liggandes stilla, eller börjar försöka ta sig därifrån - pacing vid rutorna.
                      Pacing-beteendet är trist att titta på - och ännu tristare för fisken i fråga - och är inte detsamma som när de är nyfikna, matglada eller "leker" i en vattenström o.s.v.

                      Kommentar

                      • roffen2
                        • August 2012
                        • 197

                        #12
                        Tack för alla bra svar. Jag känner att även om man kan hitta anledning till fiskarnas "pacing", så är det inget jag vill ha i mitt akvarium. Vare sig för min egen del eller för fiskens.

                        Jag har ganska bra med stenar, rötter och växter så där finns nog inte så mycket mer att göra. Ett större akvarium? Om jag penslar glas och ram med Streckolin och drar ut det en halvmeter till så har jag ett 440 liters.

                        Men om nu Corys har en högre benägenhet till det här, så får jag väl ta mig en funderare....

                        Jag avvaktar några veckor till, de är väldigt trevliga när de beter sig "naturligt". Vad tror ni, skulle det hjälpa med några till? De är aldrig tillsammans alla sex, snarare två eller tre ihop.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 310-SA-04.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,4 KB
ID: 2165232

                        /Roffe
                        Senast redigerad av roffen2; 19 December 2014, 11:08.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av roffen2
                          Tack för alla bra svar. Jag känner att även om man kan hitta anledning till fiskarnas "pacing", så är det inget jag vill ha i mitt akvarium. Vare sig för min egen del eller för fiskens.
                          Jag har ganska bra med stenar, rötter och växter så där finns nog inte så mycket mer att göra. Ett större akvarium? Om jag penslar glas och ram med Streckolin och drar ut det en halvmeter till så har jag ett 440 liters.
                          Men om nu Corys har en högre benägenhet till det här, så får jag väl ta mig en funderare....
                          Jag avvaktar några veckor till, de är väldigt trevliga när de beter sig "naturligt". Vad tror ni, skulle det hjälpa med några till? De är aldrig tillsammans alla sex, snarare två eller tre ihop.

                          [ATTACH=CONFIG]73234[/ATTACH]

                          /Roffe

                          Halloj!
                          Jag skulle nog dubbla antalet. Redan med en sådan enkel åtgärd tror jag du kommer att se skillnad - och med lite Streckolin ser du hur dom rycker och strar...

                          Kommentar

                          • roffen2
                            • August 2012
                            • 197

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Halloj!
                            Jag skulle nog dubbla antalet. Redan med en sådan enkel åtgärd tror jag du kommer att se skillnad - och med lite Streckolin ser du hur dom rycker och strar...
                            OK, så får det bli. Jag ser att en del har lite blandade corys i sina akvarier. Jag antar att det är bäst att ha alla samma art. Eller spelar det inte så stor roll och man kan blanda?

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Ursprungligen postat av roffen2
                              OK, så får det bli. Jag ser att en del har lite blandade corys i sina akvarier. Jag antar att det är bäst att ha alla samma art. Eller spelar det inte så stor roll och man kan blanda?
                              Det bästa är nog att hålla sig till samma art!
                              I mitt 960 hade jag drygt 70-80 corysar, uppdelat på två arter (kommer inte ihåg idag vilka sorter det var), ungefär 40 stycken av varje - och de tycktes gärna hålla sig inom sina egna arter, så kör på samma, till din grupp!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...