Kön på mal och lek.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisklivet
    • July 2014
    • 38

    Kön på mal och lek.

    Hejsan!
    Jag har ett akvarium på 63 liter. Där har jag två ancistrus och fyra pansarmalar. Pansarmalarna har jag haft ganska länge men har aldrig sett dem leka eller aldrig sett ägg? Hur får man dem att leka osv. Samma med ancistrusarna, dem har jag aldrig sett leka. Däremot vet jag inte könen på dem. Hur ser man kön på båda dessa sorterna?
    Jag har en albino ancistrus oh en vanlig brun. Men spelar det någon roll? Har fyra fläckiga pansarmalar.
    Är jätte intresserad av att få ägg av dem båda.
    Jätte tacksam för svar!!
  • Juwelrio
    • January 2015
    • 1

    #2
    Pansarmalarna vet jag ej men på ancistrusen har hanarna skägg och hornspröt medans honorna är mer släta runt munnen och över,, pannan.

    Kommentar

    • Madde2008
      • December 2014
      • 43

      #3
      Jag funderar över samma sak. Mina två ancistrusar är 5 VM och släta över nosen men har två hornspröt. Har båda könen dessa men inte skägget?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Vuxna hanar har "antenner" på nosen och huvudet, honor har det inte, även om vissa honor kan ha lite längst ner runt nosen. Börjar de få uppe på huvudet, är det hanar. Vad menar du med hornspröt? Båda könen har två utväxter mellan och strax nedanför ögonen, som jag gissar hör till näsborrarna. För att få Ancistrus att leka bör man förse hanen med en lämplig lekgrotta.

        Pansarmalar däremot lägger äggen i små grupper lite var som, på rutorna t.ex, och till skillnad från Ancistrus, så vaktar de inte äggen. Pansarmalshonor är större och kraftigare än hanar.
        Senast redigerad av Shepard; 11 January 2015, 16:24.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...