Genetik röd/svart ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karat
    • December 2011
    • 10

    Genetik röd/svart ancistrus

    Är det någon som vet hur genetiken ser ut och om det går att få nåt kul utfall om man korsar tex super red med röd/svart? Nyfiken på alla erfarenheter. Sen ser de så olika ut, vissa är gula med små röda fläckar, andra nästan svarta. Är det samma variant?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det finns ju många olika färgvarianter av den vanliga ancitrusen arter och vad resultatet blir av om man korsar de olika varianterna vet man inte förrän efteråt. Sannolikt så kommer färgerna att variera rejält inom en kull så färgerna blir inte stabila utan avkomman efter ynglen kommer också att variera högst betänkligt.

    Så visst kan enskilda exemplar bli väldigt snygga men värdet sjunker rejält på dom oavsett hur de ser ut
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Karat
      • December 2011
      • 10

      #3
      Tack för svar, Kjell. Att jag frågar beror på att jag läst att super red uppstått från de röd/svarta, och min fundering var då om super red kunde vara den homozygota recessiva fenotypen av röd/svart (calico). Då skulle man ju inte ställa till med något om man provade. Har en stor rödsvart hane och flera stora super redhonor, men bara fått tag i pyttesmå rödsvarta honor (?) som behöver växa till sig ett år eller så innan de kan leka.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jodå det kan alltid vara värt att testa
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...