Fotoskador på L-malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Fotoskador på L-malar

    Nu gissar jag att jag är jättetrist och en smärta i baken som man säger på engelska, men vanan som finns att plåta sina L-malar i handen (som är ordentligt spridd dessutom) skadar väl egentligen dessa fiskars slemskikt? Vad jag förstått så är vår hud mot deras som att skapa en lätt skada och att det tar ett tag för fisken att reparera detta. Så för egen del ser jag hellre en bild från vattenmiljön.
    Nu kommer jag inte sitta och gnälla om detta så fort jag ser en handbild, men det är så jag tänker. Har för mig att Bosse skrivit om detta i något sammanhang.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Stor skillnad på om handen är torr eller blöt, och många fiskar kan vara skonsammare att ta med handen än med tex en felaktig håv.
    Men rent generellt håller jag med.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Bosse skrev om det på Facebook och där kom det upp en massa argument och förklaringar till hur skadligt det är.

      Facebook är svårare att söka i men du kan söka på alla Bosses poster..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #4
        Det knepiga är väl att fota dessa i vatten då majoriteten gärna gömmer sig. Sedan spärras väl fenorna upp också när man håller dem på ett visst sätt? + att man kan se storleken på dem om man jämför med handen som håller i den.

        Jag kan tänka mig att det är därför en del gör så. Vet gör jag inte. Själv tycker jag inte att luftbilder gör dem rättvisa utan föredrar av den anledningen vattenbilder.

        Minns också diskussionen på FB. Lång och
        med argument från båda sidor vill jag minnas.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Thaifighter
          • August 2006
          • 420

          #5
          Man skall aldrig ta i en fisk med torra händer, då slemmet som skyddar dom fastnar på dina händer och fingrar, vilket gör att dom lätt drabbas av svamp, bakterier och andra sjukdomar senare när man släppt i dom i vattnet!
          Detta gäller även för sportfiskare som man ofta ser ta i sin fångst med torra händer för att plåta dom innan dom släpper i dom igen!
          Även håvar kan skada vissa fiskars slem dock, speciellt om man låter dom ligga och sprattla för länge i håven!
          Speciellt små fiskar är känsliga mot beröring, då är det bättre att låta håven med fiskarna i vara kvar i akvariet, och försöka få fiskarna att simma in en liten burk som man sänker ner i håven så att dom hela tiden är i vattnet!
          Inte lika stressigt för fiskarna heller!


          Thaifighter
          Senast redigerad av Thaifighter; 26 November 2014, 14:27.
          Alla mina fisk-video på Youtube!
          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

          Kommentar

          • Henrik_A
            • August 2010
            • 146

            #6
            Så länge man är blöt om händerna så är det ingen fara, håvar förstör mycket mer då nästan alla malar spärrar ut sina fenor som försvar gör det att dom fastnar i maskorna. Många gånger får man klippa sönder håven för att få loss fenor utan att skada fisken.

            Ang. sportfiske så ser man ofta delade fenor ända in till fenbasen vilket är väldigt svårläkt för fisken, det orsakas till 99% av håvar. Vanligt vid karpfiske då fisken återutsätts efter fångst.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Inte för att vara sådan men vilken i-landsfråga.. För varje mal som dör av "fotoskador" kan jag sätta höger kula på att 99 dör av fel mat eller dåligt vatten..

              Tror man istället ska vara glad för det fåtal som orkar plocka upp fisken och fota den i bra belysning och stilla.. Svårt om alla referensbilder föreställer en fjärdedels mal i rörelse, på natten och fotat med en miniräknare..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • jozi81
                • January 2011
                • 917

                #8
                Fotoskador på L-malar

                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Inte för att vara sådan men vilken i-landsfråga.. För varje mal som dör av "fotoskador" kan jag sätta höger kula på att 99 dör av fel mat eller dåligt vatten..

                Tror man istället ska vara glad för det fåtal som orkar plocka upp fisken och fota den i bra belysning och stilla.. Svårt om alla referensbilder föreställer en fjärdedels mal i rörelse, på natten och fotat med en miniräknare..
                ^ det han skriver


                Sen, om en mal fastnat i en håv, sätt ner den i karet med håv, stå still och vänta. Se sedan malen simma iväg, ta därefter upp håven.
                Senast redigerad av jozi81; 27 November 2014, 13:35. Anledning: d

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  Inte för att vara sådan men vilken i-landsfråga.. För varje mal som dör av "fotoskador" kan jag sätta höger kula på att 99 dör av fel mat eller dåligt vatten..

                  Tror man istället ska vara glad för det fåtal som orkar plocka upp fisken och fota den i bra belysning och stilla.. Svårt om alla referensbilder föreställer en fjärdedels mal i rörelse, på natten och fotat med en miniräknare..
                  Förstår dilemmat vid plåtning och trådfrågan är i sig mera en fundering. Funderar på hur många av våra frågor här i forumet platsar under i-landsproblem egentligen. Gissar att det blir en låååång lista
                  Jag gillar själv att se bilderna men var intresserad av att veta riskerna. Är ingen expert i detta ämnet men är en nyfiken typ.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • jozi81
                    • January 2011
                    • 917

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Förstår dilemmat vid plåtning och trådfrågan är i sig mera en fundering. Funderar på hur många av våra frågor här i forumet platsar under i-landsproblem egentligen. Gissar att det blir en låååång lista
                    Jag gillar själv att se bilderna men var intresserad av att veta riskerna. Är ingen expert i detta ämnet men är en nyfiken typ.
                    Med en 30cm L25 eller adonis är det ägaren som skadar sig... Blödde som en gris sist jag hade dom i handen, starka saker det där...

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Förstår dilemmat vid plåtning och trådfrågan är i sig mera en fundering. Funderar på hur många av våra frågor här i forumet platsar under i-landsproblem egentligen. Gissar att det blir en låååång lista
                      Jag gillar själv att se bilderna men var intresserad av att veta riskerna. Är ingen expert i detta ämnet men är en nyfiken typ.
                      Haha.. Ja helt klart!

                      jag menar självklart inte att idiotförklara frågeställningen men tror att det är en försvinnande liten del av malars skador som kan härledas till fotografering.. flyttar jag själv malar tar jag dem i skallen för att undvika håv-skador.. Har sett betydligt värre skador av håv än händer..

                      Din nyfikenhet tjänar dig väl iaf haha..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Jodå det gör du, men du är oemotståndlig ändå som kompis här så det är fritt fram
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #13
                          Sitter och läser gamla inlägg, skrattade mig inkontinent över just detta. Något övertrött men fy faan va roligt!!
                          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                          Inte för att vara sådan men vilken i-landsfråga.. För varje mal som dör av "fotoskador" kan jag sätta höger kula på att 99 dör av fel mat eller dåligt vatten..

                          Tror man istället ska vara glad för det fåtal som orkar plocka upp fisken och fota den i bra belysning och stilla.. Svårt om alla referensbilder föreställer en fjärdedels mal i rörelse, på natten och fotat med en miniräknare..
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...