L177 Golden Nugget

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    L177 Golden Nugget

    Tar tacksamt emot så mycket tips och synpunkter om denna fisk som möjligt. Skall enligt artbeskrivning vara svår (4 av 5) Enligt vissa så är animalisk föda skadligt medan andra anser att den mår bra av varierad kost. Vad bör den matas med och på vilket sätt? Ökar förutsättningar för dens trivsel om man har mer än en individ? Som sagt; alla tips tas tacksamt emot.
    Proud member of Aquascapers of Sweden
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Tar tacksamt emot så mycket tips och synpunkter om denna fisk som möjligt. Skall enligt artbeskrivning vara svår (4 av 5) Enligt vissa så är animalisk föda skadligt medan andra anser att den mår bra av varierad kost. Vad bör den matas med och på vilket sätt? Ökar förutsättningar för dens trivsel om man har mer än en individ? Som sagt; alla tips tas tacksamt emot.
    Jag har haft 3 arter där 177 har varit kinkigast. De har mått bäst i akvarier med mycket malar då jag har matat mer på botten då. De behöver ha ganska bra med mat enligt min erfarenhet, gärna två gånger om dagen eller mer. Jag har matat med standardfoder, både gröna tabletter och röda från Tropical.

    En toksnygg fisk som kräver lite men den är långt ifrån omöjlig..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Jag tycker även "svåra" arter tar sig bra om de bara får ordentlig syresättning och gott om mat.. Släng ner små bitar av frukt och grönt.. Inte tillräckligt för att odla infusorier men iaf så de får äta sig mätta varannan dag..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Henrik_A
        • August 2010
        • 146

        #4
        Har L177 och det stämmer att den är lite mer krävande.
        Som jag märkt trivs den bättre när tempen är högre, själv kör jag inte under 26 grader.
        Rätt ph neutralt vatten, men tycker själv att lite mjukare och lägre ph funkar bättre.
        Hög omsättning och rent syrerikt vatten, behöver inte vara storm i akvariet men vattenkvaliten måste vara bra och syrehalt så hög som möjligt.
        Mat kör jag mest tropical gröna och ibland lite röda, grönsaker kan man också ge. Baskost grönt sen kan man ge något lite köttigt ibland.
        Alla baryancistrus verkar må bra av mat flera gånger om dagen, högre temp högre omsättning.

        Håller med Mathias mycket fin fisk, som absolut inte är omöjlig.
        Man bör även tänka på att bayancistrus blir stora och dom kan vara rätt bråkiga, kör L177 ihop med LDA33, L200HF, L191, L128, L200, L075.

        Var kan man hitta L177 och LDA33 idag och till vilka priser?

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          #5
          Tack för alla tips.

          Tror mig ha bra vattenkvalitet. Ca 29 grader, PH 6,6, bra cirkulation och bra syre. Konststycket blir nog att få den att äta tillräckligt mycket.

          Ser ni någon fördel med att ha fler än ett exemplar?

          Henrik: Köpte den på Herkules Zoo i Gbg för 295 sek.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Henrik_A
            • August 2010
            • 146

            #6
            Så länge du kan hålla bra vattenkvalitet så kommer det funka.
            Maten behöver du inte överdriva, får du fisken att börja äta så kan du lägga i mat ett par gånger om dagen det räcker.
            Dra ner på matning kan du göra när dom är stora, typ en gång om dagen. (Tar många år).
            Storlek på akvarium får styra hur många du kan ha, men 2-3st är inte fel.
            Som jag skrev innan stor fisk, ofta största hanen som bestämmer.

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Vi har våran med bara räkor som vi ger små algwafers och de diggar malen också.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                #8
                Den simmar omkring på botten kväll och nattetid och rör om så något verkar den äta. Verkar dock inte röra varken den broccoli eller ärtorna jag erbjudit. För prova mig fram ytterligare.


                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                Arbetssätt...