Oxydoras Niger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bempa10
    • October 2005
    • 56

    Oxydoras Niger?

    Hej!

    Såg att dom hade några Oxydoras VF malar i akvarieaffären. Blev väldigt sugen att köpa en.
    Är det nån som har nån erfarenhet av dom? Är dom bra bottenstädare?
    Jag har ett kar på 500l som den ska få dela med Jaguarer. Hur stora blir dom på ett ungefär i akvarium?
    Såg nåt mått på 90cm men det är ju ofta maxmått.
    Kom gärna med förslag om andra malar som skulle funka.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    En bitsk jätte som blir uppåt 60 cm i akvarium men har en maxstorlek på över 100 cm.
    Nån städare är den inte om du inte med städare menar att den städar undan andra fiskar
    Ett 720 är väl absolut minimum för denna art som kan hållas ihop med stora robusta malar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      #3
      Ursprungligen postat av bempa10
      Hej!

      Såg att dom hade några Oxydoras VF malar i akvarieaffären. Blev väldigt sugen att köpa en.
      Är det nån som har nån erfarenhet av dom? Är dom bra bottenstädare?
      Jag har ett kar på 500l som den ska få dela med Jaguarer. Hur stora blir dom på ett ungefär i akvarium?
      Såg nåt mått på 90cm men det är ju ofta maxmått.
      Kom gärna med förslag om andra malar som skulle funka.
      Jadu.. Kolla svaren du fått på rovfisk.se, så får du se en Oxy på 85 cm och 8 kg!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Helene&Andreas
        Jadu.. Kolla svaren du fått på rovfisk.se, så får du se en Oxy på 85 cm och 8 kg!
        OK - normalt så blir de inte "mer" än 60 cm om de får växa upp i ett akvarium - men som sagt i naturen blir de 100 cm.

        Finns en del info på planetcatfish http://www.planetcatfish.com/common/...?species_id=37
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 November 2014, 16:29.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Inte särskilt bitska alls och blir lätt 80-90 (min gjorde 25-60 på 1,5 år) i akvarium.. De är däremot ena riktiga as när det kommer till maten.. Den åt lätt 40% av allt som nådde botten och då är det inte så att de andra var lättviktare.. Stora och snälla kor med en enorm aptit.. Rekommenderar minst 2000l som slutmål för att ens överväga en..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Helene&Andreas
            • January 2009
            • 1336

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            OK - normalt så blir de inte "mer" än 60 cm om de får växa upp i ett akvarium - men som sagt i naturen blir de 100 cm.

            Finns en del info på planetcatfish http://www.planetcatfish.com/common/...?species_id=37
            Akvarium och akvarium... Den Oxyn går i en burk på 10500 liter...

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              #7
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Inte särskilt bitska alls och blir lätt 80-90 (min gjorde 25-60 på 1,5 år) i akvarium.. De är däremot ena riktiga as när det kommer till maten.. Den åt lätt 40% av allt som nådde botten och då är det inte så att de andra var lättviktare.. Stora och snälla kor med en enorm aptit.. Rekommenderar minst 2000l som slutmål för att ens överväga en..
              1+ på den!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                Akvarium och akvarium... Den Oxyn går i en burk på 10500 liter...
                Ok - det är ju lite mer än vad man normalt kallar ett akvarium
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  Inte särskilt bitska alls och blir lätt 80-90 (min gjorde 25-60 på 1,5 år) i akvarium.. De är däremot ena riktiga as när det kommer till maten.. Den åt lätt 40% av allt som nådde botten och då är det inte så att de andra var lättviktare.. Stora och snälla kor med en enorm aptit.. Rekommenderar minst 2000l som slutmål för att ens överväga en..
                  Beror lite hur man definierar ordet "bitskt" - avsåg inte direkt att den äter upp andra fiskar och med "städa undan andra fiskar" avsåg jag nog mer det som står i Zoopets artbeskrivning.

                  Denna glupska jättemal är faktiskt relativt fredlig och går t.o.m. att hålla ihop med småfisk (minst 5-6 cm) utan att de blir uppätna. Detta till trots bör man hålla 2-3 exemplar i ett artakvarium eller enbart ihop med andra malar. De kan bli stressade av t.ex. stora ciklider och då slår de med stjärten med en sådan kraft att även rätt stora stenar kan slungas iväg (glaskrossvarning). Den gräver en del i botten och ett stort biologiskt och mekaniskt filter är nödvändigt.
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 November 2014, 18:56.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Helene&Andreas
                    • January 2009
                    • 1336

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Ok - det är ju lite mer än vad man normalt kallar ett akvarium
                    Hahaha! Ja och det är ju något åt det hållet som krävs när den nått 85 cm...

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                      Hahaha! Ja och det är ju något åt det hållet som krävs när den nått 85 cm...
                      Nej i ett 10.000 liters akvarium vore den intressant att ha ihop med ett gäng med fiskar som inte behöver vara så stora
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Beror lite hur man definierar ordet "bitskt" - avsåg inte direkt att den äter upp andra fiskar och med "städa undan andra fiskar" avsåg jag nog mer det som står i Zoopets artbeskrivning.
                        ville bara förtydliga att den inte är elak utan bara en enorm matmaskin..

                        mm, det vore grymt att ha en i ett kar med typ småtetror.. Den och en l418 i maxsize och en arowana på toppen.. Typ någon akvaria-damm som är sjysst ljussatt och massa massa rötter..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...