Äter de av zucchinin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Äter de av zucchinin?

    Har tre L200 hi-fin (Baryancistrus demantoides) som jag har börjat ge zucchini. De verkar gnaga av skalet, eftersom det har märken, och se'n bara försvinner det. Men undrar hur man ser om de har ätit av "köttet"? De ser inte ut att röra det först, men se'n börjar zucchinin bli mindre. Är det för att de äter, eller börjar den trilla isär av sig själv?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Henrik_A
    • August 2010
    • 146

    #2
    Skalet brukar vara gott, men visst äter dom allt även om en del flyter runt i akvariet också.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Funderar på om det är svårt att få dem att börja äta nå't som de inte fått innan, så att sönderfallandet mer beror på att zucchinin legat i blöt för länge, snarare än att malarna äter av den. De verkar som sagt inte röra den först (utom skalet), men de kanske väntar tills den har mjuknat lite? Det verkar i alla fall som de senaste bitarna jag la i försvann fortare än de första, så de kanske äter av dem nu.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        Brukar du se när de äter annars?

        Nu har jag vanliga ancistrus, men de ser jag ju äta. De äter allt utom broccoli, men jag ger gärna zucchini eftersom den inte lika lätt faller sönder av att ligga i vatten som t ex gurka. Jag skalar zucchinin (med en osthyvel), och jag brukar lägga i ½ zucchini på en gång (fyra ancistrus, två pansarmalar och ett gäng siamensis) just för att den kan ligga ett dygn utan att lösas upp och släppa ifrån sig bitar.

        Så om den inte ligger väldigt länge borde det vara att de/nån äter den som gör att den försvinner och inte att den löses upp. Det tar ett tag för zucchini att göra det (jag glömde en i två dygn en gång och utan minsta katastrof, fast den luktade ganska äckligt när den togs upp)

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Vanlig gurka består väl mest av vatten. Jag brukar skära av två skivor zucchini, utan att skala den, och rätt snart ser jag gnagmärken på skalet, men ingen som sitter där. Har sett dem sätta sig på skivorna några gånger, men de brukar hoppa av rätt fort och simma vidare. Däremot brukar de komma fram en och en, och verkar äta av granulatet.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Ja, antagligen därför gurkan löses upp så mycket lättare. Mina tycker gurka är det godaste som finns i hela världen av någon anledning, trots att det ju är mer terapi än mat. Vet inte hur mycket nyttigt de kan få ut av zucchini iofs, men den är inte lika god av nån anledning. De äter som sagt den med, men gurka = fyra malar i en hög på gurkan inom fem minuter. När de äter gurka är enda gången mig veterligen som de är helt sams. De har inte tid att gruffa, de äter ju goodis (Två lekpar, så de brukar äta i skift annars, ena paret först och andra paret sen - men gurka då kan alla fyra plötsligt äta samtidigt)

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, kan ju inte vara så mycket näring i vanlig gurka. Hehe, tja, det är väl som med björnar och lax, björnar gillar vanligtvis inte varandra, men när det vankas lax, finns det så gott om det, och det smakar så gott att de kan samsas, och är för upptagna med att äta för att slåss.

              De första zucchinibitarna jag la i verkade inte få några gnagmärken på skalet, och de låg också längre har jag för mig, så det verkar som om de har börjat lära sig att äta av det.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...