Algätare till 190 liter med regnbågsfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskzoo
    • September 2013
    • 55

    Algätare till 190 liter med regnbågsfiskar

    Jag har ett nystartat 190 liters hörnakvarium där det i dagsläget bor 5 st boesemani. Tanken är att ha två sorters regnbågsfiskar till samt att mina 7 corydoras panda som idag går i ett annat kar ska få flytta dit. Men först av allt tänkte jag utöka med en/flera algätare. Har siameser i ett annat kar så jag är lite inne på något annat.

    Några idéer? Hur är garra flavatra?
  • fiskzoo
    • September 2013
    • 55

    #2
    Funderar även på ottosar men de kanske regnbågarna ger sig på? Så en ancistrus eller grenmal kanske?

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Garra flavatra är ett utmärkt val och rejält mer underhållande än otocinclus.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • fiskzoo
        • September 2013
        • 55

        #4
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Garra flavatra är ett utmärkt val och rejält mer underhållande än otocinclus.
        De ser jättefina ut. Har inte hört talas om dem innan. Men det verkar som att de föredrar lite kallare än de 25-26 grader som karet håller.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Vet inte var du läst det. 22-27 står i artbeskrivningen här. Ska ha mina i 27.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • jozi81
            • January 2011
            • 917

            #6
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Vet inte var du läst det. 22-27 står i artbeskrivningen här. Ska ha mina i 27.
            Min singelgarra har gått i allt från 25 till 32 grader utan att någonsin tappa sitt goda humör!


            Sent from my iPad using Tapatalk HD

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Vanlig Ancistrus är inte fel heller, men med risken att det blir en massa småmalar med.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Vilket vissa av oss ser som plus
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Finns en risk att Garror slår ihjäl varandra om du har mer än en.

                  Men i stort sett vilken algätare som helst funkar med regnbågar, inklusive ottosar, ancistrus och siameser. Kanske tillochmed kinesisk algätare
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #10
                    rekomenderar siameser , ancistrus , amanoräkor testat alla 3 och dem funkar utmärkt till mer än algätning (duktiga på det men roliga o ha med)

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Finns en risk att Garror slår ihjäl varandra om du har mer än en.

                      Men i stort sett vilken algätare som helst funkar med regnbågar, inklusive ottosar, ancistrus och siameser. Kanske tillochmed kinesisk algätare
                      Det är inte riktigt samma bild som Bryzell har av Flavatror. Var det i ett kar med få gömställen?

                      Men kinesisk allätare är den enskilt grinigaste art jag haft på över 40 år. Brukar alltid avråda från den. Men du verkar uppleva den som en bra fisk? Hur har du upplevt den?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • fiskzoo
                        • September 2013
                        • 55

                        #12
                        Det blev en ancistrus till att börja med. Får fundera vidare på om jag ska ha någon till sorts algätare.

                        Köpte även några neonregnbågar men såg till min fasa att en hade oodinum. Tyvärr märkte jag det först när de redan släppts in i karet Den sjuka är avlägsnad nu och ska tillbaka till djuraffären imorgon. Hoppas inte det sprider sig bara.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Ancistrus äter alger bättre än många andra arter.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          Arbetssätt...