Corys på grus - går det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lewellyn
    • August 2014
    • 16

    Corys på grus - går det?

    Jag har tok-förälskat mig i Corydoras Panda och skulle helst åka iväg och köpa ett gäng NU... Men jag har grus som bottensubstrat. Går det eller skulle de vantrivas/må dåligt av det? Det är svart grus, inte vasst men nog inte så runt som engelsk sjösten heller...Jag är inte jättesugen på att byta utvallt grus mot sand heller, det är ett 300L som är uppstartat för ett par månader sedan innan jag riktigt visste vad jag ville ha för fisk... Just nu bor där bara guldbarber, sorgmantlar och en liten ancistrus-fröken.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag har numera som regel att alltid inreda ett nytt kar med sand, dels för att det är snyggare, och ser mer naturtroget ut än grus (om man inte ska ha en forsbiotop), och för att sand väl passar fler fiskar än vad grus gör Med grus tenderar man att ångra sig när man vill skaffa nya fiskar, medan sand väl mer eller mindre alltid funkar. Har för mig att jag läst att växter gillar sand bättre också.

    Corydoras gillar att sila genom sanden efter mat, och de har svårt att rota i gruset. Men så länge gruset inte är vasst, och kan skada skäggtömmarna, så funkar det nog ändå. Av nå'n anledning valde jag svart grus till mitt Juwel Lido 120 (skulle väl valt sand istället, så här i efterhand), och där hade jag Corydoras "Venezuela black" och de verkade inte vantrivas. Det beror ju mycket på hur gruset ser ut, om det funkar eller inte.
    Senast redigerad av Shepard; 01 October 2014, 21:49.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • lewellyn
      • August 2014
      • 16

      #3
      Vi tog grus av "gammal vana" (sambon hade akvarium för 15-20 år sedan typ) och hade inte en tanke på att det skulle kunna påverka fiskvalet... Totalt nybörjarmisstag inser jag ju nu.

      Så här i efterhand när jag har börjat nörda in mig på akvarier, aquascaping osv så gillar jag också sand bättre men gjort är gjort... Jag kommer iofs ha sand i det kommande snäck-karet men det är bara 54L och för litet för pandorna. Har inte plats för större heller.

      Du tror det kommer gå bra på grus ändå alltså? Att tillsätta sand skulle ju iofs kunna gå rent teoretiskt, frågan är hur det skulle gå i praktiken bara...

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Har själv bytt från grus till sand i kar förr, och det är ju lite pill, men det går. Brukar räcka att tömma karet till 2/3, och se'n ta upp gruset med en håv eller ett durkslag.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • lewellyn
          • August 2014
          • 16

          #5
          Jo visst går det säkert, men jag är inte det minsta sugen på att göra det... Växterna har äntligen "satt dig" och börjat växa, vattnet är klart och fint äntligen osv...

          Ska fundera lite.

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Jag har fångat vilda Corydoras på många olika underlag, och det är väl snarare så att vissa arter föredrar vissa underlag mer än andra. Jag tror att vattenkvalitén är viktigare än underlaget när det gäller skador på skäggtämmarna, men även där verkar det vara skillnader mellan arterna. Mina fälterfarenheter inskränker sig till Paraguay, så just C. panda har jag inga förstahandsuppgifter om.

            Kommentar

            • lewellyn
              • August 2014
              • 16

              #7
              Tack för svaret! Ska göra lite efterforskningar så kanske jag kan hitta mer info om dem då. Om inte annat kanske det finns nån annan cory som trivs på grus...

              Kommentar

              • lewellyn
                • August 2014
                • 16

                #8
                Problemet löst. Det blev 60L till snäckorna istället, så då får pandorna bo med dem istället

                Kommentar

                Arbetssätt...