Hopplösa frysfoder...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #16
    Jag tycker att det låter skumt. Din fråga ang gälarna har jag ingen aning om, inte hört talas om heller.

    Jag har ju hyfsad stark cirkulation i mina kar så maten virvlar omkring en stund men strömmarna för dem till botten också och till slut sjunker de övriga. Men de flyter inte upp igen.

    Du kan ju köpa en lång "växt"grep. Det har jag för att slippa ha i händerna titt som tätt. Då kan du ju prova att lägga en klump på botten. Men verkar ju skumt om det bara flyter upp igen.

    Om det inte är något i vattnet som gör att det flyter, kan det vara märket på fodret? Vad är det för märke?
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Inger H
      Om jag förstår dig rätt nu, så har du utblåset riktat mot botten. Utblåset ska vara riktat upp mot vattenytan så att det blir en bra ytcirkulation från ena kortsidan till den andra

      //Inger
      Viktigt påpekande och det kan ju förklara varför inte fodret hamnar på botten.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ssimonee
        • March 2012
        • 83

        #18
        Kanske jag var otydlig men utblåset är riktat rakt ut längs med vattenytan. När strömmen når andra sidan av karet så vänder den neråt mot botten för att gå till uppsuget, precis som det ska göra. Jag tror inte att jag har gjort något fel här men det hade varit en enkel åtgärd om så vore :/

        Jag har en växtplanterare om det är en sådan du pratar om Likan? Det hjälper inte att använda den för att släppa fodret nära botten för det flyter ju upp igen.. :P

        Frysfodret är Akvarietekniks och det enda som säljs här i butik.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #19
          Ja växtplanterare kanske det heter. :P helt rätt en sådan jag tänkte på iaf! Jag har inte provat deras frysfoder så då vet jag icke.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #20
            Ursprungligen postat av ssimonee
            Kanske jag var otydlig men utblåset är riktat rakt ut längs med vattenytan. När strömmen når andra sidan av karet så vänder den neråt mot botten för att gå till uppsuget, precis som det ska göra. Jag tror inte att jag har gjort något fel här men det hade varit en enkel åtgärd om så vore :/

            Jag har en växtplanterare om det är en sådan du pratar om Likan? Det hjälper inte att använda den för att släppa fodret nära botten för det flyter ju upp igen.. :P

            Frysfodret är Akvarietekniks och det enda som säljs här i butik.
            Du har inte lust att fota, så att vi kan få se hur du har placerat utblåset? Har du placerar rätt, borde det inte vara något problem alls att mata med frysfoder. Den här "nöten" måste ju kunna knäckas på något sätt

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ssimonee
              • March 2012
              • 83

              #21
              Ja jag vill verkligen få svar på varför det inte går, ingen annan verkar ju ha problem! :P Ska se om jag kan hitta något att visa.

              Kommentar

              • ssimonee
                • March 2012
                • 83

                #22
                Tyvärr har jag ingen egen bild att visa nu men jag hittade en på google som motsvarar hur det är placerat i mitt akvarium.

                Länk till bilden här.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #23
                  Ursprungligen postat av ssimonee
                  Tyvärr har jag ingen egen bild att visa nu men jag hittade en på google som motsvarar hur det är placerat i mitt akvarium.

                  Länk till bilden här.
                  Har du placerat strilröret (om det är ett sådant du har) för lång ner så förstår jag problemet.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • ssimonee
                    • March 2012
                    • 83

                    #24
                    Nej det sitter inte för långt ner, Men vad skulle det ändå ha för en betydelse när jag slår av utblåset under matning? :P

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #25
                      Ursprungligen postat av ssimonee
                      Nej det sitter inte för långt ner, Men vad skulle det ändå ha för en betydelse när jag slår av utblåset under matning? :P
                      Ok, jag kan inte klura ut vad felet är då.
                      Akvarietekniks (och andra) frysfoder fungerar klockrent i mina fyra kar, trots "halv storm" längs med vattenytan

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • NiklasAronsson
                        • August 2014
                        • 3

                        #26
                        Ursprungligen postat av ssimonee
                        Ska väl tillägga att jag även försökt med den klassiska "burkmetoden".
                        D.v.s i med frysfoder t.ex artemia i en liten glasburk och ner på botten.

                        Detta fungerar inte heller, de vågar sig inte in och även om de skulle försöka så blir de inte välkomna där. En av mina revirhärdade ciklider kom på knepet efter ett tag och lade beslag på matgömman. Absolut inte att den skulle dela med sig av krubbet till någon annan.
                        De är fina fiskar cikliderna... Men det kan vara lite jobbigt att ha dem i akvariet ibland för att de stör de andra fiskarna. Åtminstone är det min erfarenhet, därför har jag inte kvar några längre.
                        // Petter Niklas
                        100l Tank

                        Kommentar

                        • ssimonee
                          • March 2012
                          • 83

                          #27
                          Jag håller på med en uppstart av annat akvarium nu så det ska bli spännande att se om problemet fortsätter där eller inte. Annars tror jag inte att jag får någon rätsida på det här tyvärr..

                          Jag hade tänkt göra räkmix i veckan, något måste jag ju få i dem. Vill ju inte att de enbart ska leva på bottentabletter... Skulle vara typiskt bara om det här också sket sig och ville flyta.

                          Tror ni förresten att man hade kunnat göra någon räkmix variant med frysfoder i sig? Om det sjunker så kanske det kan vara en idé.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...