Hopplösa frysfoder...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ssimonee
    • March 2012
    • 83

    Hopplösa frysfoder...

    Jag har ett litet problem som ger mig smått huvudbry.. Det gäller mina corydoras sterbai samt metall och deras käk. Jag vill gärna ge dem fryst foder men det verkar jag inte kunna lyckas med.

    Till att börja med så flyter ju fanskapet.
    Det enda jag lyckas få till botten är röda mygglarver och då blir jag tvungen att stänga av cirkulationen i akvariet samt ge maten några skjutsar neråt. Nåja, det blir väl lite stormigt för hungriga fiskar som simmar i vägen men vad gör man inte för att alla ska få mat i magen. Men, som om problemet inte var nog.

    Mygglarverna kommer ut genom gälarna igen. Sterbai och metall simmar runt som stackars tokar och försöker äta mygglarverna om och om igen men ut kommer de varje gång.

    Varför händer detta? Jag har ju läst rekommendationer om att frysfoder är bra för corydoras men hur i hela friden ska det gå till när maten flyter eller kommer ut genom gälarna igen?!

    Hur löser ni andra det?
  • ssimonee
    • March 2012
    • 83

    #2
    Ska väl tillägga att jag även försökt med den klassiska "burkmetoden".
    D.v.s i med frysfoder t.ex artemia i en liten glasburk och ner på botten.

    Detta fungerar inte heller, de vågar sig inte in och även om de skulle försöka så blir de inte välkomna där. En av mina revirhärdade ciklider kom på knepet efter ett tag och lade beslag på matgömman. Absolut inte att den skulle dela med sig av krubbet till någon annan.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag kör med cyclops och tycker nog att det fladdrar ut i akvariet när det smälter och en hel del hamnar då på botten efter en stund och Corydorasen brukar alltid "beta av" bottnen efteråt
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ssimonee
        • March 2012
        • 83

        #4
        Jaså fungerar cyclops verkligen för dig? Jag har det hemma, prövade det en gång och tänkte för mig själv "aldrig mer".. Kunde inte ens urskilja något djur i den dimman som uppstod av "maten" och fiskarna simmade omkring som yra höns och verkade inte hitta någonting att smaka på.

        Kanske det är ett dåligt märke som säljs här i butiken. Vad är det för märke du har på cyclopsen?

        Kommentar

        • ssimonee
          • March 2012
          • 83

          #5
          Nu kunde jag i och för sig inte urskilja några djur i dimman som skulle vara cyclops men dessa djur ska vara väldigt små och det säger mig att de också är väldigt lätta? Tänker när jag har problem med att allt flyter förutom de kraftiga röda mygglarverna.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Is flyter... även om den innehåller lite kryp. En variant för att få maten bättre spridd i akvariet är att tina maten först innan man har den i akvariet. Med framförhållning kan man ställa maten i ett glas i kylskåpet, det dröjer inte så länge för att tina. Eller så har man den i en plastpåse och spolar på varmvatten. Mikro blir nog inte så bra, det är lätt att det blir för varmt till små mängder.

            Jo, det går att tina och mata med det. Det som man ska låta bli är att låta tinat foder stå för länge, då blir det dåligt. Några timmar i kylskåp går ju bra men sen kan det vara tveksamt.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              om du tar en kub mygglarv håll i den och ner med den till botten sen försöker du röra den så isen försvinner innan du släpper , kuben kommer delas men hålla sig på botten , mina pansarmalar älskar det

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jag har använt cyclops av flera olika märken och det har inte varit något problem. Men som flera redan nämnt skall den kanske inte vara stelfrusen men jag brukar bara skaka den några sekunder i vattnet så tinar den tillräckligt och den bit som ligger kvar på ytan tinar ganska snabbt (om man inte har glupska fiskar i akvariet som slukar den direkt för då bör man tina det helt innan man lägger i.

                Sedan så klart kan man ju också stänga av pumpen några minuter
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • ssimonee
                  • March 2012
                  • 83

                  #9
                  Jag är inte dum så givetvis drar jag ner på strömmen och låter maten tina innan jag ger mig på ett försök. Som jag försökt påpeka så fungerar det tyvärr inte.

                  Det kanske också är på sin plats att berätta att jag inte kan nå ner till botten med min arm så maten kan inte placeras direkt på bottenmaterialet.

                  Men sjunker verkligen frysfodret för er alla andra? Vita mygglarver är de absolut mest hopplösa av alla frysfoder jag prövat, funkar även dem för er?


                  Och framför allt, varför kommer de röda mygglarverna ut genom gälarna igen?

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Jag har aldrig haft problem med att inte det frysta fodret sjunker, konstig att den inte gör det i ditt kar. Fast förstås, om fiskarna är för glupska hinner den inte nå botten

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      #11
                      Jag brukar lägga frysmaten i en tesil en sån där rund som man öppnar och stänger med handtaget. Den får stå i en skvätt vatten tills den tinat. Ner i akvariet och öppna, fungerar fint.
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • ssimonee
                        • March 2012
                        • 83

                        #12
                        Det är inte det att fiskarna hinner äta upp maten innan det sjunker. Jag skjutsar ner maten så gott jag kan men den flyter verkligen upp tills den når ytan.. Det vill heller inte sjunka om jag väntar ett tag. För visst händer det att jag dagen efter kan hitta t.ex en vit mygglarv eller två som blivit kvar, fortfarande flytandes längs med ytan..

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Hur har du riktat utblåset?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ssimonee
                            • March 2012
                            • 83

                            #14
                            Utblåset går från höger kortsida ut i akvariet och ner mot botten. Jag har prövat att släppa ner maten i utblåset för att det kanske skulle dras med ner till botten men inte heller det fungerar. Verkar vara en stark flytvilja hos mitt frysfoder :/

                            Men drar jag ner utblåset så att vattenytan ligger stilla så spelar det väl ingen direkt roll hur utblåset sitter?

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av ssimonee
                              Utblåset går från höger kortsida ut i akvariet och ner mot botten. Jag har prövat att släppa ner maten i utblåset för att det kanske skulle dras med ner till botten men inte heller det fungerar. Verkar vara en stark flytvilja hos mitt frysfoder :/

                              Men drar jag ner utblåset så att vattenytan ligger stilla så spelar det väl ingen direkt roll hur utblåset sitter?
                              Om jag förstår dig rätt nu, så har du utblåset riktat mot botten. Utblåset ska vara riktat upp mot vattenytan så att det blir en bra ytcirkulation från ena kortsidan till den andra

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...