Nyköpta malar behöver tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    Nyköpta malar behöver tips

    har köpt 4 st slöj ancistrus ,

    2 av dem är ungefär 1 cm , 2 anra e kanske 1,5 cm (kroppen bara då alltså räknar ej med fenan)

    jag har 2 akvarier

    nr1, 100 liters med 25 grader
    nr2 240 liters med 27 grader

    240 liters e lite äldre med mer stabilt vatten om man säger så , men den innehåller en del pansarmalar , långsträcktpansarmalar och ancistrus

    100 literns har bara 1 ancistrus som är ungefär 3cm och några white pearl räkor , var tycker ni jag borde ha dem tills dem växt till sig?

    annan fundering är att kanske lägga dem i breedingboxar , 2 per breedingbox o mata dem där etc men är rädd att dem inte trivs då dem vill vara på botten men kommer flyta runt? problemet med lägga dem i 240 liters är att jag kanske dem andra malarna går på dem eller att dem ej får tillräckligt med mat med tanke på dem andra

    Tips?
    Senast redigerad av blaze1337; 28 September 2014, 16:57.
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    Jag tror inte det spelar nån större roll vilket kar du väljer. De är attans snabba de där små, så de lär undkomma om någon skulle få för sig att ta en tugga. Dock är de väl egentligen för små för att flytta. Borde vara minst 3cm. Nu är ju ancistrus hyfsat lätt att hålla men håll koll på dem i början att de får tillräckligt med mat etc.

    Jag skulle skippa att ha dem i breeding Box. Låt dem känna på friheten istället. De verkar gilla bladsallat bla så det kan du ju "alltid" ha i karet. Plus annan mat. Den skräpar inte ner så mycket heller.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Malar i den storleken bör ha ständig tillgång till mat då de växer till sig.....
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Tack för tipsen likan

        Henrik vad rekommenderar du att jag borde ha i som kan ligga kvar tills jag kommer hem från jobbet o bytar ut som dem hade tyckt om tro?

        Kommentar

        • Apistojohan
          • January 2014
          • 262

          #5
          Förvälld zucchini eller brysselkål, eller ärtor var poppis vill jag minnas från min Ancistrustid.
          Haninge akvarieförening

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            tack för alla tips!

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              Satte 1 i 240 literns med dem andra stora malarna ,

              och 3 i 100 literns med en mellan stor mal som jag köpt någon månad sen

              den i 240 liters har lärt sig o jag ser den ofta på zucchini /morot/gurka men dem i 100 liters som jag sett är det bara 1 av dem (den minsta ) som står på zucchinin , dem ignorerar tabletter heeelt

              om jag tänker rätt så har den som är i 240 liters lärt sig av dem större , nu är tanken borde jag sätta in en av dem stora i 100 literns med dem andra små så han/hon beroende på vem jag väljer kan lära dem äta zucchini/gurka? samt när kan jag börja testa odla dem? dem är fina och har 4 st så borde ha en hane/hona som vill leka när dem är könsmogna , när kommer dem bli det? är slöjancsitrus svårare än vanliga ancsitrus att få para? ursäkta stavning jobbigt o skriva med mobilen.


              tips på bra mal grottor ? borde kanske köpa lite fler till bägge akvarierna om ni har någon hemsida som ni känner som är bra :P
              Senast redigerad av blaze1337; 13 October 2014, 13:17.

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Eftersom ingen kunde svara så kan jag svara på det själv

                Nu har det gått lite tid o dem börjar växa till sig o äta bra , saker som man lärde sig

                stoppar man ner en liten mal med dem äldre så lär den sig på direkten , ( testat med 2 st både lärde sig var dem skulle äta och var/Vad maten är under första~~andra dagen)

                Har man massa små malar helt själva så kommer dem ej äta på zucchini , morötter , gurka i början men vissa saker kan man göra för hjälpa dem ,

                Koka ihjäääl moroten , ju mjukare desto enklare den är att tugga på verkar det som , desto mer vill dem äta den ,
                välj Tjockare zucchini , inte längd utan tjocklek på zucchinin , märkte att tjockare zucchini är mjukare på insidan (det vita) och det verkar som dem små malarna tycker e skönare/lättare att äta .

                Har man tillgång till amanoräkor , kasta gärna in dem med dem små malarna , malarna verkar följa efter räkorna o lär sig av dem var /vad man kan äta , i början när dem ej åt på zucchini , moroten så verka dem hålla sig till räkorna som var vid filtret mesta av tiden , när räkorna började gå ner mot grönsakerna , följde malarna efter rätt så fort .

                ovan e bara sånt jag sett av mina egna malar kanske stämmer , kanske inte men funkar perfekt än så länge så

                Kommentar

                • Gibbicepsen

                  • May 2017
                  • 30

                  #9
                  Den här borde funka för dina malar:
                  Lekgrotta för mindre malar som t.ex. ancistrus, många loricariide arter, hypancistrus osv. Storlek: 10 cm lång och 4,5 cm i diameter (invändigt mått). Färg: Terrakotta / röd tegelfärg Material: Bränd lera En malgrotta är en slags fiskgrotta som både är perfekt vid avel, men även som gömställe för...

                  MVH//
                  Gibbicepsen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...