Storlek på L190 och L191

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Storlek på L190 och L191

    Enligt Zoopet blir L190 större än L191, med 60 kontra 40 cm, men enligt www.planetcatfish.com är det tvärtom, L191 anges som större, med 50 cm, och L190 uppges bli 34 cm. Vilket stämmer?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411223134.200735.jpg
Visningar: 1
Storlek: 343,2 KB
ID: 2163549
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411223148.429086.jpg
Visningar: 1
Storlek: 305,5 KB
ID: 2163550

    Enligt btn l-malar
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      Storlek på L190 och L191

      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411223386.653954.jpg
Visningar: 1
Storlek: 312,5 KB
ID: 2163551
      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411223415.368487.jpg
Visningar: 1
Storlek: 317,7 KB
ID: 2163552

      Enligt
      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411223430.929247.jpg
Visningar: 1
Storlek: 281,8 KB
ID: 2163553

      Känns dock som att denna boks storlekar är ute och cyklar...
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ok, tack, lite motstridiga uppgifter där också alltså. Hmm, om jag inte missminner mig, så behöver inte storleksangivelsen i Aqualogerna betyda maxstorleken för den arten, utan kan även betyda storleken på exemplaret på bilden. Men kan ju minnas fel.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Spelar de så stor roll? De behöver ju sketastort akvarium även om de bara blir 40 cm?
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Tids nog. Men det är ju lite skillnad på Zoopets 60 cm, och Planetcatfish 34 cm för L190, Zoopet anger ju en nästan dubbelt så stor maxstorlek.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Jo rent artbeskrivningsmässigt är det ju för stor skillnad. Jag tänkte mer praktiskt
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Jag tycker nog det gör skillnad praktiskt också, jag menar, den behöver väl inte lika stort kar om den blir 34, som om den blir 60 cm
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  Ja det är ju lite väl stor skillnad
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Så därför är det ju rätt intressant vilken storleksangivelse som är närmast sanningen.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #11
                      Tycker ändå flertalet källor pekar på att 190 blir över 50 cm och 191 runt 40. Dvs Max 16 inch
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #12
                        Ettfett kanske har koll på de malarna?
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Shepard
                          Enligt Zoopet blir L190 större än L191, med 60 kontra 40 cm, men enligt www.planetcatfish.com är det tvärtom, L191 anges som större, med 50 cm, och L190 uppges bli 34 cm. Vilket stämmer?
                          Av L190 hade jag på 80-talet ett exemplar som var ca. 50 cm och det var verkligen gigantiskt för denna art blir ju inte bara lång utan även väldigt bred - så det var en megaklumpeduns.
                          Storleksangivelsen för L191 på Zoopet skall nog tas med en nypa salt för här har jag gått efter det som Ingo Seidel skriver i L-malsboken och han skriver >40 (som du kan se på HMW´s scannade version av boken) vilket innebär att arten blir minst 40 cm men att han inte vet. Dvs sannolikt så blir den säkert ungefär lika stor som L190.

                          Dock de växer långsamt och det är nog väldigt ovanligt att de blir större än 35-40 cm. Det exemplar som jag hade på 50 cm var vildfångat
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ja, jag misstänker att de stora bjässarna är riktigt gamla, och att det tar lång tid för dem att bli så stora, och i akvarier blir de nog som sagt inte större än 30-40 cm. Och skulle man till äventyrs råka ha dem så länge, och att de börjar bli i den storleksklassen, så kan man ju alltid uppgradera, eller hitta ett nytt hem åt den. Han i "min" butik säger att han mer än gärna tar emot stora L190 och L191, för han har aldrig sett nå'n så stor.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              #15
                              Är det inte så att Zoopet använder sig av TL medan planetcatfish använder sig av SL? Där försvinner ju en hel del om fisken har lite stjärtfenor...
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              Arbetssätt...