Grodmunsmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabrielnystrm
    • June 2014
    • 12

    Grodmunsmal

    Hej,
    Vet någon vänlig person här på zoopet vart man kan köpa Grodmunsmal(Chaca Chaca) eller om man annars kan beställa den?
    Mvh Gabriel
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Den förekommer då och då i handeln men är inte så jättevanlig. Kollade t.ex. på Imazos (Sveriges största fiskgrossist( hemsida och de hade inte den just nu i alla fall.

    Du kan även använda affären Akvarielagrets fisksök-sida som har uppe en lista över vad flera grossister har på sin lagerlista (ingen hade just nu Chaca chaca). När den sedan dyker upp där så kan du antingen beställa den via Akvarielagret eller via någon annan affär (som tar från just den grossisten) om du inte bor i Stockholm
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Gabrielnystrm
      • June 2014
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Den förekommer då och då i handeln men är inte så jättevanlig. Kollade t.ex. på Imazos (Sveriges största fiskgrossist( hemsida och de hade inte den just nu i alla fall.

      Du kan även använda affären Akvarielagrets fisksök-sida som har uppe en lista över vad flera grossister har på sin lagerlista (ingen hade just nu Chaca chaca). När den sedan dyker upp där så kan du antingen beställa den via Akvarielagret eller via någon annan affär (som tar från just den grossisten) om du inte bor i Stockholm
      Tack Kjell! Har du
      någon erfarenhet av den? svår att vänja vid att äta annat än levande? är det sant att den sänker Akvariets PH-värde?

      Mvh Gabriel

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Det var en jäkla massa år sedan som jag hade den och egentligen det enda jag kommer ihåg är att den var fruktansvärt skygg och rovgirig.
        Den kan säkert fås att äta små fiskbitar. Att den skulle sänka vattnets pH-värde var det konstigaste jag har hört
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Att chaca chaca sänker ph har jag hört innan. Hade varit intressant om du kan mäta ph före och efter fisk i karet. Läs här angående phsänkningen http://www.planetcatfish.com/common/...species_id=136
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
            Att chaca chaca sänker ph har jag hört innan. Hade varit intressant om du kan mäta ph före och efter fisk i karet. Läs här angående phsänkningen http://www.planetcatfish.com/common/...species_id=136
            Jo det klart som det står om inte vattnet är buffrat och det blir fiskrester i akvariet så kan ju pH sjunka
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Joakim Lundgren
              • August 2006
              • 631

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jo det klart som det står om inte vattnet är buffrat och det blir fiskrester i akvariet så kan ju pH sjunka
              Fast så står det inte.

              "Buffering may be required in some instances. Some authors report the premature death of feeder fishes that do not tolerate lower - or quick shifts in - pH levels. There is an argument that Chaca species affect their prey chemically, but I feel this is unlikely and would cause more noticeable effect in the confines of an aquarium."

              Hade varit intressant att få veta ifall det verkligen är så att fisken kemiskt påverkar sina byten för att lättare fånga dem.
              AKA: Lizardking

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
                There is an argument that Chaca species affect their prey chemically, but I feel this is unlikely and would cause more noticeable effect in the confines of an aquarium."
                Jag håller som sagt med om att det är osannolikt. Jag hade och sålde arten en gång i tiden och märkte absolut inte något sådant - visst "små" fiskar åts upp på natten men det är ju vad som händer när man håller nattjagande predatorer ihop med småfisk.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • jozi81
                  • January 2011
                  • 917

                  #9
                  Chaca fanns på glasers lista nu tror jag.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...