"Måste" jag ha en mal? Vilken passar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    "Måste" jag ha en mal? Vilken passar.

    Hej.

    Har precis (2 v) startat upp ett 100L som för tillfället bebos av 5 platy, en dvärgklogroda och några räkor. Idag var jag i en akvariebutik för att skaffa lite fler räkor och kolla utbudet av corydoras och han i butiken sa att jag "måste" ha en algätare annat än räkorna.

    Förutsättningarna är 100L, 24-25 grader, pH ca 6.5-7 och ganska mjukt vatten (Göteborg). Vad passar? Hur snabbt växer de?

    Jag vill väldigt gärna ha 3-4 pandamalar och ett gäng tetror (10) men det börjar bli trångt med en mal också!
    Senast redigerad av ElinR; 09 September 2014, 15:17.
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    #2
    Ja, med "mal" menar jag ancistrus. Förlåt.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Nej, det behöver du inte.
      Men ta det lugnt med inköp av fler fiskar/räkor i ditt kar, det är nu de närmsta veckorna som det kan bli lite vajsing innan karet kommer igång riktigt. Med ökad belastning är risken att det slår tillbaka större, dra ner matningen till varannan dag, och bara en nypa dessa dagar.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ElinR
        • September 2014
        • 370

        #4
        Jo, jag har dan klumpat mig m matningen... Blir inga nya invånare förrän nitriten varit stabil och noll ett tag. Tips om det mottas gärna i nybörjarsektionen [emoji29]

        Kommentar

        • ElinR
          • September 2014
          • 370

          #5
          Det kommer bli en liten ancistrus ihop med ett gäng corydoras. De har liksom vuxit för mig.

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            Perfekt val , köp gärna 2 ancistrus och ett gäng corydoras blir perfekt , om du kan/tycker om skäggmalar (ancistrus sp) blir 12~~ cm så ta ett sånt par^^ dem är underbara dem med

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Vänta ett par veckor till innan du handlar dessa, så karet får komma igång ordentligt först!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ElinR
                • September 2014
                • 370

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Vänta ett par veckor till innan du handlar dessa, så karet får komma igång ordentligt först!
                Det är så himla svårt det här. Var i en av GBGs största akvariebutiker, som varit igång länge och som jag läst bra kommentarer om. Var där tidigt i veckan och pratade om nitrit, vilka fiskar jag ville ha, om jag skulle köpa en sort och vänta, sedan en sort till. Fick svaret att när nitriten varit stabil ett par dagar kunde jag dumpa i rubbet på en gång.

                Sagt och gjort, koppar in dem nu och hoppas att det inte skiter sig. Tycker det är svårt att göra rätt, alla tycker olika och jag tänker att det inte ligger i butikens intresse att alla mina fiskar dör? Vet som sagt inte vad jag ska tro riktigt.

                Kommentar

                • ElinR
                  • September 2014
                  • 370

                  #9
                  Och med allt detta menar jag att det nog skulle varit vettigt att vänta, och jag uppskattar verkligen att du tar dig tiden att ge mig råd. Jag lär mig hela tiden och nästa gång jag startar upp ett nytt kar kommer jag ha filtergunk att sätta igång det nya filtret med [emoji4]

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #10
                    Doppa in fiskar efter några dagar av att starta akvariet är nog inte de smartaste , dock går det om du har i någon medel som tex Nitrivec som är en bakteriekultur som får igång akvariet snabbare , jag kunde sätta i fiskar efter 2 dagar i mitt akvarie och det funkade hur bra som helst , körde in 20 st första dagen och fyllde på efter 2 veckor , men som sagt då var det inte att akvariet var igång 2 dagar själv utan att jag köpte bakteriekultur som brukar finnas i butikerna , hade i det 2 dagar sen in med fiskarna , ( jag körde teststickor) innan jag körde in fiskarna och testade vattnet varje dag första månaden


                    , men för vara 100% säker så kan man vänta ett par veckor som anders skriver , det är minst risk och är det allra smartaste / bästa man kan göra och vara försiktig med hur många fiskar man sätter in i början ^^ , tänk på att malarna (Ancistrus) äter under natten eller när det är mörkt så köp gärna algtabletter till dem som du kan lägga ner i karet när du släcker .

                    Kommentar

                    • ElinR
                      • September 2014
                      • 370

                      #11
                      Akvariet har gått 2 v m 5 platy. Alla fiskarna har passande mat (har typ 7 sorter redan) och Nitrivec har tillsatts varje vecka.

                      Kommentar

                      • blaze1337
                        • July 2014
                        • 646

                        #12
                        ah , är de samma akvarie som hade nitrit problem i andra tråden? Ifall ja , så hade jag nog väntat 1-2 veckor bara för stabilisera det innan jag tar i fler fiskar
                        Senast redigerad av blaze1337; 13 September 2014, 11:42.

                        Kommentar

                        • ElinR
                          • September 2014
                          • 370

                          #13
                          Och just det, en vecka m vatten, några räkor och växter plus biostart en veck innan det blev platy i.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Jag vet hur det är, tålamod är heller inte min starka sida när det gäller fiskköp...
                            Det kommer säkert att gå bra, gör det inte det så får man ta saken då. Men för säkerhets skull, så mata väldigt sparsamt de närmsta veckorna.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...