Synodontis nigriventris/vändmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ssimonee
    • March 2012
    • 83

    Synodontis nigriventris/vändmal

    Jag vill skaffa denna art. Jag funderar på hur många de behöver vara och ju mer jag läser desto mer snurrig blir jag.

    Jag hittar information om att de absolut behöver vara ett gäng men även att de bara är stimfiskar vid ung ålder och blir väldigt revirhärdade och aggressiva som vuxna. På andra ställen står det att dem är fredliga eller att de ska vara ensamma.

    Vad stämmer?!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Tycker nog att den är relativt fredlig även om den mer blir en lite sur enstöring på gamla dar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ssimonee
      • March 2012
      • 83

      #3
      Men är de stimfiskar och behöver vara tillsammans?

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        De kan absolut leta mat tillsammans när de blir större men det kräver rätt mycket utrymme.. Jag har inte sett dem dela gömställe när de blir större dock..!

        inte aggressiv men däremot revirhävdande och envis..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • ssimonee
          • March 2012
          • 83

          #5
          Då kanske det är bäst att hålla en ensam med andra ord.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag har 6, den största honan är väl ca 8-9 cm. De hänger ibland några stycken under samma gömställe, nå'n direkt aggressivitet eller omkringjagande har jag inte sett, men de verkar inte jättesociala heller.

            Har förstått det som att de är fredligare sinsemellan än de större Synodontisarterna, och att de är en av de få som man har lyckats odla, kanske just för att de är enklare att hålla i grupp.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Joakim Lundgren
              • August 2006
              • 631

              #7
              Jag har ett litet stim med nigriventrisar, sex stycken, och kommer att skaffa fler undan för undan. Enstaka nigriventrisar kommer inte att simma lika fritt i akvariet som när de är flera. För att odla dessa behöver du mata upp dem ordentligt, ha många gömställen form av exempelvis rötter och kokosnötskal, samt göra ett stort vattenbyte med kallare vatten. Finns en bra odlingsbeskrivning på planetcatfish.
              AKA: Lizardking

              Kommentar

              • ssimonee
                • March 2012
                • 83

                #8
                6st? Och jag som hade tänkt mig, tre på sin höjd..

                Hur gamla är era?

                Kommentar

                • ssimonee
                  • March 2012
                  • 83

                  #9
                  Och hur ser ni könsskillnad på dem?

                  Kommentar

                  • Joakim Lundgren
                    • August 2006
                    • 631

                    #10
                    Honorna brukar vara rundare om magen samt något blekare. Har ingen aning om hur gamla mina är då jag köpte dem i februari. De är 6-7 cm. Har för mig att jag läst någonstans att i naturen kan de gå i stim om hundratals individer.
                    AKA: Lizardking

                    Kommentar

                    • ssimonee
                      • March 2012
                      • 83

                      #11
                      Intressant!

                      Kommer de fram för att äta då eller är de svårt att få i dem mat?

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Honorna är som sagt rundare, och något längre än hanarna, verkar det som. Nja, svårt att få i dem mat verkar det inte vara, de tycks inte svälta hur som helst. Men brukar inte se dem leta mat aktivt.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Joakim Lundgren
                          • August 2006
                          • 631

                          #13
                          Jag matar mina med flytande pellets och frysfoder. De simmar runt överallt i karet i "feeding frenzy" stil när de käkar. Full fart!
                          AKA: Lizardking

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Matar mina med fryst artemia oftast, ibland med tillskott av sjunkande granulat. De som är först på maten är de mosaikgurami, metallpansarmalar och L028 (särskilt ynglen) de delar karet med.
                            Senast redigerad av Shepard; 05 September 2014, 22:53.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            Arbetssätt...