Tips om fina små malar 5-14 cm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #46
    Ursprungligen postat av henrikl
    Pansarmalar föredrar kött mer än grönsaker. De vill helst ha olika frysfoder eller tabletter med köttinnehåll..
    Hmm har fortfarande inte testat frysfoder , ska se ifall jag får några bra tips om det ikv i någon butik ^^ tack för tipset

    Kommentar

    • Niklas8
      • April 2010
      • 62

      #47
      Hej en del pansarmalar verkar gilla lite grönt i dieten också, det finns experter inom området som bestämt hävdar att det är bra för dem, motverkar fettbildningar på fenor mm. Av egen erfarenhet kan jag säga att skalade ärtor uppskattas. Jag läste någonstans att man kunde mosa ärtorna i vitlökspress och därmed få ett ärtmos i lagom format och konsistens. Testa!

      Niklas

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #48
        Ursprungligen postat av Niklas8
        Hej en del pansarmalar verkar gilla lite grönt i dieten också, det finns experter inom området som bestämt hävdar att det är bra för dem, motverkar fettbildningar på fenor mm. Av egen erfarenhet kan jag säga att skalade ärtor uppskattas. Jag läste någonstans att man kunde mosa ärtorna i vitlökspress och därmed få ett ärtmos i lagom format och konsistens. Testa!

        Niklas
        Ska testa det med tackar!

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #49
          Har varit o köpt

          röda mygglarver , cycloper , brysselkål , och hittade en fin liten Ancistrus Sp som har skägg , den är endast 2cm just nu men är helsvart med massa vita prickar , bild kommer längre fram när han vågat sig runt i akvariet

          Mygglarver var hit hos pansarmalarna , brysselkål har precis åkt in så vi får se , testar cyclop imorgon!



          ps malen ser ut såhär typ

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #50
            Ursprungligen postat av henrikl
            Jag brukar variera med sjunkande alg waffers av märket tropical och hikari. Sedan kör jag vid olika tillfällen med grön zucchini, gurka, brysselkål, morot. Jag brukar grönsaker ligga kvar under 1 dygn och då är de nästan borta förutom skalet. De yngel jag har äter också granulat och hikari sjunkande foder för ciklider. Det går mata med det mesta. Du märker snart vad de gillar....https://vimeo.com/m/102462872
            Morot var nytt för mig. Rå då eller lite förvälld? Skal på eller av?
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #51
              Har lite problem med brysselkålet dem rör inte det liksom , zucchinin en av dem var helt borta hittade bara skalet efter 24 timmar , andra var lite geggig men ganska uppätten så tog upp den en hit alltså , men har lite problem med brysselkål "bollarna" är så små och jag la in 2 st där dem brukar vara ingen har rört dem är det något jag gör fel? ska jag skala det eller måste dem lära sig hitta brysselkål? morot är nytt för mig med ska testa i helgen med morot och sötpotatis

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                #52
                Det tog ett tag innan mina började gilla brysselkålen. Gibbin som älskar den mest av alla ratade den rätt mycket i början. Kom och tog en tugga, sen var det bra. Så var det i nån vecka. Sedan blev brysselkålen värsta nappen. nom nom nom...

                De kanske är som vi, det luktar ju inte då värst gott. kanske avskräcker lite till en början. Låt ligga över natten och ta bort på morgonen.

                Kul att dina lämnar skalet på zucchinin, här är det skalet som äts först.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #53
                  Ursprungligen postat av Likan
                  Det tog ett tag innan mina började gilla brysselkålen. Gibbin som älskar den mest av alla ratade den rätt mycket i början. Kom och tog en tugga, sen var det bra. Så var det i nån vecka. Sedan blev brysselkålen värsta nappen. nom nom nom...

                  De kanske är som vi, det luktar ju inte då värst gott. kanske avskräcker lite till en början. Låt ligga över natten och ta bort på morgonen.

                  Kul att dina lämnar skalet på zucchinin, här är det skalet som äts först.
                  haha aa jag har märkt det hjälper o vara jobbig med att lägga in dem så tar dem det tillslut , jag lägger in nytt varje dag åt dem o lite mygglarver o cycloper åt pansarna , sjukt kul o se mina pansarmalar gå från 2 cm till nära 5 cm på 1 jävla månad vettifan hur dem växte såfort men alla äter nu så de bra

                  bytar ut brysselkålet o zucchinin varje dag har testat o lägga så skalet ligger utåt fast då tar dem inte skalet ändå utan hänger på insidan hade vart bra skalet innehåller mer än de vita men men så länge dem äter ska jag inte klaga:P har börjat ta bilder på dem och den nya ska starta en tråd om malar snart o ladda upp bilderna ^^

                  Kommentar

                  • henrikl
                    • November 2012
                    • 639

                    #54
                    Ursprungligen postat av Likan
                    Morot var nytt för mig. Rå då eller lite förvälld? Skal på eller av?
                    Jag brukar skala moroten..
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #55
                      Ursprungligen postat av henrikl
                      Jag brukar skala moroten..
                      skall testas , det är morötter och sötpotatis kvar o testa

                      Kommentar

                      Arbetssätt...