Tips om fina små malar 5-14 cm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    Tips om fina små malar 5-14 cm

    Hej

    för någon anledning älskar jag malar undrar ifall ni har bra tips på fina malar som inte blir för stora


    har redan
    Pansar malar (AWESOME hype malar)
    Ancistrus sp. (malarna med skägg (endast hanarna) )
    Ancsitrus albino


    har ni tips på andra malar jag kan ha som inte blir för stora eller skadar andra fiskar/malar?
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #2
    Slöjancistrusen är riktigt häftig men då får du absolut inte ha fenbitande fiskar. (kommer inte ihåg l-numret)

    Har du en stor plånbok så finns ju L-046 aka Hypancistrus Zebra, galet snygg!

    L-204 aka Flash Pleco är också en av mina favoriter

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      Ursprungligen postat av man nam1
      Slöjancistrusen är riktigt häftig men då får du absolut inte ha fenbitande fiskar. (kommer inte ihåg l-numret)

      Har du en stor plånbok så finns ju L-046 aka Hypancistrus Zebra, galet snygg!

      L-204 aka Flash Pleco är också en av mina favoriter
      tack för tipsen , zebrorna är föör dyra / ska kolla upp flash pleco , och slöjancistrus


      PS inga av mina fiskar bits , eller fjärilcikliderna "biter" varandra (andra fjärilciklider) ibland men annars är resten fredliga
      Senast redigerad av blaze1337; 08 August 2014, 13:58.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Slöjancistrus är en odlingsform av den vanliga, som du redan har, vad jag förstår.

        Kan rekommendera den här: http://www.planetcatfish.com/common/...?species_id=10

        Jag har fyra vuxna, och fyra yngel (det är så många yngel jag har sett i alla fall). Den blir inte stor, är rätt fin att se på, och går att få lek av. Den tillhör samma släkte som L046 (Hypancistrus zebra).
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Ursprungligen postat av Shepard
          Slöjancistrus är en odlingsform av den vanliga, som du redan har, vad jag förstår.

          Kan rekommendera den här: http://www.planetcatfish.com/common/...?species_id=10

          Jag har fyra vuxna, och fyra yngel (det är så många yngel jag har sett i alla fall). Den blir inte stor, är rätt fin att se på, och går att få lek av. Den tillhör samma släkte som L046 (Hypancistrus zebra).
          Slöjancistrus , den du tipsade precis om och l204 flash pleco vet du hur jag kan få tag på dem?


          har ej tid att åka in till zooaffär idag och fråga om dem kan beställa hem men kan nog testa de i helgen fast tänkte kolla ifall någon vet hur man kan få tag på såna här ? lite svårt o hitta info om dem på svenska och affärerna verkar bara ha dem vanliga malarna som jag sett, de finaste jag sett i affärer har varit gold nugget resten e vanliga ancistrus bara typ ( brukar åka runt till alla zooaffärer i malmö och runtom ) för hitta några fina fiskar
          Senast redigerad av blaze1337; 08 August 2014, 13:56.

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Kolla http://fisklista.akvarielagret.se/ där finns dom flesta svenska grossisterna med (dom stora iaf).

            Du lär nog behöva beställa dom, men brukar aldrig vara nå bekymmer (inte för mig iaf )

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #7
              Tänk på att vissa L-malar kan vara RIKTIGT dyra och kan bli RIKTIGT stora, samt att dom har lite varierande matvanor.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                Kan varmt rekommendera L 129 då de är vackra och billiga.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #9
                  Tips om fina små malar 5-14 cm

                  Kolla in släktet Hypancistrus. De flesta där blir mellan ca 7-15cm. En del jättedyra men de flesta runt en vettig peng.

                  Så gå in på planetcatfish.com och sök på det släktet. I mitt tycke väldigt fina malar och många är enkla att ha att göra med. L066 och L333 är tex två vanliga ur det släktet. Hypancistrus är kända för att gömma sig dock, men det är alla L-malar.

                  Sedan har du några ur släktet Panaque som blir i samma storlek, tex nämnda flash pleco L204 och L397.

                  Peckoltia-släktet innehåller många goa de med. Tex den populära L134.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1407558257.168426.jpg
Visningar: 2
Storlek: 192,5 KB
ID: 2162703

                  Jag skickar med en bild på min L066.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1407558051.766143.jpg
Visningar: 2
Storlek: 339,1 KB
ID: 2162701

                  En L201 som fortfarande inte är vuxen.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1407558148.728594.jpg
Visningar: 2
Storlek: 274,5 KB
ID: 2162702

                  Här har du L397
                  Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1407557728.067291.jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,2 KB
ID: 2162699

                  (Och en bild jag inte skulle ha med men som jag inte får bort heller... Synodontis petricola. )
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Likan; 09 August 2014, 05:25.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #10
                    Gud nästa lön lär gå på malar hahaha , tack för alla svar och tips alla var sjukt fina // förlorade en av mina små malar igår han var endast 1.5 cm

                    Kommentar

                    • man nam1
                      • July 2011
                      • 441

                      #11
                      Som sagt, akta dig för stora malar bara så blir det nog bra

                      Kommentar

                      • blaze1337
                        • July 2014
                        • 646

                        #12
                        jadå kollar deras "max" storlek innan jag köper ^^ angående hemsidan du tipsade om , jag har kollat där inne lite , verkar som att man kan beställa sen hämta ut men då är det i bromma? kan man ej få hemskickat?

                        Kommentar

                        • man nam1
                          • July 2011
                          • 441

                          #13
                          bra bra, angående beställning vet jag inte riktigt. När jag beställer fisk så gör jag det i en zooaffär dom tar hem fisken åt mig..

                          Kommentar

                          • henrikl
                            • November 2012
                            • 639

                            #14
                            Ursprungligen postat av blaze1337
                            jadå kollar deras "max" storlek innan jag köper ^^ angående hemsidan du tipsade om , jag har kollat där inne lite , verkar som att man kan beställa sen hämta ut men då är det i bromma? kan man ej få hemskickat?
                            det bästa är att gå till en fiskandlare som beställer hem åt dig. Men om du köper malar från akvarielagret får du räkna med att det kostar då de är dyrast i sverige (enlig mig). Att köpa av privatpersoner är det billigaste men då gäller det att vara beredd när det kommer ut en annons, malar försvinner snabbt. Ett ställe som malar kan annonseras ut är på http://www.loricariidae.se/. Alternativet är att hitta en renodlad fiskhandlare med bra sortiment till bra priser. Brukar finnas i alla större städer.

                            En L-240 vf kostar i en fiskbutik i Göteborg 495 kr. Akvarielagret tar 867kr. En L-134 kan fås privat mellan 200-300kr. Akvarielagret tar 1200....http://fisklista.akvarielagret.se/?q...ommit=S%C3%B6k
                            Senast redigerad av henrikl; 11 August 2014, 14:15.
                            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                            Kommentar

                            • blaze1337
                              • July 2014
                              • 646

                              #15
                              Ursprungligen postat av henrikl
                              det bästa är att gå till en fiskandlare som beställer hem åt dig. Men om du köper malar från akvarielagret får du räkna med att det kostar då de är dyrast i sverige (enlig mig). Att köpa av privatpersoner är det billigaste men då gäller det att vara beredd när det kommer ut en annons, malar försvinner snabbt. Ett ställe som malar kan annonseras ut är på http://www.loricariidae.se/. Alternativet är att hitta en renodlad fiskhandlare med bra sortiment till bra priser. Brukar finnas i alla större städer.

                              En L-240 vf kostar i en fiskbutik i Göteborg 495 kr. Akvarielagret tar 867kr. En L-134 kan fås privat mellan 200-300kr. Akvarielagret tar 1200....http://fisklista.akvarielagret.se/?q...ommit=S%C3%B6k
                              aa sant fast vill man hitta några speciella malar får man betala lite mer kan jag tro , ska hålla koll på de forumet du skrev lär inte stoppa i fler fiskar för tillfället då jag åkt på vita pricksjukan men men när de borta o alla e friska då jävlar

                              tack för tipsen !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...