Skäggmunsmalen, akvariets tyrann.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabrielnystrm
    • June 2014
    • 12

    Skäggmunsmalen, akvariets tyrann.

    Hej
    Jag har sedan påsk ägt en väldigt fin Ancistrus som vid köpet var 4,7 cm och nu är ca 6 cm,
    Han har mellanstora spröt som delar sig som ett Y längst upp och när jag insåg att det var en hane beslutade jag mig för att skaffa en hona, så för ungefär 2 veckor sedan bor han i ett 93 L med en 5-6 cm ancistrus utan spröt som damen på zoo sa antagligen var en hona. Problemet var att Hanen inte alls uppskattade honan utan jagade henne kors och tvärs över akvariet i några timmar innan han gick med på att låta henne bo i krukan medan han själv bor under en rot där han gräver "vallgravar" i sanden under rotens kanter. Efter att jag sedan placerat en knölhuvad banjomal i akvariet har hans dåliga humör väckts igen och han jagar den stackars malen så fort han kommer
    nära algvåfflorna. Min fråga är om det går att minska ancistrusens aggressiva beteende på något sätt?
    Mvh Gabriel
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tveksamt, men det lugnar ner sig med tiden. Nya invånare ska veta din plats, tycker din mal
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Gabrielnystrm
      • June 2014
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Tveksamt, men det lugnar ner sig med tiden. Nya invånare ska veta din plats, tycker din mal
      Hoppas det, han är en riktig surpelle nu, stal banjomalens mat och skrämde ner den i sanden!
      mvh Gabriel

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Många grottor o gömställen ger lugnare malar. De känner sig tryggare o är framme mer om de vet att de kan gömma sig lätt. De kommer bli kompisar med tiden om du inte har en gammal surgubbe som aldrig ger sig förstås. .. kan vara bra att dela malmaten så de slipper samsas o bråka om den också...
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • Gabrielnystrm
          • June 2014
          • 12

          #5
          Ursprungligen postat av henrikl
          Många grottor o gömställen ger lugnare malar. De känner sig tryggare o är framme mer om de vet att de kan gömma sig lätt. De kommer bli kompisar med tiden om du inte har en gammal surgubbe som aldrig ger sig förstås. .. kan vara bra att dela malmaten så de slipper samsas o bråka om den också...
          Kan jag gå ut och plocka stenarna själv eller är det ett måste att inhandla dom? jag stoppade ner en plastgrotta som malen genast bosatte sig i men det passar inte riktigt in i akvariumet eftersom jag helst vill ha naturliga grottor.
          Mvh Gabriel

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #6
            Ursprungligen postat av Gabrielnystrm
            Kan jag gå ut och plocka stenarna själv eller är det ett måste att inhandla dom? jag stoppade ner en plastgrotta som malen genast bosatte sig i men det passar inte riktigt in i akvariumet eftersom jag helst vill ha naturliga grottor.
            Mvh Gabriel
            Du kan använda sten från naturen. Nästan all sten går men det finns vissa som har olämpliga kemikalier i sig. Även rötter går göra grottor av. Du märker snart vilka grottor de gillar. Viktigt är att grottan inte är för stor, de gillar gärna små trånga grottor.
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            • Gabrielnystrm
              • June 2014
              • 12

              #7
              Ursprungligen postat av henrikl
              Du kan använda sten från naturen. Nästan all sten går men det finns vissa som har olämpliga kemikalier i sig. Även rötter går göra grottor av. Du märker snart vilka grottor de gillar. Viktigt är att grottan inte är för stor, de gillar gärna små trånga grottor.
              Då försöker jag köpa ett par rötter åt dom, räcker det att placera rötter mot varandra eller ska man bygga invecklade grottsystem med hjälp av silokon?
              Mvh Gabriel

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                Ursprungligen postat av Gabrielnystrm
                Då försöker jag köpa ett par rötter åt dom, räcker det att placera rötter mot varandra eller ska man bygga invecklade grottsystem med hjälp av silokon?
                Mvh Gabriel
                Det behövs ingen silicon utan lägg rötterna så det blir grottor eller sprickor. Stora rötter kan innehålla håligheter och detta gillar malar. Vissa rötter är bättre än andra beroende på storlek och hur de är formade. Sedan har jag märkt att små keramikgrottor är bra att ha någon också för dessa gillar mina malar att leka i.
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                Arbetssätt...