trä?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fgioj
    • March 2014
    • 12

    trä?

    exakt vad i träet är det som malar äter och behöver? funderar lite på om det mest är själva fibrerna? isf borde det ju gå att ersätta/komplettera med annat...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är nog inte helt klarlagt men sanolikt är det cellulosa som de behöver. Det säljs idag även fodertabletter som är framtagna just för träätare
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • fgioj
      • March 2014
      • 12

      #3
      Tack, Kjell! får jag klura lite på... (Y)

      Kommentar

      • fgioj
        • March 2014
        • 12

        #4
        ...hmmm... då borde man kunna ta med löv, catappa eller annat, i matmix...., eller?

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Ursprungligen postat av fgioj
          ...hmmm... då borde man kunna ta med löv, catappa eller annat, i matmix...., eller?
          En liten artikel om trä-ätande malar. Trä tycks vara den mindre delen av vad de behöver.



          /Tobbe

          Kommentar

          • fgioj
            • March 2014
            • 12

            #6
            tackar! sparad och ska läsas

            Kommentar

            • fgioj
              • March 2014
              • 12

              #7
              ja...precis... intressant studie... förmultnande löv o dyl borde alltså vara viktigare, eftersom de snarare tycks vara anpassade för detritus än cellulosa... eller?

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Ursprungligen postat av fgioj
                ja...precis... intressant studie... förmultnande löv o dyl borde alltså vara viktigare, eftersom de snarare tycks vara anpassade för detritus än cellulosa... eller?
                Så tolkar jag det, om det bidrar till något annat väsentligt för matsmältningen framgår inte. I vilket fall tycks inte malar kunna tillgodogöra sig trä som föda i tillräcklig omfattning.

                Tobbe

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tobbe R
                  En liten artikel om trä-ätande malar. Trä tycks vara den mindre delen av vad de behöver.



                  /Tobbe
                  Tycker att det är en himla massa antaganden och trä verkar fortfarande vara huvudelen av deras föda och dessutom så kommer ju den detrit de verkar äta från just sönderfallande trädelar.
                  Det står visserligen att de inte enbart kan leva på trä men det är det väl aldrig någon som har påstått - bara att det skall finnas trä i akvariet som de kan konsumera vid behov. Det är ju då viktigt att det inte är så hårt trä (dvs sådant som oftast säljs i akvarieaffärerna) utan porösare trä.

                  Sedan tror jag det efter maginnehållet är svårt att avgöra vad av det som fisken äter som är nödvändigt, eftersom det mesta av det de äter i naturen skiter de ut. Har inte varit i Sydamerika men om man dyker i Malawisjön så slås man över att det oftast hänger en bajskorv under fiskarna och detta gör det ju inte i akvarierna eftersom det kommersiella vi ger dem inte innehåller en massa slaggprodukter.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • fgioj
                    • March 2014
                    • 12

                    #10
                    Ja, jag tror inte att man dra några bestämda slutsatser utifrån det här underlaget heller... Reagerade också på svängningen i abstractet, -från att vilja kartlägga matsmältningen till att fastställa att de inte kunde överleva på enbart trä... Vilket väl ändå i grunden är en konstig tanke i sig självt... Däremot är det intressant att det ändå verkar som om detritus är det mest väsentliga i det hela... -Borde man ha mer löv på botten, utöver mjukt trä, t.ex? I "malmixar" brukar man väl fokusera på grönsaker o protein, -borde man tillföra detritus? I vilken form? Torv? Kunde man, som inom reptilhobbyn till vissa insekter o mollusker, samla löv för lite "kontrollerad" kompostering? Mjukt trä är nog inget att välja bort, men går det att göra mer o bättre?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Det finns olika sorters "malfoder" - det finns "grönfoder" för algätande malar, det finns "köttfoder" för t.ex. Corydoras och idag finns också "träfoder" för de träätande.
                      Detriten de äter tror jag är mycket slaggfoder
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...