Guldancistrus - en ny kärlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Guldancistrus - en ny kärlek

    Har haft akvarier i 40 år, men aldrig tidigare ägt en ancistrus. Inlägget är nog riktat mer till dig som precis som jag inte fått förmånen att få ha dessa clowner i karet. För dig som ägt dem sedan länge och tröttnat på dem så tillför jag nog inget nytt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-01-19 12.38.45.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,6 KB
ID: 2184586
    På denna bild var de alldeles nya.
    Varför? Jo i min ungdom hörde jag att de kunde äta på Svärdsplantor. Eftersom jag "alltid" har haft svärdsplantor undvek jag konsekvent arten.
    Gissar att många av oss på liknande och andra sätt kan utveckla en fördom mot vissa arter som då gör att vi aldrig får bekanta oss med arten. Vilket ibland kan innebära att vi missar en riktigt härlig upplevelse. En vanlig art som denna känns ju exotisk och spännande om beteenden och look ändå är helt nytt som det är för mig.
    För ett drygt halvår sedan så hade jag lite väl mycket tofsalger och annat i mitt 180 Juwel Vision. Läste att Ancistrus kunde fungera hyggligt med dessa alger. Så då köpte jag en grupp med 5 unga guldancistrus.
    Dessa börjar nu växa upp och har börjat bli könsmogna. Hannarna börjar så smått utveckla riktigt läckra utväxter runt munnen.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 29590Sk_ggig_Guldancistrus.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,9 KB
ID: 2184587
    Men det jag egentligen ville berätta är att de är så sanslöst underhållande. Inte ofta som jag direkt skrattar åt fiskar jag har i karet. Men med dessa så gör jag det. Dessa var ljust grisskära vid inköp, men kost med inslag av Spirulina verkar göra att de successivt blir allt mer gyllengula/gulorange. I akvariet lyser deras färger upp mycket starkt bland allt grönt och brunt.Riktigt snyggt! Hannarnas kamper där de spänner upp sina stora drakliknande segelfenor och trycker sig aggressivt mot varandra är häftig och vacker samtidigt. När de är riktigt upprörda får de ett triangelformat mörkt djuporangefärgat fält precis bakom huvudet. 2 av dessa verkar vara hannar. 3 är honor med släta munnar. När de är hungriga så har de ett härligt sätt att ta sig fram. De studsar fram i en accelererande och smått förvånande fart.
    De är så sanslöst impulsiva ibland. De sitter lugnt och betar någonstans och så plötsligt får de som ett ryck och tokrusar till en annan del av karet där de ska impa på honorna eller bara rejsa runt en rotdel. De gräver små grottor längs mina mopanirötter och ignorerar fullständigt mina dyrt inhandlade malrör.
    Deras oberäkneliga beteende, deras temposkiftningar mellan loj och hysterisk aktiv gör att stundtals så tystnar middagsgästerna hemma och gör som jag och sätter sig och fnissar framför akvariet." -Vilken tokigt fisk!" är en typisk kommentar från dem. Jag rekommenderar å det varmaste denna urtidsfisk med lynnigt temperament med lite manodepressiva drag. Den dagen de leker och jag får det bekymret som vissa tycks ha, med för mycket yngel. Då vankas det champagne här på Diskusgatan. Äntligen!, kommer jag att säga då. Man kan helt enkelt inte få för många av dessa clowner
    Senast redigerad av Bluewing; 13 April 2014, 17:35.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Din beskrivning av dom gula kan ju nästan få mig till att skaffa Ancistrus igen . Hur har det gått med Svärdsplantorna då?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      Härligt skrivet Bluewing!

      En dag ska jag också ha Ancistrus. När jag har fler kar.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Guldancistrus - en ny kärlek

        Inte en endast liten bit svärdsplanta är borta.
        Senast redigerad av Bluewing; 13 April 2014, 17:36.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Härligt inlägg, Johnny!
          Här är några bilder på en liten hona - där man kan skönja den rödaktiga triangeln på huvudet, straxt bakom ögonen. Denna fläck intensifierades efter tid och var mer eller mindre alltid synlig.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Vilket underbart inlägg Johnny
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Härligt inlägg, Johnny!
              Här är några bilder på en liten hona - där man kan skönja den rödaktiga triangeln på huvudet, straxt bakom ögonen. Denna fläck intensifierades efter tid och var mer eller mindre alltid synlig.
              Kul att det man skriver gillas.
              Undrar om denna triangel är kopplat mera till könsmognaden egentligen eller vad den har för betydelse?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ursprungligen postat av PiaJo
                Vilket underbart inlägg Johnny
                Gott att höra, Pia
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Ursprungligen postat av Likan
                  Härligt skrivet Bluewing!

                  En dag ska jag också ha Ancistrus. När jag har fler kar.
                  Det tycker jag du ska testa. Fördelen med dem är ju att de är både billiga och tåliga och inte särskilt blyga i karet.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, den vanliga Ancistrusen är en trevlig art, och har nog mer eller mindre alltid haft ett par stycken i åtminstone något av mina kar. Har haft både de normala brunsvarta, albinovarianten (som på bilderna, har ett par nu), och även en gul, svartögd variant. Att de skulle äta på svärdsplantor har jag nog aldrig sett, inte vad jag har tänkt på i alla fall. Lättlekta är de, åtminstone om man har ett kompatibelt par, och det är alltid lika kul att hitta småancistrusar som klänger sig fast överallt. En liten varning dock angående hanarnas strider, min erfarenhet är att man till slut bara har en hane kvar, de svagare tenderar till att försvinna.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Bisho
                      • September 2013
                      • 304

                      #11
                      Fint inlägg
                      Jag har själv ett par ancistrus i ca. 6 månader om inte mer. Nu har de blivit mogna och för 5 dagar sedan har de lekt och hanen bevakar äggen. Man ser nästan aldrig hanen. Nu skall jag bara försöka att få de sluta leka för det är lite svårt.
                      Mitt tanganyika akvarium
                      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                      Kommentar

                      • henrikl
                        • November 2012
                        • 639

                        #12
                        Jag har en grupp på 2 honor och 3 hanar av röd ancistrus. Nu simmar det även ett 30 tal yngel bland de vuxna. Ancistrus är som du beskriver roliga att titta på, det känns nästan som att de går att få tama och kan äta ur handen om de tränas lite...
                        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                        Kommentar

                        • ampe
                          • August 2007
                          • 1073

                          #13
                          Jag håller med! Är barnsligt förtjust i ancistrus. Måste dock tyvärr säga att min hanne fått upp smaken för svärdsplantor, men så länge han får ordentligt med annan mat så verkar han ändå hålla sig borta från växterna, men ett tag var han omöjlig!
                          Återfallsakvarist.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...