Otocinclus med slöjstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fsx
    • April 2014
    • 7

    Otocinclus med slöjstjärt?

    Hej jag har en slöjstjärt och har haft en till men den dog för att den antagligen var sjuk för att den var uppe vid ytan och kunde inte simma ner så nu har jag bara en kvar han/hon var också sjuk men klarade sig. Nu har det kommit mycket alger och jag har kollat på otocinclus men passar dem till slöjstjärt??

    skriv gärna svar
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #2
    Hur stort är akvariet?
    Vad är det för alger vi pratar om?

    Beteende-mässigt så ja det går nog bra.

    Kommentar

    • Fsx
      • April 2014
      • 7

      #3
      Är inte expert på alger men det växer alger på växten och på kanterna av akvariet.
      Mest på kanterna

      Jag har 52 liters, fyrkantigt

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Hm, kan du fixa en bild?

        52 liter duger gott och väl till en Otocinclus dock så är det rätt mycket för litet för slöjstjärten.

        Annars så finns ju t.ex. Corydoras Pygmaeus som inte alls blir stora, själv har jag C. Julii i mitt SA-kar och det är en av de trevligaste fiskarna jag vet. Dom bökar runt under mina löv och i sanden som små grisar.

        Kommentar

        • Fsx
          • April 2014
          • 7

          #5
          Så du har corydora julii passar dem till slöjstjärt?
          Och vet du hur man laddar upp en bild?

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Ja dom passar med Slöjstjärt dock så är ditt akvarium lite för litet då man ska ha typ 5-6st. Jag skulle nog satsa på en mindre corydoras-sort, typ Panda eller Melini. Dock så är ju inte Corydoras rena herbivorer utan omnivorer dvs allätare och är kanske inte den mest effektiva algätaren dock en väldigt trevlig fisk som också tar alger.

            Kommentar

            • Fsx
              • April 2014
              • 7

              #7
              Ok tack ; ) men det blir nog otoclintus
              Eller jag kanske hinner ändra mig innan det blir lördag ; )
              Men vet du hur man överför bilder? Så att du kan se dem

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Corydoras äter ej alger. De bökar runt sanden i jakt på mat och är väldigt effektiva på det sätt att de rör runt sanden inte alger får fäste.Otocinclus utmärkta algätare dock så kan de vara kinkiga med mat i början så de kan lätt svälta ihjäl. Läs gärna o. Dem bland artbeskrivningararna.


                Du kan kan lägga in bilder på en annan hemsida och länka hit dem sen. Bara goldmedlemmar kan lägga in bilder i inläggen.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Jojje_
                  • January 2013
                  • 335

                  #9
                  Enligt mig äter inte Otocinclus redan befintliga alger, utan de äter hinnan som uppstår när alger bildas, vilket kan motverka uppkomsten av nya, det är nåt sånt jag läst och märkt av själv.

                  Så vad jag både hört, och märkt av med mina, så äter de inte befintliga alger. Utan gnager på det "yttersta" nya lagret.
                  Senast redigerad av Jojje_; 03 April 2014, 09:00.
                  Fluval Edge 46L
                  Projekt - Ciklidhörna

                  Kommentar

                  • man nam1
                    • July 2011
                    • 441

                    #10
                    Hm, då undrar jag vad jag gör rätt eftersom jag inte har några alger i mitt SA-kar som består av Nyckelhålspar, 8 kardinaltetror och 3 corydoras.. aja, hade för mig att dom åt alger iaf, mitt fel.

                    Så, Otocinclus är antagligen det bästa (?).

                    Bara jag som tycker att små akvarium är svårare än stora?

                    Kommentar

                    • Fsx
                      • April 2014
                      • 7

                      #11
                      Hmm då är frågan om otocinclus äter alger eller inte, jag har läst att dem gör det på zoopet och dem passar utmärkt i små akvarium
                      Senast redigerad av Fsx; 03 April 2014, 07:10.

                      Kommentar

                      • Jojje_
                        • January 2013
                        • 335

                        #12
                        Det finns dom som hävdar att de mest äter biofilmen som algerna växer i.
                        Att de alltså inte hjälper så mycket när det redan finns alger i karet.
                        Något som jag märkt av hos mig med, det kanske förebygger på nåt skumt sätt att nya alger bildas, men de redan befintliga algerna äter de väldigt sällan, inte så man ser skillnad iallafall.
                        Detta gäller då 3 olika kar som jag har Ottosar i.

                        Pratar då enbart av egen erfarenhet.
                        Fluval Edge 46L
                        Projekt - Ciklidhörna

                        Kommentar

                        • Jojje_
                          • January 2013
                          • 335

                          #13
                          Ändrade det förra inlägget då jag inte nämnde att det var av egna erfarenheter.
                          Fluval Edge 46L
                          Projekt - Ciklidhörna

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Beroende på hur stora guldfiskarna är finns det en risk att de äter upp ottona.

                            Inga algätande fiskar kan algbefria ett akvarium om algerna har bra betingelser; de kan bara göra nytta när algerna inte har goda tillväxtbetingelser.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Får väl anta att slöjstjärten inte är så stor, eftersom akvariet är för litet för slöjstjärtar. Oavsett om slöjstjärtar och Otocinclus funkar ihop så bör ju slöjstjärten få ett större kar, annars dör nog även den snart. Och då gör det ju inget att skaffa en liten grupp Otocinclus till det karet, problemet med frågeställningen försvinner ju då.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...