Mina Otocinclus vittatus äter inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xisca
    • March 2014
    • 16

    Mina Otocinclus vittatus äter inte?

    Hej!
    Jag har ett nystartat akvarium som är några veckor gammalt och införskaffat mig några fiskar. Jag skaffade mina första ottosar för en vecka sedan och de suger på rutorna, växterna och red moore roten. Men jag har knappast några alger i ett så pass nystartat akvarium? Så jag köpte till algtabletter och jag har provat gurka och nu idag även provat sätta i zucchini. Men de rör inget av dessa sakerna vad jag har sett överhuvudtaget. Tror ni de får någon mat i sig när de suger runder i akvariet? Eller bådar det åt det onda hållet? Någon som har något tips? De verkar inte må dåligt än så länge.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    De svälter tyvärr lätt och gillar inte vad som helst i början. I stort sett alla Ottisar är ju viltfångade och kan vara svåra att få ta annat än alger i början. Mina är galna i Hikaris Algae Wafers. Då äter de så de blir trinda. Men de ratar t.ex. tetras gröna tabletter.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Låt zucchinin ligga kvar. Otos rör inte grönsaker förrän de mjuknat, i stort sett ruttnat.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Xisca
        • March 2014
        • 16

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Låt zucchinin ligga kvar. Otos rör inte grönsaker förrän de mjuknat, i stort sett ruttnat.
        Hur länge kan man låta dem ligga kvar? Har hört att det inte är bra allt för länge. Jag tog upp den nu idag. Vilket betyder att den har suttit i 2 dagar. Tror ni det skillnad genom var man placerar fodret i akvariet?

        Kommentar

        • Xisca
          • March 2014
          • 16

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          De svälter tyvärr lätt och gillar inte vad som helst i början. I stort sett alla Ottisar är ju viltfångade och kan vara svåra att få ta annat än alger i början. Mina är galna i Hikaris Algae Wafers. Då äter de så de blir trinda. Men de ratar t.ex. tetras gröna tabletter.
          Man kanske skulle ta och prova andra märken också. Just nu använder jag mig av JBL Novo Pleco. Och mina platys älskar dem så det gör det inte speciellt lättare att utfodra ottosarna, men platysarna rör iallafall inte grönsakerna. Men kan vara en idé att testa andra märken på alg tabletterna som sagt.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Hos mig äter de inte JBLs Novo Pleco alls tyvärr.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Xisca
              • March 2014
              • 16

              #7
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Hos mig äter de inte JBLs Novo Pleco alls tyvärr.
              Tänkte om man skulle prova med det du kör med Hikaris Algae Wafers, köpa en liten påse att testa.
              Vet du vart man kan finna detta foder? Finns det i de vanliga zoo butikerna?

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #8
                Jag köpte för ett par veckor sedan Otocinclus vittatus till min sons akvarium och de har bara betat alger, igår såg jag för första gången när de åt "fiskmat", de åt SERA Vipachips (vilket jag också ger till mina Corydoras) Jag har provat med vegetabiliska maltabletter innan (JBL Novo Pleco, de mina Ancistrus sp.får i Malawi akvariumet men de har ratats). Ärtor var också totalt ointressant, det jag noterat är att de trivs bra och framför allt har växt lite så de får i sig någonting i iallafall.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av Xisca
                  Hur länge kan man låta dem ligga kvar? Har hört att det inte är bra allt för länge.
                  Det tar flera dagar innan de mjuknat/ruttnat så mycket att otos rör dem, de måste alltså bli väldigt mjuka, nästan puré. Låt grönsakerna ligga, grönsaker påverkar inte vattnet mycket eftersom de inte innehåller mycket protein.

                  I naturen äter otos kiselalger (som är mycket lätt-ätet), samt ruttna växtdelar. De gillar att gnaga på gamla löv, men jag tror inte det är mycket mat på sånt. Riktigt mjuk-ruttnat trä, sånt där som man lätt kan trycka in nageln i, äter de också.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Xisca
                    • March 2014
                    • 16

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Det tar flera dagar innan de mjuknat/ruttnat så mycket att otos rör dem, de måste alltså bli väldigt mjuka, nästan puré. Låt grönsakerna ligga, grönsaker påverkar inte vattnet mycket eftersom de inte innehåller mycket protein.

                    I naturen äter otos kiselalger (som är mycket lätt-ätet), samt ruttna växtdelar. De gillar att gnaga på gamla löv, men jag tror inte det är mycket mat på sånt. Riktigt mjuk-ruttnat trä, sånt där som man lätt kan trycka in nageln i, äter de också.
                    Tack så mycket för svar! Man kanske kan ta att lägga grönsakerna i vatten någon dag innan man stoppar ner det i akvariet så att de har mjuknat upp. Kan man ta vilket trä som helst ifrån tex skogen som är ruttet? Tänkte på parasiter eller bakterier och dylikt eller man kanske kan koka det? xD Jag ska testa mig fram med grönsakerna ialf! Hjälper kanske att koka grönsakerna också?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...