Vad är naturligt för ancistrus malar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jow
    • March 2014
    • 50

    Vad är naturligt för ancistrus malar?

    Är det någon som vet vad för biotop som ancistrus malar lever i? Vad är deras naturliga miljö?



    Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    De vanliga ancistrusmalar som säljs i affärerna är ju egentligen en odlingsform så det är väl lite konstigt att tala om deras naturliga miljö.
    Men de flesta ställen i Sydamerika har hju ett kraftigt brundfärgat vatten och innehåller en hel del kvistar och skräp (främst blad från träd) på botten samt minimalt med vattenväxter. Dock ett sådant akvarie är ju inte så roligt (och oftast inte heller så bra) för fiskarna i ett akvarium så följer man beskrivningen i artbeskrivningen så blir det oftast bra
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jow
      • March 2014
      • 50

      #3
      Jaha, då var det kanske en lite konstig fråga. Jag läste någonstans att de levde i strömt vatten med mycket sten, typ floder och så. Jag undrade lite om detta verkligen kunde stämma? Alla artbeskrivningar säger ju att de vill ha rötter och växter.

      Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

      Kommentar

      • Hongi-kjelle
        • January 2014
        • 26

        #4
        Har du bara malar i karet eller är dom med andra sorters fiskar?
        Försöker du odla ?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Jow
          Jaha, då var det kanske en lite konstig fråga. Jag läste någonstans att de levde i strömt vatten med mycket sten, typ floder och så. Jag undrade lite om detta verkligen kunde stämma? Alla artbeskrivningar säger ju att de vill ha rötter och växter.
          som sagt, eftersom de som säljs som ancistrus i handeln inte finns i naturen så stämmer det ju inte

          Men det finns ju en massa andra Ancistrus-arter och en del av dessa lever i strömmande vatten (t.ex. Ancistrus ranunculus) medan de allra flesta lever i tämligen stillastående vatten. Så det handlar helt enkelt om vilken Ancistrus-art du undrar över - dock den odlingsform som brukar kallas för Ancistrus i handeln kräver absolut inte strömmande vatten.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 March 2014, 18:41.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Jow
            • March 2014
            • 50

            #6
            Okej, tack så jätte mycket för svaren. Då har jag fått reda på det med

            Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              De flesta Ancistrus lever i naturen i ganska starkt strömmande vatten - betydligt starkare ström än vad man kan skapa med en ordinär akvariepump. Det är därför de har den form de har + sugmun under huvudet - för att inte dras med av strömmen! De flesta platser i naturen där jag hittat Ancistrus är ute i strömfåran bland kullersten i varierande storlek. Ofta finns de under stenarna och kommer fram till ovansidan för att söka föda. De är alltså inte i det starkt strömmande vattnet hela tiden.

              Kommentar

              Arbetssätt...