L200, Baryancistrus demantoides eller Hemiancistrus subviridis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    L200, Baryancistrus demantoides eller Hemiancistrus subviridis?

    Det finns ju två liknande arter som kallas L200, Baryancistrus demantoides och Hemiancistrus subviridis. Vilken är detta? Jag gissar att det är den första, även kallad high fin.
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Henrik_A
    • August 2010
    • 146

    #2
    Personligen tvivlar jag starkt att High-fin ska tillhöra Baryancistrus.
    Vågar nästan säga att det är en Hemiancistrus, sen att det finns flera variationer beroende på vart i flodsystemet fisken fångas.

    Baryancistrus där blir alla fiskarna rätt stora, väldigt krafftiga i kroppen och framför allt är dom väldigt tuffa i sitt betende mot andra fiskar, hemiancistrus anser jag inte har något av det här.


    Så enligt mig har du en L200 high-fin dvs. en Hemiancistrus subviridis med hög ryggfena.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ok, så det är alltså den art som än så länge heter Baryancistrus demantoides "high fin", men som egentligen borde höra till Hemiancistrus?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Henrik_A
        • August 2010
        • 146

        #4
        Svar ja.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ok Det verkar ju rätt logiskt, eftersom de är väldigt lika, de båda L200. En fin mal hur som helst, som inte blir lika stor som många andra. Zoopet anger en större maxstorlek än vad Planetcatfish gör, 20 cm, kontra 15 cm, vilket stämmer bäst?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Henrik_A
            • August 2010
            • 146

            #6
            Storlek på fisk är väldigt olika, men 15-25cm.
            I akvarium är nog 15-20cm mer rimligt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Skillnaden mellan Baryancistrus demantoides samt Hemiancistrus subviridis är att den senares ryggfena via ett membran är sammanbunden med fettfenan vilket den inte är hos den förstnämnda.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Henrik_A
                • August 2010
                • 146

                #8
                Mycket möjligt att det är så.
                Jag är inte helt övertygad, har båda här hemma samt L128, L177 och LDA33 i samma kar. Och L128 samt L200 även high-fin anser jag inte delar något med L177 och LDA33.

                Kommentar

                • Henrik_A
                  • August 2010
                  • 146

                  #9
                  Iofs. skulle man kunna säga att L128 och L200 är samma fisk bara lite olika färgsättning.
                  Så skulle High-fin kunna ligga i Baryancistrus om man ska tolka membranet efter ryggfenan.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Hittade denna id-infon på planetcatfish.com om dessa två:
                    The key to tell these two apart is that the dorsal fin and the adipose fin are connected in this species ( B. Dematoides) and separated in the Hemiancistrus species.
                    Bifogade filer
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Var inne på Planetcatfish häromdagen, och såg den bilden. Möjligt att de inte är exakt samma art, men förstår det ändå som att "Baryancistrus demantoides" ändå bör föras till Hemiancistrus, då den tydligen har mer gemensamt med detta släkte än med Baryancistrus. Det är ju lite svårt att se det där membranet, om den inte fäller ut ryggfenan helt.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Var i butiken i söndags igen, och tittade i karet där min L200 gick, och såg att många av L-malarna såg sjuka ut, med prickar, och vad som såg ut som svampangrepp i fenorna. Hade inte sett nå't på min, och de andra i det karet såg friska ut när jag köpte den vad jag minns, så jag hoppades att jag köpte den innan skiten bröt ut i butikskaret. Men såg igår att även min har fått en beläggning som sitter på de första, tjocka bröstfensstrålarna, och en vit tuss ovanför ena ögat. Svamp ser det ju ut som Typiskt...
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Var där idag igen, och fick förklaringen på prickarna på dem i butiken. Han hade fått in en mal i inbyte, som han släppte ner i det karet, och den hade tydligen vita prick, även om inget syntes på den. Och den malen kom in efter att jag köpte min, så vita prick behöver jag nog inte oroa mig för. Beläggningen på bröstfensstrålarna kunde uppkomma när malarna gruffar med varandra. Vi resonerade lite, och kom på att svampen ovanför ögat kan malen ha fått när h*n försökte tränga sig in i röret där pygméträmalshanen brukar ligga, och kanske fick h*n ett stick då, av pygméträmalens förmodligen ganska vassa bröstfensstrålar. Så'na svampangrepp kan trilla av av sig själv sa han. Tyvärr kan jag inte se hur L200:n ser ut nu, eftersom h*n ligger i ovan nämnda rör. Men h*n var ute och rörde på sig igår, och verkade inte se alltför sjuk ut.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...