Erfarenhet av Golden nugget

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Erfarenhet av Golden nugget

    Vi ska adoptera en Golden nugget från en tjej som säljer sitt akvarium och den som köper inte vill ha den. Hon måste bli av med den, annars dödar hon den. Jag har ett kar som kan passa, men har hela tiden hållit mig undan tanken på denna vackra fisk pga detta med att de verkar svåra att få att äta tillräckligt.

    Är det någon som har erfarenhet av dem och kan ge råd just om vad de äter och inte. Räcker det med att göra grönsaksmix (typ som räkmix, men med blandade grönsaker) och fodra dem med?
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Mat, hela tiden. Gröna maltabletter ger jag mina, två gånger om dagen. Det är vanligt att de dukar under och det är för att det ofta slarvas med matningen.

    En av de finaste L-malarna som finns enligt mig och jag har tre varianter
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Samawi
      • January 2014
      • 131

      #3
      Har en Golden nugget och har haft honom sen starten av mitt 340 liters', med andra ord sen 6-7 år. Aldrig haft några problem med honom och har inte matat honom något annorlunda mot de andra fiskarna. Han kommer fram när det är matdax. Slänger i några algtabletter då och då. Han har dock alltid varit lite skygg men samtidigt lite små kaxig

      Kommentar

      • Samawi
        • January 2014
        • 131

        #4
        Tumblr. Pure effervescent enrichment. Old internet energy. Home of the Reblogs. All the art you never knew you needed. All the fandoms you could wish for. Enough memes to knock out a moderately-sized mammal. Add to it or simply scroll through and soak it up.


        Där är en bild på min 6-7åriga Golden.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Jättefin. Den här är ca 10 cm nu. Jag får väl fundera och i värsta fall lämna in den till en butik.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            #6
            Hur stora blir dom?
            Dom väcker ha-begäret ordentligt, men enl planetcatfish blir dom ju rätt stora 15-20 cm, stämmer det?
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • Samawi
              • January 2014
              • 131

              #7
              Min är endast kring 7cm och han har hållit sig så i några år nu. Har även för mig att när jag köpte den sa han på djuraffären att den inte blir större än 6-7cm. Nu är ju detta länge sedan och man har ju fått erfara att dem inte alltid kan allting på djuraffären. Men det finns väl lite olika typer av Golden nugget om jag kommer ihåg rätt.. där några kan bli lite större och andra betydligt mindre?? Rätta mig gärna någon kunnig

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                Jag har läst upp till 35cm. Till att börja med får den gå i ett 1,20cm kar, men det håller ju inte i längden. Har läst en del om dem i kväll faktiskt och det verkar ändå rätt överkomligt att få det till så de mår bra matmässigt.
                Senast redigerad av HWH; 20 February 2014, 20:19.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Samawi
                  • January 2014
                  • 131

                  #9
                  Blir alla Golden nugget så stora?!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Varför skulle du inte behålla den?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Du har ju ett större kar?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        Ja visst har jag det. Men jag är rädd om mina andra malar där och jag vill se att det är en trevlig prick först.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Samawi
                          • January 2014
                          • 131

                          #13
                          Den är en trevlig prick i mitt kar där jag även har en annan mal och det har fungerat jätte bra

                          Men nu har jag helt kollrat bort mig känns det som ang den lilla kunskapen jag redan hade verkar inte riktigt stämma längre. Googlade runt Golden Nuggets och alla verkar bli stor... runt 30cm?
                          Har jag ens en Golden nugget?!?! han växer inte nå mer längre (senaste 2åren). eller växer dem väldigt sakta?
                          Helt förvirrad alltså nu. kan någon checka på min länk ovan och säga om det är en Golden nugget jag har? eller finns dert varianter som blir väldigt små?

                          Förlåt, lånar diin tråd lite... eller vill du att jag skapar en egen?

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #14
                            Asså det ser ju verkligen ut som en Golden Nugget.

                            klart du får låna tråden, det är ju det den är till för. Frågor om gulprickiga malar
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              #15
                              Hade det funnits någon annan mal med den teckningen hade vi vetat det för en hade varit omåttligt populär i behändig storlek.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...