Cory- uppätna fenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Cory- uppätna fenor

    En av mina pandor har tack vare en grinig palett fått både ryggfenan samt stjärtfenan nästan helt uppätna. (Paletten är nu bortskänkt…) Vissa av de andra invånarna har även de fått naggade fenor men denna stackare gick han väldigt hårt åt. Så min fråga är alltså. Kommer den växa ut när den är såpass skadad? Roten är vad jag kan se inte skadad och den ser pigg ut i övrigt trots att den inte kan simma så bra. I morse kom den fram o åt glatt tillsammans med sina kompisar.
    Återfallsakvarist.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Tror inte att det är skall vara någon fara, de är rätt tåliga så avvakta lite och se
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      #3
      Hoppas det! Hur snabbt brukar fenor växa ut?
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        De bör växa ut ganska så fort , håll kolla bara på så att den inte får en svampinfektion på fenorna och ser pigg ut i allmänhet.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          #5
          Hm. Min stackars fenbitna cory har fått ut sin ryggfena ganska bra nu, men stjärten måste ha skadats intill roten, för den verkar inte vilja växa ut… Men den mår bra, stimmar när den kan med de andra och är framme och käkar och bökar glatt annars. Den verkar inte lida särdeles förutom att den har svårt att simma i stim med de andra långa sträckor.

          Vad skulle ni gjort? Ha kvar den eller låta den gå vidare till fiskhimlen? Jag tycker ju att den ser pigg ut så jag tänkte låta den få leva kvar som den gör.
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • Live2Ride
            • January 2014
            • 312

            #6
            Så länge den verkar må bra skulle jag behålla den.
            /Lars

            Kommentar

            • Apistojohan
              • January 2014
              • 262

              #7
              Ha den kvar, Ampe!
              Haninge akvarieförening

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                #8
                Ja, precis så jag tänkte. Dessutom kan jag inte låta bli att tycka att den är sjukt söt när den viftar omkring o bökar i sanden på sitt lilla egna sätt. Liksom sim/hoppar fram och är nästan alltid först framme när det vankas mat!
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Jag har ett stim Brochis splendens, där en av dem tappade nästan hela stjärtfenan. Den växte ut efter ett tag, även om det inte gick särskilt fort.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    #10
                    Så här efter en månad finns det inte tillstymmelse till fena där bak. Men som sagt. Det gör ingen. Den är söt ändå.
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • ampe
                      • August 2007
                      • 1073

                      #11
                      Tänkte uppdatera lite. Såhär ytterligare 1,5 månader senare så har faktiskt stjärtfenan börjat växa ut. Den är inte så vacker, men den är på g och den lilla söta grisen har slutat skutta fram och simmar nu för fullt. Som om den vore ett barn som precis lärt sig gå! Så härligt att se!
                      Återfallsakvarist.

                      Kommentar

                      • Samawi
                        • January 2014
                        • 131

                        #12
                        Vad roligt att höra! Alltid lika kul och intressant när människor uppdaterar och berättar hur det gick.

                        Kommentar

                        • Apistojohan
                          • January 2014
                          • 262

                          #13
                          Jag är glad å pandans vägnar. Man får inte vara för snabb på "avtryckaren".
                          Haninge akvarieförening

                          Kommentar

                          Arbetssätt...