Mina malar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Surprice
    • January 2014
    • 7

    Mina malar dör

    Har ett kar som varit igång i ca tre månader nu.
    Har tetror, ett kakaduaciklid par och två sajika ciklider som jag köpte samtidigt som en ancistrusmal i onsdags (det tredje försöket!)
    Nu låg malen död på botten när jag tände hos dom..
    Den första malen jag köpte trodde vi hade hoppat ur o blivit uppäten av katten för kunde inte hitta den, visade sig senare att den låg gömd död i en grotta så den dog första natten.
    Min sambo åkte in o köpte två malar, visste inte vilken jag ville ha så det blev både en ancistrus och en pansarmal.
    Ancistrusen dog återigen första natten, pansarmalen levde en vecka ungefär sen trillade den oxå av pinnen!
    Åkte in med vattenprover och hade då lite nitrit i karet, hade då två gurami som oxå dog första natten.
    Nu är det tipp topp så köpte då mina ciklider och en ny mal, från en annan affär.
    Men nu levde den bara två dagar ändå :-(
    Vart pigg fram tills inatt då..

    Vad gör jag för fel?!
    De som jag sett direkt när de är döda ser inte ut att ha någon sjukdom o är inte ätna på...
    Tänkte att jag kanske släppt i de första för snabbt i karet så nu tog jag det jätte lugnt o koppade in dom, låg i påsen i över en timme med lite nytt vatten då o då.
    Alla jag köpt har varit ganska små, bad om en större nu sist men de säljer bara de små sa dom :-\
    Har ganska lågt pH, ligger på 6.
    Medelhårt vatten.

    Några idéer?
Arbetssätt...