mal till nanokar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FruFilur
    • August 2013
    • 37

    mal till nanokar?

    Någon som har tips på en liten mal som kan tänkas trivas i ett akvarium på 10l? 20x20x25 cm där den får sällskap av ett gäng rainbow-räkor o sandsnäckor... Eller kanske nån liten fisk?
    112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
    10l räkakvarium startat 2013-09-27
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    En mal har jag svårt att tro att du kommer hitta någon som endast kräver 10 liter. Det normala är att ha räckor som algätare när akvariet är litet.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • FruFilur
      • August 2013
      • 37

      #3
      Ja jag har räkor men funderade på att komplettera m en pytteliten mal el fisk om d finns nån lämplig :-)

      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
      112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
      10l räkakvarium startat 2013-09-27

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Snäckor o räkor är dina alternativ :-) finns tyvärr ingen mal till den storleken

        Skickat från min C6903 via Tapatalk

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Hara jerdoni funkar, blir cirka 3 cm och är för det mesta väldigt inaktiv.

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #6
            Tror nog inte Hara Jerdoni finns i standardsortimentet i fiskbutiken... men det rekommenderas ett akvarium på 12,5 liter med mycket god vattenkvalité...
            Senast redigerad av henrikl; 17 January 2014, 18:30.
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              Det är möjligt att den inte finns i standardsortimentet, men ska man bara gå på vad som finns i standardsortimentet så vore akvariehobbyn relativt tråkig. Hur som helst har jag sett den flera gånger i butik och den brukar även finnas att beställa. Brukar inte vara dyr heller, 30-40 kr.

              Kommentar

              • david87
                • June 2005
                • 710

                #8
                Men vad ska du ha maten till i akvariet? Hara jerdoni verkar ju inte vara en algälare direkt om det var det du är ute efter?

                Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Malar har man för att det är spännande fiskar - inte för att de skall utföra någon typ av arbete - för det gör de vanligtvis inte! Många malar är ganska stillsamma vilket kan göra dem lämpliga för små akvarier (många andra malar är inte alls stillsamma!). Men det är olämpligt med fisk i så små akvarier av andra skäl. Har man lång erfarenhet och många akvarier (som buffert om något skulle gå snett) så kan det gå alldeles utmärkt - åtminstone ett tag, men annars bör akvariet vara minst 20-30 liter om det skall fungera på sikt. Utrymmet för slarv är ändå litet då. Det finns skäl till rekommendationen att inte ha fisk i akvarier under 30 liter.

                  Kommentar

                  • FruFilur
                    • August 2013
                    • 37

                    #10
                    Nej vi skippar nog några exklusiva svåra malar/fiskar då d är 5-åringen som ska få hs mitt gamla på sitt rum ;-) själv byter jag upp mig t ett 30-liters av just utrymmesskälen o för att då kunna införskaffa nån liten fisk t mitt asien-kar. Men sonen vill gärna ha en mal m sina räkor, därför ville jag kolla upp så att jag inte missade nån bra pytteytteliten mal! Men jag har läst lite här o var folk som säger att endlers är ok i 10l, stämmer d verkligen?

                    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                    112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
                    10l räkakvarium startat 2013-09-27

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Klart det går - om man vet hur man gör. Men jag rekommenderar det absolut inte. Det kan räcka med att femåringen matar fiskarna 1 (en) gång för att det skall totalhaverera och djuren (kanske även växterna) dör. Eller formulerat så här (och nu är det inte alls meningen att verka nedlåtande): När man har lärt sig att sköta ett 200-liters akvarium (om femåringen tömmer en hel burk foder i så blir det besvärligt, men går troligen att rädda) så kan man ge sig på ett 100-liters. När det går bra så kan man få ett 50-liters att fungera utan större problem. Sedan kan man jobba sig nedåt i storlek. Men vid det laget kan man ha hunnit lära sig att ju större akvarium desto roligare är det att titta på det - fiskarna fungerar bättre, det händer mer och så vidare.

                      Men visst går det. Det finns riktigt duktiga akvarister som har akvarier på kanske 20 liter - men ofta 20 stycken eller fler. Helmut Pinter, som hörde till de skickligaste akvaristerna i landet under närmare 50 år, lyckades få neontetror att leka i en kaffekopp. Men ju mindre akvarium desto mindre utrymme för slarv finns det.

                      Kommentar

                      • FruFilur
                        • August 2013
                        • 37

                        #12
                        ....barnen kommer aldrif någonsin i närheten av vare sig foder, gödning el mediciner redan som det är. Matar de, doserar jag maten i händerna på dem o skötseln av 10l-karet kommer fortsättningsvis även ligga på mig trots att d flyttar in i ett annat rum. Däremot får sonen styra mer hur d ska inredas o ha önskemål om invånare i den mån d är möjligt. Jag skullr aldrig drömma om att sätta ett djur i en miljö den skumme vantrivas av, bara för att barnet vill ha det så. Däremot är jag mån om tillmötesgå dem när d är möjligt, o kollar då upp om önskemålen är genomförbara. Men d lutar åt att 10l-karet även i fortsättningen får hysa räkor, snäckor o något yngel då o då.

                        Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                        112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
                        10l räkakvarium startat 2013-09-27

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Låter jättebra! Får det inte plats ett 50-liters hos barnet? Då blir ju allt lättare.

                          Kommentar

                          • FruFilur
                            • August 2013
                            • 37

                            #14
                            :-) nja d får bli nästa steg i så fall, el om jag trillar över nåt billigt på blocket!

                            Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                            112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
                            10l räkakvarium startat 2013-09-27

                            Kommentar

                            • Gobi112
                              • December 2011
                              • 229

                              #15
                              50-60 litarna har ju blivit billiga startpaket på sistone, typ 500-600 för ett komplett packet
                              Värt att tänka på du!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...