Art bestämning av aggressiv mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Samawi
    • January 2014
    • 131

    Art bestämning av aggressiv mal

    Har haft en mal i min ägo i snart 6-7 år. Min mamma köpte den då 3-4 cm lilla malen för några tior i zoohandeln. Idag mäter den upp mot 20 cm eller mer och har börjat bli väldigt aggressiv mot de andra fiskarna. Jag har två, kring 17cm guld hantlar, och fyra mindre rödskuldrad hantelciklid, (även några praktbotior). Malen siktar ofta in sig på de lite större guld hantlarna. Han kan vara fruktansvärt aggressiv och jaga dem fram och tillbaka i akvariet. Dock brukar detta endast vara i samband med mat. Jag ger även vegetabiliskföda och försöker alltid se till så han får ordentligt med mat, men jag förstår inte varför han de senaste månaderna börjat bli så aggressiv?
    Någon som kan veta anledningen till detta? och vad man möjligtvis kan göra åt det?
    Sedan undrar jag även vilken art det är, med tanke på att det var mamma min som köpte den så har jag ingen aning. Jag har kollat runt lite och gissar att antingen är det den Glyptopericlithys L-165 eller en Segelfenspelco (vilket verkar ganska vanlig?)
    Jag bifogar några länkar till bilder på bråkstaken och en kort lite video där han är aggressiv (även om videon inte alls är sanningsenlig då han brukar vara betydligt värre!)

    Videon:


    Bilder:




    Senast redigerad av Samawi; 13 January 2014, 14:01.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Glyptoperichthys gibbiceps, segelfenspleco, och L165 är samma art, och det ser ut att vara en så'n du har. Varför den har blivit aggressiv är jag osäker på, men ibland kan de nog vara rätt beskyddande över maten, och hanar blir väl mer revirhävdande med åldern.

    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Samawi
      • January 2014
      • 131

      #3
      Tack för ditt svar!
      Ja, jag sökte lite på nätet innan jag postade ett inlägg här om det var någon generellt sett som har problem med att malar blir aggressiva, men utan resultat. Det enda jag kunde finna var att malar kan bli väldigt aggressiva mot varandra.
      Kan man på något vis se om det är en hanne/hona jag har? några specifika tecken man kan se detta på? eller kanske rent av du kan se det på bilderna?
      Även hur gamla kan dessa malar bli?

      Du hade inget tips om vad jag kan göra för att minska aggressiviteten? Eller det enda jag kanske kan göra är att fylla akvariet med fler rötter och gömställen kanske...

      Kommentar

      • Samawi
        • January 2014
        • 131

        #4
        Är medveten om att det stod, i artbeskrivningen du länkade till, att hannar ofta har en större ryggfena som är väldigt segelformad.. men med tanke på att jag bara har en och inte har något annat levande exemplar eller kunskap för den delen heller att jämföra med så är det hemskt svårt för mig att avgöra om min mal har en stor ryggfena eller ej...?

        Kommentar

        • Samawi
          • January 2014
          • 131

          #5
          Föresten vad kan man mata dem med förrutom algtabletter och vanligt foder? såg att någon kokade squash och hade i?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Nja, är dålig på att se könsskillnad på dem. Har en själv, som väl är ca 15-20 cm, och den är väldigt lugn. Svårt att avgöra på bilderna, men tycker den ser lite tunn ut, kan ju vara att den är hungrig, eftersom du säger att den oftast beter sig så vid matningarna. Jo, squash kan nog funka, det brukar man kunna ge till malyngel också.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Samawi
              • January 2014
              • 131

              #7
              Ah, okej okej. Tack så mycket för dina svar!
              ja du kan ha rätt kanske... ska testa ge den lite extra mat så får vi se om han lugnar sig

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ja, vi kan ju hoppas

                Sa att min var lugn, men kom på att några andra malar har strukit med i det karet de senaste dagarna, och att h*n har nå't med saken att göra är ju inte uteslutet. H*n har nu bosatt sig i röret som förut tillhörde en annan mal. Men ser aldrig några andra fiskar jagas, vare sig vid matningarna eller annars.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Helene&Andreas
                  • January 2009
                  • 1336

                  #9
                  Njaaa en "Gibbi" kan vara allt annat än snäll och lugn! Har sett en "Gibbi" över 30 cm jaga allt och alla i ett stort kar med bla Cichlor. Slutade med att ägaren gjorde sig av med "Gibbin"
                  Jag sätter nog min 5:a på att din är en hane!

                  // Andreas

                  Kommentar

                  • Samawi
                    • January 2014
                    • 131

                    #10
                    Animaniac, haha.. jadu, h*n har säkerligen med saken att göra då hur gammal är den du har? frågar just för art jag tycker min vuxit sakta. gick fort som sjutton de första två åren men resterande år har det inte blivit många cm. Men kan ju bero på att han behöver mer att äta...
                    Hm.. jag har faktiskt två till malar i mitt akvarium dock är den ena max 5-6cm och den andre runt 11-13cm. Har aldrig varit några problem malarna imellan! förvånande då han är så aggressiv, min stora. Men nu när jag tänker efter lite så kan det ha att göra med att dem vuxit upp tillsammans? Tror inte det hade blivit någon hitt att stoppa i en ny mal nu!
                    Men hur sjutton tar malarna kol på varandra? fiskarna biter ju varandrs i fenor etc. men vad händer mellan malar?

                    Ja, jag har redan börjat tänka i dom banorna - att göra mig av med Gibbin. Men å andra sidan gillar jag honom hemskt mycket... men det är inte nå kul alls när han är så aggressiv mot mina väldigt fredliga och goa hantlar! Hoppas jag kan stilla aggresionen med lite mat! man brukar väl säga att vägen till mannens hjärta går genom magen då håller vi tummarna för min lilla herre!

                    Kommentar

                    • Helene&Andreas
                      • January 2009
                      • 1336

                      #11
                      Ja du har med all säkerhet rätt! Är säkert så att det är för att dom har växt upp ihop. Har haft fiskar som folk säger att det går absolut inte att ha dessa i samma kar, men det handlar i mångt och mycket om vem som var i karet först.
                      Prova absolut med att mata honom mer och försök hålla honom mätt, kan funka. Men är inte helt säkert. Och sen som du säger... Dom växer fort dom första åren och sedan går det mycket långsammare...

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Vet inte hur gammal den är, köpte den i den storleken. Men andra jag har haft har växt från ca 5 cm till 15-20 rätt fort, några månader kanske, om jag minns rätt. Tror de kan skada varandra med sugmunnarna, och deras första bröstfensstrålar är nog rätt hårda och vassa.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Samawi
                          • January 2014
                          • 131

                          #13
                          Än så länge ser jag ingen skillnad i min Gibbis beteende.. så börjar verkligen gå i tankarna att ge honom ett nytt hem. Undrar dock vilket pris som är rimligt till en (minst 20cm) Gibbis? och någon som vet någon bra sajt man kan lägga upp en annons på när det kommer till akvariefisk? Eller ska jag helt enkelt höra med min lokala zoohandlare? köper dem av privatpersoner? (har aldrig sålt akvariefisk tidigare)

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Många butiker tar emot fisk från privatpersoner, men man får nog inga pengar, utan tillgodo på annan fisk, foder, och så vidare. En sida du kan lägga upp annonser på är zoonen, om du är med där.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Samawi
                              • January 2014
                              • 131

                              #15
                              Okej, jätte bra.. då vet jag. Nej det är jag inte. Men vad är ett rimligh pris på en drygt 20cm gibbis?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...