Någon som kan tänka sig veta vilken sorts mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandrorita
    • August 2010
    • 218

    Någon som kan tänka sig veta vilken sorts mal?

    Hej! Har malawiciklider och fick ett tips om en mal som de hade hade på zooaffären men som tyvärr var slut och de hade bara en kvar i ett prydnadsakvarium och den sålde de inte och de visste inte om de skulle få tag på den igen..

    Hon sa att de hette ciklidmal men som sagt, kan inte hitta någon med det namnet när jag kollar runt lite.

    Fick denna information av dom:

    Den blir rätt så stor som vuxen och som liten är den helgrå/brunaktig och då den blir större får den även prickar/ringar på kroppen. Den är inte kompakt i kroppen utan lite mer avlång, såg lite ut som en pleco i kroppsform.

    Skulle så gärna vilja veta vad den kan tänkas heta så jag kan läsa lite om den för endast som namnet ciklidmal hittar jag inget om..

    Inte den bästa förklaring utav mig dock men hoppas ni har någon idé om vad den kan tänkas heta?

    MVH // Sandra
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Synodontis eupterus.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • sandrorita
      • August 2010
      • 218

      #3
      Tack för svaret! Ser faktiskt ut som den jag såg i affären när jag sökte på bilder hur den såg ut men ska ta och sätta mig och läsa lite om den, svårt att veta vad den kan tänkas heta när man inte kan det riktiga namnet! Men den ser bekant ut så återigen tack så mycket för svaret!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Eupterus är tvärtom, den har ett ganska invecklat mönster som liten. och blir enfärgat bronsbrun med prickar som vuxen. Kanske var nå'n annan Synodontis, S. njassae finns i Malawisjön, med tanke på att Malawi nämndes.

        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • sandrorita
          • August 2010
          • 218

          #5
          Vet ni om dessa malar är en fisk som kan vara ensam eller en som vill vara några stycken, läste om dem på zoopets information men det stod inget om det?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Synodontisarterna är ofta griniga mot artfränder. Hur det är med de så kallade gökmalarna (Tanganyikasjön) är jag lite osäker på.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • sandrorita
              • August 2010
              • 218

              #7
              Hittade denna mal men måste ta reda på mer om den och om den går ihop med malawifiskarna och deras vattenvärlden m.m.

              Kommentar

              • Joakim Lundgren
                • August 2006
                • 631

                #8
                Ursprungligen postat av sandrorita
                Hittade denna mal men måste ta reda på mer om den och om den går ihop med malawifiskarna och deras vattenvärlden m.m.

                http://imazo.se/Servlet?page=11&anr=...t=&itemcount=0
                Länken funkade inte. Jag samlade ett tag på synodontisar. Synodontisar trivs tillsammans och vill gärna vara i grupper, de är en mycket trevlig firre som förtjänar egna artkar. Som animaniac skriver kan det även vara S.Njassae. Det kan även tänkas vara S.Nigrita.
                AKA: Lizardking

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Oftast nigrita.. kan bara hålla med jocke.. balla fiskar som oftast bara får vara statister i karen.. inte helt korkade, myckrt skinn på näsan och många balla beteenddn..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • sandrorita
                    • August 2010
                    • 218

                    #10
                    Okej, tack för tipsen och era egna erfarenheter, sånt är alltid roligt och nyttigt att ta del av. Synd att jag inte fick länken att funka dock! :/
                    Senast redigerad av sandrorita; 13 January 2014, 17:36.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...