Odla Corydoras panda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Odla Corydoras panda?

    Någon som lyckats?

    Själv har jag försökt i 6 månader nu men utan att lyckas.

    Har 6 st (kön okänt) i ett 60 l akvarium med mycket växter.

    Dem får mat 2 ggr/dygn och bara frysta foder, ingen pellets, flingfoder osv.

    Temperaturen ligger på 25 grader och ph 7

    Vad gör jag fel?
  • Niklas8
    • April 2010
    • 62

    #2
    Med sådan kvalitativ matningsregim tycker man ju att de borde spontanleka mest hela tiden. Särskilt som pandor inte hör till de mer svårodlade. Testa med ett rejält vattenbyte, ca 50%, några grader kallare - rumstempererat borde bli bra. Passa även på att rengöra filtret så att du ökar vattenrörelsen och därmed syrehalten i vattnet.

    Kommentar

    • Göte Borg
      • October 2012
      • 12

      #3
      Hej Gickan!
      Jag har corydoras panda 6st och corydoras albino 8st ensamma i ett 120l kar (även några räkor).Har en STOR rot och mycket växter.
      Kan få mina corydoras att leka ca varannan vecka MEN för att få dom att leka måste jag förändra något i akvariet, typ vattenbyte, städa, rensa pumpen förändra hastigheten på pumpen, annars händer ingenting. En sak jag har gjort ibland är att stänga av pumpen (ta då bort den och städa den) och efter 2-3dagar sätta tillbaka den och starta den igen, har alltid blivit lek dagen efter (däremot vet jag inte om det är ett bra tips om man vill bevara bakteriekulturen i pumpen).

      Matar dom varje kväll med frysfoder såpass mycket så alla blir mätta men ingenting blir över, varierar med olika sorter, mygglarver svarta/röda, musselkött, oxhjärta eller cyklops. Försöker hålla ca 24-25C i karet.

      Låter som du inte gör något fel i din beskrivning, men har för mig att mina inte heller lekte dom första månaderna efter jag hade köpt dom, Men fortsätt som du gör och låt fiskarna växa till sig så kommer dom att börja leka också.

      Ett tips är att ha en yngelkasse redo om det skulle hända något. Brukar placera min yngelkasse framför pumputblåset så det blir lite cirkulation i yngelkassen ( var försiktig bara så det inte blir för mycket cirkulation för dom små ynglen). Matar sen med kokt äggula upplöst i vatten tills yngeln är stora nog att äta cyklops.
      När ynglen är 4-5mm släpper jag ut dom i karet. Dom vuxna corydoras äter inte ynglen när dom är såpass stora. Om du är osäker släpp ut ett yngel och se om det överlever, inte alla på en gång.... Har nu 100+ mini corydoras i akvariet

      Kommentar

      Arbetssätt...