Lek av Hypancistrus sp. L028

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Lek av Hypancistrus sp. L028

    Lyfte ur en rot ur mitt 112-liters förut, och ut på golvet trillade denna lilla filur

    Hur svårodlad är denna mal?
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    En fin liten mal är det hur som helst, som vuxen ser den ut så här:

    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


    Verkar också vara en rätt tålig art. Tappade några precis i början har jag för mig (köpte dem som rätt små), och har nu, efter några år, fyra kvar, ingen aning om könsfördelningen dock
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Jättekul! Grattis!

      Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Tack Har bara sett ett yngel dock, vet inte om resten ligger kvar längst inne i hanens rör.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Vet inte om några av de första jag såg har klarat sig, tror inte det... Men tittade lite mer noga i karet idag, än jag gjort på ett tag, och såg tre stycken på en gång Och dessa såg lite större och prickigare ut än den på bilderna ovan, så de kanske är äldre, och kanske klarar sig då, om man har tur. Eftersom L028 tillhör samma släkte som Hypancistrus zebra (L046), så blir man ju lite sugen på att testa den också. Om man bara hade råd att skaffa några avelsdjur
          Senast redigerad av Shepard; 24 April 2014, 18:26.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Nu har jag i alla fall fyra ungdjur (som jag har sett), som har vuxit ganska bra, de är kanske några cm eller så. De äter algtabletter
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Kul!
              Och den lilla dolichopterusen jag fick av dig är lite sturskare nu, och kör omkring i hela akvariet!
              Den äldre verkar markera genom att under stundom helt enkelt göra anspråk på samma yta, men inget jagande har det blivit!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Bra att den verkar trivas Såg förut hur två små 028:or hade en liten fajt, förmodligen om vem som skulle få gnaga på algtabletten. De fyra vuxna verkar däremot vara ganska lugna, och bryr sig inte så mycket om varandra vad jag kan se.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #9
                  Va roligt att de har förökat sig självmant! Utan trix med vatten etc etc. och växt upp på egen hand. Ska du behålla dem eller sälja? Om du funderat så långt.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, jag har ju inte gjort nå't särskilt med det karet, bara bytt vatten, typ Vet inte om det är nå'n idé att sälja/byta in dem, när de verkar vara så få, men när de blir lite större kanske.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • henrikl
                      • November 2012
                      • 639

                      #11
                      Det är nog inga problem att sälja dem om du föder upp dem till 3-4 cm först...Trop brukar ta emot om du inte får sålt dem.
                      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ja, Tommy tar nog gärna in dem, även om han knappt minns att han sålt fölädrarna till mig, hehe... Men tänkte mest att det kanske inte är nå'n idé, när de inte verkar vara fler än fyra stycken (än så länge).
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • henrikl
                          • November 2012
                          • 639

                          #13
                          Det är alltid kul att se yngel växa upp...Hypancistrus brukar ju vara ganska skygga så de brukar inte synas så mycket när de blir äldre...
                          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Hmm, jag kände att nå't var fel när jag skrev det förra inlägget... Föräldrar heter det

                            Mina L028 syns då och då. Den ena, som jag gissar är pappan till ynglen, ser man svansen på, där han ligger i sitt malrör. De andra ser man ibland, hängande på en rot, eller på undersidan av en sten som bildar grotta. Ynglen är rätt försigkomna, och kommer fram när man slänger i algtabletter.

                            Tycker L028 är en fin liten mal.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • henrikl
                              • November 2012
                              • 639

                              #15
                              Ursprungligen postat av Shepard
                              Hmm, jag kände att nå't var fel när jag skrev det förra inlägget... Föräldrar heter det

                              Mina L028 syns då och då. Den ena, som jag gissar är pappan till ynglen, ser man svansen på, där han ligger i sitt malrör. De andra ser man ibland, hängande på en rot, eller på undersidan av en sten som bildar grotta. Ynglen är rätt försigkomna, och kommer fram när man slänger i algtabletter.

                              Tycker L028 är en fin liten mal.
                              var inne snabbt på Arkenszoo i Kungsbacka idag och såg att de hade 028 malar till salu för 225kr. De kan inte varit mycket större än 3 cm...
                              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...