Glasmal, Kryptopterus vadå?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Glasmal, Kryptopterus vadå?

    Köpte igår 14 glasmalar (alla han hade kvar i butiken), då jag kom på att jag nog faktiskt aldrig haft glasmalar, och att det borde åtgärdas. Det tycks vara den art som här på zoopet kallas Kryptopterus minor, och att det skulle vara den som kallats K. bicirrhis tidigare. Men gick in på planetcatfish.com och kollade upp den, och där står att den art som tidigare har sålts som K. bicirrhis egentligen är K. vitreolus. Så vad ska vår vanliga glasmal kallas? Minor eller vitreolus? Den bild som planetcatfish har på K. minor visar en stendöd fisk, vilket tyder på att det finns dåligt med bilder på levande individer av den arten (och är väl då antagligen inte den art som är vanlig i handeln), alltså bör väl fisken som här på zoopet kallas minor, egentligen vara vitreolus? Zoopets K. minor och planetcatfish K. vitreolus tycks vara samma art (åtminstone väldigt lika), och verkar även vara den jag har köpt. Den äkta bicirrhis verkar å sin sida vara en betydligt större art, som blir över 20 cm.

    Verkar vara livliga, oblyga små krabater hur som helst, som åt redan första dagen, de simmar t.o.m ner på botten och nafsar efter matbitar (fryst artemia, lobster eggs, och fodertabletter), hade fått för mig att de bara åt i öppet vatten.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Det här har jag också undrat över, men de bytte namn i år så kan nog vara att zoopet inte uppdaterats ännu kanske? Som jag förstår det så är det vitreolus som gäller för våra vanliga glasmalar.
    Sprang på denna tråden för ett tag sedan; http://www.planetcatfish.com/forum/v...p?f=14&t=38267
    och på seriously fish har de en bit där det står hur man ser skillnad på de 3; http://www.seriouslyfish.com/species...rus-vitreolus/

    Har ett gäng själv, är nog en 5-6 år nu. Riktigt trevliga firrar
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det kommer nog en uppdatering framöver när jag har hunnit gå igenom detta.

      Dock så verkar ännu inte heller Fishbase ha uppdaterat till vitreolus
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av Rebah
        Har ett gäng själv, är nog en 5-6 år nu. Riktigt trevliga firrar
        Japp, mycket trevliga, köper nog lätt ett gäng till om jag stöter på dem fler gånger Har nyss satt i lite nya växter i det karet, och det har inte tagit sig riktigt än, så var lite orolig att de skulle ogilla ljuset (har flytväxter som inte tagit sig än), men de verkar vara tuffa små spöken. De verkar inte heller alltid stå alla tillsammans, vid matningen idag så delade de upp sig i två grupper, med fyra i den ena, och 10 i den andra. De är heller inte så stirriga som den som brukar kallas afrikansk glasmal, Pareutropius debauwi.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Han fick in ett gäng nya glasmalar häromsistens, så häromdagen utökade jag gruppen med 6 stycken, så nu har jag 20, om ingen har strukit med. Matglada rackare verkar det vara hur som helst, de reagerar snabbt när man slänger i frysta "lobster eggs". Varför har jag inte haft glasmalar tidigare? Sköna små typer helt klart.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...