Förstå olika malarter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Förstå olika malarter

    Försökt läsa mig till detta med malar, men jag hittar ingen bra info om något system. Är det så att samma art kan ha flera olika L nummer beroende av färg? Heter de olika i olika länder? Jag har hittat en annons på en som heter L107/L184 men googlar jag det så hittar jag bara en engelsk och en norsk sida. Och den har ju inget eget artnamn, bara ancistrus sp.

    Jag fattar inte.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Ancistrus är ett släkte med malar, dit förs malar som verkar så lika i olika egenskaper att de verkar närbesläktade. Inom släktet finns sen ett hyggligt antal olika arter, dolichopterust ex. En art med ett sånt vetenskapligt namn, Ancistrus dolichopterus t ex är beskriven i en vetenskaplig tidskrift så det finns en noggrann beskrivning av hur ett djur som hör till den arten ser ut och det finns också ett beläggsexemplar sparat konserverat så man kan gå tillbaka och se exakt vad det var för fisk som fått det namnet.

    I den bästa av världar så skulle då alla fiskar som kommer hit få ett vetenskapligt namn så att man kan vara helt säker på vad det är. Tyvärr så fungerar det inte, dels är inte alla arter beskrivna än så det kommer hit fiskar som saknar gällande namn, dels så kan det ibland vara svårt att avgöra vilken art det är, i värsta fall krävs det mycket noggranna studier av anatomi eller genetik för att avgöra art och det ids man inte alltid. En annan sak är att en art ibland kan ha olika former som även om det är samma art är olika attraktiva för handel och då har man ett behov av att skilja dem åt.

    Det vetenskapligt mer korrekta sättet att hantera det där är att kalla allt som man är osäker på för Ancistrus sp, sp står då för species vilket alltså betyder art, med den skrivningen har man alltså sagt att det man har är en art som ligger i släktet Ancistrus men man vet inte vilken. Det blir ju om än aldrig så korrekt vetenskapligt lite tråkigt i akvariehandeln eftersom en fisk som bara beskrivits så långt kan se ut lite hur som helst. Därför har man infört L-nummer (och även C-nummer för pansarmalar). Då är det ingen vetenskaplig grund som det hela vilar på utan det handlar helt enkelt om att om man ser en fisk som hör till den här gruppen av malar som ser ut på ett visst sätt och som är intressant så ger man den ett L-nummer. Då kan man handla med den och ha en aning om vad man får så det alltså fungerar praktiskt även om inte de mer vetenskapligt grundade undersökningarna hängt med.

    Eftersom systemet med L-nummer inte är lika väl styrt som de vetenskapliga namnen och inte har samma stränga regler så kan det lättare bli förvirring. Två L-nummer på samma fisk borde ju inte förekomma men det kan ju betyda att den liknar båda eller att man är osäker på vilken det är. Risken finns ju också att olika exportörer tolkar det hela olika så olika arter sänds iväg angivna med samma nummer.

    Vad det handlar om är alltså att den där gruppen av malar har många arter som är svåra att identifiera och ibland inte är beskrivna. Eftersom det gör det svårt så har man alltså tagit till ett kvasivetenskapligt system för att ändå kunna berätta vad man säljer. Det fyller ju en funktion som det är nu men det är ändå inte helt tillfredsställande, det finns stor risk för förvirring.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Förstå olika malarter

      Jag skrev från min IPhone först, Tapatalk slängde ut mig vilket mynnade ut i ett smärre vredesutbrott. Nu ger jag min Macbook en chans.

      1, Planetcatfish.com, där har du grejen. Kolla alltid där.

      L-nummer är ett sätt att organisera fisken i ett system. När en fisk är vetenskapligt beskriven så skall det vetenskapliga namnet användas. Det finns exempel där L-numret brukas för flitigt i mina ögon. Två exempel: L046 heter Hypancistrus zebra, L134 heter Peckoltia compta. Det finns fler exempel, jag lovar.

      Apistogramma (A) och Corydoras (C) har samma system men där upplever jag att det sköts bättre faktiskt. Lägg sedan till LDA-nummer för malar så ser du att det blir mer än rörigt. Om du kollar på begreppet sp, species så markerar det egentligen att hela släktet avses.

      Jag rör förmodligen till det för dig mer nu men jag gör en ansats till att förklara i alla fall. Ibland har samma mal olika nummer, kommer inte på något konkret exempel, eller jo det gör jag föresten. L114 har även ett LDA-nummer som är LDA007, men den heter Pseudacanthicus cf. leopardus.

      Någon mer får gärna fylla in, för det finns saker jag missat.
      Senast redigerad av Mathias Nilsson; 04 October 2013, 08:52.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      Arbetssätt...