Hur göra med Indiska glasmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik_Uppsala
    • August 2013
    • 3

    Hur göra med Indiska glasmalar?

    Hej!

    Jag är en nybörjare på det här med akvarium och skulle behöva lite råd om vad jag skall göra med mina två Indiska glasmalar (Kryptopterus minor) som jag har blivit "pålurad" av en bekant. Efter att ha läst på lite har jag förstått att mitt akvarium är för litet (54 L) för dessa malar. Malarna verkar inte heller trivas så bra, utan håller sig mest gömda i ett hörn. De har bara gjort några sporadiska utflykter efter att lyset släckts, men då verkar malarna konstigt nog inte vara ett dugg rädda för mina andra fiskar (Neontetror och Zebrafiskar). Har matat med flingfoder, men det är oklart om malarna ätit något. Känns inte alls särskilt roligt att ha fiskar som inte verkar må bra i akvariet, varför jag vänder mig till er.

    Kan det vara en idé att skaffa ett par malar till för stimbildningen (trots att akvariet egentligen är för litet) eller är det bättre att avliva mina två malar (så att de slipper plågas) om jag inte lyckas bli av med dem på något annat sätt? Eller finns det någon annan lösning?

    Tacksam för all hjälp jag kan få med detta!

    Vänliga hälsningar, Henrik
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Dom plågas inte, men det är betydligt lättare att sköta dem i ett större akvarium. Det är bättre att ha många än få, men så länge det inte finns några rovfiskar i närheten är de inte särskilt bekymrade. Det är dagaktiva fiskar (i motsats till de flesta malar) så om de bara är framme på kvällen antyder att de inte är riktigt tillfreds. Jag gissar att du har lite för lite växter. Täta snår längs bakkanten och öppet längs framrutan så bör de bli tryggare. Lite fryst foder kan nog vara bra t ex cyklops eller en finhackad skalad räka. Och inte slarva med de partiella vattenbytena.