Hur göra med Indiska glasmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik_Uppsala
    • August 2013
    • 3

    Hur göra med Indiska glasmalar?

    Hej!

    Jag är en nybörjare på det här med akvarium och skulle behöva lite råd om vad jag skall göra med mina två Indiska glasmalar (Kryptopterus minor) som jag har blivit "pålurad" av en bekant. Efter att ha läst på lite har jag förstått att mitt akvarium är för litet (54 L) för dessa malar. Malarna verkar inte heller trivas så bra, utan håller sig mest gömda i ett hörn. De har bara gjort några sporadiska utflykter efter att lyset släckts, men då verkar malarna konstigt nog inte vara ett dugg rädda för mina andra fiskar (Neontetror och Zebrafiskar). Har matat med flingfoder, men det är oklart om malarna ätit något. Känns inte alls särskilt roligt att ha fiskar som inte verkar må bra i akvariet, varför jag vänder mig till er.

    Kan det vara en idé att skaffa ett par malar till för stimbildningen (trots att akvariet egentligen är för litet) eller är det bättre att avliva mina två malar (så att de slipper plågas) om jag inte lyckas bli av med dem på något annat sätt? Eller finns det någon annan lösning?

    Tacksam för all hjälp jag kan få med detta!

    Vänliga hälsningar, Henrik
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Dom plågas inte, men det är betydligt lättare att sköta dem i ett större akvarium. Det är bättre att ha många än få, men så länge det inte finns några rovfiskar i närheten är de inte särskilt bekymrade. Det är dagaktiva fiskar (i motsats till de flesta malar) så om de bara är framme på kvällen antyder att de inte är riktigt tillfreds. Jag gissar att du har lite för lite växter. Täta snår längs bakkanten och öppet längs framrutan så bör de bli tryggare. Lite fryst foder kan nog vara bra t ex cyklops eller en finhackad skalad räka. Och inte slarva med de partiella vattenbytena.

    Jag ser att du bor i Uppsala. Kranvattnet där är ofta ganska hårt, och de här fiskarna vill ha ganska mjukt, men jag tror inte det gör så mycket.

    Tycker du ändå inte att fiskarna trivs hos dig så försök att ge bort dem till någon som har bättre förutsättningar eller om inte annat till en zoobutik.

    Kommentar

    • Henrik_Uppsala
      • August 2013
      • 3

      #3
      Hej Erik och tack för ditt snabba svar! Jätteskönt att få lite support av någon som är mer erfaren på detta

      Angående växterna, så tycker jag att det är ganska tätt med med växter i akvariet. Det är dock allra tätast kring pumpen, som malarna helst håller till under, så det kan nog vara idé att plantera lite fler växter. I boken "Akvarium" av Klaus Veit, står det dock att läsa "Den behöver gles vegitation, flytväxter och fritt simutrymme. Svag cirkulation", så det är kanske inte så lätt att säga vad som är bäst...

      Vad gäller cirkulationen så har den varit lite låg på sistone pga trög impeller (fixad nu) utan skillnad i malarnas beteende, så felet verkar inte sitta där.

      Tack även för tipset om maten! Skall prova med lite färsk föda. Dock vet jag inte riktigt hur jag skall få fram maten till de försiktiga malarna, då de andra fiskarna är så offensiva...

      Återigen, tack för din hjälp! Posta gärna fler tips om du kommer på några!

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Jag vet inte hur länge du haft malarna. Men har de bott i akvariet i mer än 1-2 veckor så borde de simma mer aktivt.

        Zebrafiskarna kanske är lite för röriga i ett så litet akvarium för malarna. Kanske skulle det hjälpa med några glasmalar till, fast det kommer ju bli väldigt trångt. Kanske borde du uppgradera till ett lite större på sikt.

        Här är en länk till lite mer information om arten:

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #5
          När jag hade Glasmalar hade jag också problem med att de var så försiktiga med maten, jag löste detta med att mata en extra gång för malarna ca 1h efter akvariet släkts.

          Sen kan jag tipsa om att köpa en billig LED-ljusslinga på Clas Ollson eller liknande så du får lite månljus att titta på malarna i.

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #6
            Jag ska nog dessutom tillägga att även om den är mer dagaktiv än de flesta malar, så verkar den helt klart föredra skymning/gryning framför fullt ljus.

            Kommentar

            • Henrik_Uppsala
              • August 2013
              • 3

              #7
              Tack Erik och addo för era tips! Ursäkta att jag inte svarat tidigare, men det har varit fullt upp och jag har velat avvakta utvecklingen i akvariet lite. Efter en diskussion med "Djurhobby/Akvariehobby" här i Uppsala så slutade det med att fler växter och att ett ytterligare par glasmalar köptes in. De nya glasmalarna verkar dock inte ha så mycket gemensamt med de gamla, förutom utseendet. De är framme betydligt mer, backar inte undan för zebrorna, och tar torrfoder vid ytan vid matning. Fascinerande att det kan skilja så mycket mellan fiskar inom samma art!

              Vid något enstaka tillfälle har de nya malarna fått med sig en av de gamla ut från deras plats under filtret, så jag hoppas att den utvecklingen fortsätter. Helst skulle jag ju vilja att alla fyra bildade ett stim. Har funderat på om det kunde vara en idé att håva in alla malarna i en påse ett tag, så att de kunde bekanta sig lite mer med varandra, men jag vet inte om det är någon bra idé. Malarna är ju dessutom väldigt kvicka när de vill, så de kanske inte är så lätta att bara håva in...

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Ursprungligen postat av Henrik_Uppsala
                Fascinerande att det kan skilja så mycket mellan fiskar inom samma art!
                Titta mycket noga på dem. De kanske inte är samma art...

                Ursprungligen postat av Henrik_Uppsala
                Har funderat på om det kunde vara en idé att håva in alla malarna i en påse ett tag, så att de kunde bekanta sig lite mer med varandra, men jag vet inte om det är någon bra idé. Malarna är ju dessutom väldigt kvicka när de vill, så de kanske inte är så lätta att bara håva in...
                Ingen bra idé! De nya borde få igång de gamla på en vecka, annars är det något fel.

                Kommentar

                Arbetssätt...