Gibbiceps som har stannat i växten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scandi
    • February 2008
    • 131

    #16
    Ursprungligen postat av Knax
    Vad för slags mat får han? :-)

    Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
    Maltabletter (JBL Novo Pleco), fodertabletter (JBL Novo Tab), räkor ibland och lite annat smått och gott då och då.

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #17
      Sv: Gibbiceps som har stannat i växten?

      Ursprungligen postat av Scandi
      Maltabletter (JBL Novo Pleco), fodertabletter (JBL Novo Tab), räkor ibland och lite annat smått och gott då och då.
      Verkar vara en bra diet. Protein får han ju.

      Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Perlan
        • July 2012
        • 79

        #18
        mina två har växt från ca 6 cm till ca 20 cm sen i mars. dom får ingen speciel mat överhuvud taget.
        bara den diskusmaten som diskusarna själv inte hinner äta. tex oxhjärta, frystorkad blackworms och tetra bits.
        dom går i ett 720 och ett 222 kar. men 32 grader och runt 6.5 i pH.

        prova lite mer varierad mat.

        angående att ditt kar skulle vara för litet har ingenting med hur den växer. det som bestämmer hur mycket han växer är generna, maten och vattenkvaliteten.
        däremot är ditt akvarium för litet när han har kommit upp i storlek.

        kan även vara så att han inte blir större. vissa diskusar blir bara 10 cm. vissa människor blir inte mer än 1 meter

        Kommentar

        • Scandi
          • February 2008
          • 131

          #19
          Lyckos dig, det var ungefär det jag hade hoppats på med Joel också, i början växte han på bra men sen bara slutade han...
          De växer ju i princip på luft annars, vare sig man vill eller inte... har aldrig varit med om eller hört om något liknande innan. Och nä, han har inte satt igång och växt än. Får i snitt i honom 2 fodertabletter och 6 maltabletter om dygnet ungefär.

          WTF, att en gibbiceps skulle sluta på 8,5 cm låter ju helt galet Ursh, vill inte ha en pyttemal

          Har du några tips på mer/bättre aptitretande och varierad mat? Utöver fodertabletterna/maltabletterna får han grönsaker, räkbitar, fiskbitar, mygglarver etc etc... fast han tycker bäst om tabletterna så oftast skiter han bara i övriga godsaker. Funderar på att köpa hikari sinking pellets för rovmalar och se om han vill växa något på det...

          Har skaffat mig ett 720 liters kar istället för det på 600 liter-någonting nu som han ska få gå i så småningom men som sagt, inte förrän han är stor nog att kunna försvara sig mot satmaran till ancistrushona som huserar däri...

          Fattar ingenting för vattenvärdena håller sig stabilt på samma värden som står i första inlägget och mat får han och han äter ju upp det mesta han får. Skulle jag kunnat haft en sån otur att han är en dvärg alltså? :O

          Eller kan han kanske vara sjuk fast det inte märks på något annat sätt?

          Kommentar

          • Scandi
            • February 2008
            • 131

            #20
            Ingen förbättring i tillväxten än så länge... Stoppade ner honom i 720 liters karet igår (tog ut den arga ancistrusen först såklart, hon har löpt amok och dängt på invånare höger och vänster - till och med 40 cm plecon fick smäll).

            Så får jag se om han trivs bättre där helt enkelt, hoppas det för jag har helt slut på idéer...
            Senast redigerad av Scandi; 09 October 2013, 15:09.

            Kommentar

            • Scandi
              • February 2008
              • 131

              #21
              Imorse var Joel död.

              Han har varit pigg, matglad, färgstark under hela tiden, trivts med fiskkompisarna i 720 liters karet och har varit hur fin som helst, men han växte inte i detta karet heller. Men bortsett från att han inte växte så verkade han alltså må bra, tills igår... Igår var han seg med att komma fram vid matningen under dagen och på kvällen låg han bara under en rot och struntade blankt i att det var matdags. Då blev jag riktigt orolig förstås, han har alltid kommit fram direkt vid matningen innan. Och idag hittade jag honom alltså död under en rot...

              Har fortfarande ingen aning om vad som var fel på honom, eller om jag hade kunnat gjort något annorlunda. Tänker att något sånt här måste väl vara väldigt ovanligt? Eller? Har han varit sjuk hela tiden? Var det något medfött fel på honom? Förstår inte heller hur han kunnat sett så förbaskat frisk ut hela tiden, verkligen jättefin och sen för att inom loppet av 24 timmar bara lämna in handsken för gott... Ursh.

              Kommentar

              • Jennemy
                • August 2011
                • 15

                #22
                Sv: Gibbiceps som har stannat i växten?

                Rip

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #23
                  Sv: Gibbiceps som har stannat i växten?

                  Jag hade en gibbiceps som fick ett precis likadant slut. Jättefin (fast mycket skygg) och stolt i hållningen. En dag, efter att ha simmat omkring i vårt kar i cirka ett halvår utan att ha gjort större väsen av sig, kom han plötsligt fram och lade sig mitt i akvariet. Struntade i maten, låg bara och plirade, utan tendens att gömma sig. Dagen efter låg han kvar på samma plats och var stendöd. När jag håvade upp honom luktade han som om han redan var rätt långt gången i förruttnelse, vilket var lite skumt, tyckte jag. Ingen aning vad som hände och hans avsevärt mindre kompis har vi fortfarande kvar, ett år senare.

                  Ledsamt att din fisk dog. Men ibland gör djur det, även i fångenskap.
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #24
                    En dvärgvariant av gibbi! Kanske vore nåt odlarna att odla vidare på?

                    Jo jag har också en rätt sur donna av ancistrus i mitt kar. Ibland får hon för sig att alla som är på just den plats där hon vill vara ska flytta på sig. Mest då pansarmalarna. Men de har lärt sig att hålla sig undan från henne numera.
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      #25
                      Fast jag glömde säga att i båda fallen växte och växer våra gibbisar så att det knakar. Särskilt den "lilla" som köptes som mycket liten (3-4 cm) och nu är uppe i närmare 20 cm.
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #26
                        Oj.. tråkigt att h*n dog.
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • Scandi
                          • February 2008
                          • 131

                          #27
                          Knax: Joel luktade också ordentligt ruttet när jag tog upp honom! Har aldrig haft en mal som har dött (de är ju rena rama evighetsfiskarna annars :O ) så jag tänkte bara "att de kanske luktar så" fast jag reagerade på stanken. Min gjorde tvärtom, kom alltid fram, väldigt lugn och sansad och orädd och sen så gick han och gömde sig och dog.

                          Har saknat Joel en hel del, så idag köpte jag en ny gibbiceps och en joselimaianus också, små pluttbebisar bägge två, hoppas det går bättre för dessa två små liven!
                          Senast redigerad av Scandi; 30 November 2013, 17:01.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...