Gibbiceps som har stannat i växten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scandi
    • February 2008
    • 131

    Gibbiceps som har stannat i växten?

    Joel, min lilla dvärg till gibbiceps vägrar att växa. Han har inte växt en millimeter sen i april utan ligger stadigt på SL: 8,5 cm - TL: 12 cm. Detta kan väl ändå inte vara normalt? Vad gör jag för fel? Hur fort bör de egentligen växa under det första året?

    Akvariet som han bor i just nu är: 80x35x40 cm = ca 110 liter
    Temperatur: 25oC

    Värdena ligger på:
    NO3: 10 mg/l
    NO2: 0 mg/l
    pH: 6,8
    KH: 6od
    GH: >4od
    Cl2: 0 mg/l

    Något som jag bör ändra på här? Något jag har glömt?

    Han får väl i snitt 1 fodertablett och ca 4 st maltabletter varannan dag, då och då får han lite räkor också. För lite? Borde jag mata på något annat sätt eller med något annat?

    Tacksam för svar!
    Senast redigerad av Scandi; 25 August 2013, 16:13.
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Ditt kar kanske är för litet? men det kånns som att han borde kunna växa nån cm till i ditt kar.

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Kanske är en dum fråga men är du helt säker på att det är en Gibbiceps så du inte fått en annan mal??

      Det händer ju ibland att malar säljs under fel namn...
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1026

        #4
        Var du glad för att han inte växer ur karet

        Kommentar

        • Scandi
          • February 2008
          • 131

          #5
          Ursprungligen postat av henrikl
          Kanske är en dum fråga men är du helt säker på att det är en Gibbiceps så du inte fått en annan mal??

          Det händer ju ibland att malar säljs under fel namn...
          Inte alls en dum fråga, det är ju väldigt vanligt! Fick ju själv hem en mal för ca 9 år sen som inte skulle bli så stor, nä nä... visade sig vara en pardalis och numera är han 40 cm. Men han växte i rasande fart på luft i princip.. denna lille nye växer ju inte alls Tycker dock Joel ser ut som en klockren gibbiceps. Såhär ser han ut:




          Ursprungligen postat av Ryskbompa
          Ditt kar kanske är för litet? men det kånns som att han borde kunna växa nån cm till i ditt kar.
          Har också tänkt i de banorna, men han ser ju inte direkt ut att ha det trångt... alls?

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #6
            Ursprungligen postat av Scandi
            Inte alls en dum fråga, det är ju väldigt vanligt! Fick ju själv hem en mal för ca 9 år sen som inte skulle bli så stor, nä nä... visade sig vara en pardalis och numera är han 40 cm. Men han växte i rasande fart på luft i princip.. denna lille nye växer ju inte alls Tycker dock Joel ser ut som en klockren gibbiceps. Såhär ser han ut:




            Har också tänkt i de banorna, men han ser ju inte direkt ut att ha det trångt... alls?


            Nä det går aldrig vara helt säker på vad vissa fiskbutiker säljer när det gäller deras beteckningar på malar.
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            • Scandi
              • February 2008
              • 131

              #7
              Ursprungligen postat av stefanr72
              Var du glad för att han inte växer ur karet
              Meningen är ju att han SKA göra det, men den lille dvärgen vägrar!

              Kommentar

              • Scandi
                • February 2008
                • 131

                #8
                Ursprungligen postat av henrikl
                Nä det går aldrig vara helt säker på vad vissa fiskbutiker säljer när det gäller deras beteckningar på malar.
                Nä, men jag är så säker jag kan bli på att Joel är just en gibbiceps, dock är jag ju knappast en expert direkt... Tycker du han ser ut som någon annan mal alltså?

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Det är en gibbiceps, helt klart.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • henrikl
                    • November 2012
                    • 639

                    #10
                    Ursprungligen postat av Scandi
                    Nä, men jag är så säker jag kan bli på att Joel är just en gibbiceps, dock är jag ju knappast en expert direkt... Tycker du han ser ut som någon annan mal alltså?
                    Nä. Jag menade mer allmänt. Det är helt klart en Gibbiceps..
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                    Kommentar

                    • viktorbj
                      • April 2013
                      • 405

                      #11
                      Det är konstigt att fisken inte har växt än enda millimeter på sån lång tid är du säker på det? gibbiceps är normalt inte så snabbväxande men detta låter som ett extremfall. vad matar du med för algtabletter? hursomhelst måste du köpa ett större akvarium eller lämna in fisken till något offentligt akvarium eller ge bort den till en person som minst har ett 500 liters akvarium

                      Kommentar

                      • Scandi
                        • February 2008
                        • 131

                        #12
                        Ursprungligen postat av viktorbj
                        Det är konstigt att fisken inte har växt än enda millimeter på sån lång tid är du säker på det? gibbiceps är normalt inte så snabbväxande men detta låter som ett extremfall. vad matar du med för algtabletter? hursomhelst måste du köpa ett större akvarium eller lämna in fisken till något offentligt akvarium eller ge bort den till en person som minst har ett 500 liters akvarium
                        Ja, visst är det konstigt?! Hade räknat med att kunna flytta honom från 110 liters karet vid det här laget... Jag förstår ingenting och börjar bli riktigt orolig, eller jao.. har varit det ett tag nu.

                        Jag är helt hundra på att han inte har växt - dokumenterar nämligen tillväxten och sen april har han legat på exakt samma längd. På bilderna jag länkade i inlägg #5 så kan du se hur han har växt.

                        Maltabletterna jag matar med är JBL Novo Pleco och fodertabletterna heter JBL Novo Tab.

                        Vad menar du med att jag måste köpa ett större till honom? Han behöver väl knappast ett 500 liters redan nu!? Han är ju bara 8,5 cm?! Jag har ett större till honom (+600 liter) som han kan hoppa i senare om det är det du menar? Har dock den arga ancistrusthonan Alma däri redan så Joel kan inte flytta över dit förän han är större/maffigare än henne. Allt hon KAN dänga upp ger hon nämligen råstryk men annars är hon inte bråkig, och snälla pardalisen Sayid på 40 cm är from som ett lamm så jag hoppas inte att han blir ett problem heller... men det kan det ju bli, ffa när Joel börjar komma upp i hans storlek men då ska jag förhoppningsvis hunnit skaffat minst ett +720 liters också så att det går att sära på dem i så fall. Men det ser ju ut att vara ett tag tills dess...

                        Men om du var orolig för att jag tänkt ha en fisk som kan nå en totallängd på 70cm i en 100 liters burk för alltid så behöver du inte oroa dig, det tänker jag absolut inte - han bor bara där så att han kan växa till sig ifred utan konkurrens från de större malarna.

                        Kommentar

                        • Scandi
                          • February 2008
                          • 131

                          #13
                          Ursprungligen postat av Animaniac
                          Det är en gibbiceps, helt klart.
                          Ursprungligen postat av henrikl
                          Nä. Jag menade mer allmänt. Det är helt klart en Gibbiceps..
                          Skönt att veta att det stämmer i alla fall, tack!

                          Kommentar

                          • Scandi
                            • February 2008
                            • 131

                            #14
                            Hmm...
                            Jag ska försöka proppa i honom mer mat.
                            Han har varit lite kinkig och inte ätit upp när jag gett honom mer men det är värt ett försök.
                            Mindre men fler portioner kanske gör susen?

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #15
                              Sv: Gibbiceps som har stannat i växten?

                              Ursprungligen postat av Scandi
                              Hmm...
                              Jag ska försöka proppa i honom mer mat.
                              Han har varit lite kinkig och inte ätit upp när jag gett honom mer men det är värt ett försök.
                              Mindre men fler portioner kanske gör susen?
                              Vad för slags mat får han? :-)

                              Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              Arbetssätt...